Billeje Guide

Guide til billig billeje

Vores ambition er at hjælpe dig med at finde de bedste priser på online biludlejning.
Når du reserverer en lejebil online, vil du ofte opnå langt billigere priser end hvis du bookede billeje direkte ved udlejningsselskaberne.

Søg emner og artikler

Biludlejning DR Kontant: Kritik af internationale biludlejningsselskaber som Avis Billeje og Hertz (Firefly)

Den 26. februar 2015 satte det populære forbrugerprogram DR Kontant påny fokus på danskeres problemer med billeje i udlandet.

Denne gang var Kontant program-titlen: “Kontant: Plukket af biludlejeren”.

Sidst DR Kontant redaktionen satte fokus på typiske lejekontrakt-problemer samt skjulte gebyrer ved leje af bil var i foråret 2013, hvor internationale biludlejningsselskaber som Avis, Hertz, Europcar og Sixt fik meget kritik i udsendelsen “Kontant: Ribbet i en fart”.

Se artikel om DR Kontants udsendelse om biludlejning fra 2013.

Problemer med lejekontrakter og uønskede ekstra forsikringer ved leje af bil
I 2015-udgaven af Kontants udsendelse om biludlejning var den massive kritik igen rettet mod de store internationale biludlejningsselskaber - denne gang specifikt i Spanien, Italien og USA. Særligt negative billeje-oplevelser hos Avis Billeje og Hertz Billeje samt Firefly (Hertz-ejet lavpris-billejeselskab) blev belyst.

I alle eksempler var biludlejning booket hjemmefra via de respektive internationale biludlejningsselskabers danske hjemmesider, og de frusterede billeje-kunder havde alle en forventning om at den fulde pris for biludlejningen var opkrævet og betalt på forhånd.

Imidlertid oplever biludlejningskunder ofte at blive opkrævet ekstra gebyrer og ekstra forsikring - uden at være blevet gjort opmærksomme på det på forhånd i forbindelse med reservation af billeje online.

Udsendelsen belyste særligt problemer med uforståelige biludlejningskontrakter på lokale sprog der er svære at gennemskue, samt påtvungne ekstra forsikringer og gebyrer som billeje-kunder ofte først opdager er opkrævet via deres kreditkort, efter de er vendt retur fra ferieturen. I flere tilfælde modtog billejekunder ekstraregninger på flere tusinde kroner.

De konkrete eksempler på kritik af biludlejningsselskaber i DR Kontant var følgende:

Eksempel 1: Avis Biludlejning i Malaga, Spanien

Biludlejning i Malaga med opkrævning af ekstra forsikring fra Avis Biludlejning Spanien
I det første eksempel var en billeje-kunde blevet “kørt over” af Avis Biludlejning i Spanien. Der var tale om leje af to biler til en familieferie i Sydspanien - begge bestilt og betalt på forhånd via Avis’ hjemmeside i Danmark. Kunden blev ved billeje-skranken hos Avis i Malaga informeret om at der blev opkrævet et depositum i tilfælde af skader på bilen, der senere ville blive tilbagebetalt. Dernæst blev en lejekontrakt på spansk udserskrevet. Beløbet viste sig istedet at være en ekstra selvrisiko-forsikring, der aldrig blev tilbagebetalt af Avis. Havde den pågældende billeje-kunde vidst dette ville lejeren aktivt have afvist at tegne Avis selvrisiko-forsikring, da de allerede havde bestilt og betalt den ønskede forsikring.

Først ved hjemkomsten opdagede kunden at beløbet ikke var blevet tilbageført og efter kontakt til Avis blev det oplyst at beløbet dækkede en ekstra forsikring, som ikke ville blive tilbagebetalt. Der var tale om knap 5.000 kroner, og Avis i Danmark var ikke i stand til at hjælpe kunden - ud over at forklare at hvad kunden troede var et depositum reelt var betaling for en ekstra forsikring til dækning af glas, vejhjælp og selvrisiko. Kontants henvendelse til Avis i Danmark var også uden resultat, og Avis Danmark afviste at stille op til et interview, men henviste til Avis hovedkontor i London, der ligeledes afviste at deltage.

Det blev konstateret at gældende praksis med at underskrive en lejekontrakt (på et sprog man ikke forstår) ofte betyder at billeje-kunder ender med at skulle betale uønskede ekstra gebyrer hos biludlejningsselskaberne. Kunden opnåede ingen kompensation fra Avis, men sagen kører stadig.

Eksempel 2: Avis Biludlejning i Los Angeles, USA

Biludlejning i Los Angeles via Avis USA - betaling for ekstra Avis forsikringer
Lejer takkede i dette eksempel nej til at opgradere lejebilen på Avis’ kontor i Los Angeles Lufthavn og takkede ligeledes nej til at tegne ekstra forsikringer. Efter hjemkomst til Danmark opdagede kunden af Avis alligevel havde trukket 2200 kroner ekstra på kundens kreditkort til dækning af ekstra forsikringer.

Eksempel 3: Hertz Biludlejning i Bari, Italien

Biludlejning i Bari hos Hertz Italien - uønsket opkrævning af ekstra selvrisiko forsikring
Denne kunde afviste den første kontrakt der blev præsenteret af Hertz idet den indeholdt udgifter til en uønsket ekstra selvrisiko forsikring. Kunden modtog en revideret kontrakt, men alligevel var der ved hjemkomst hævet et ekstra beløb af Hertz Italien fra kundens kreditkort til dækning af de ekstra forsikringer, som kunden proaktivt havde afvist og fået fjernet fra lejekontrakten.

Efterfølgende var der ingen support at hente fra Hertz Danmark, og Hertz i Italien besvarede ikke henvendelser fra kunden.

Eksempel 4: Avis Biludlejning i Barcelona, Spanien

Biludlejning i Barcelona – Avis opkræver ekstra gebyr for ekstra forsikring mod selvrisiko
Kunden afviste på Avis kontor i Barcelona diverse spørgsmål om opgradering af lejebil samt tilbud om tilkøb af ekstra forsikring mod selvrisiko. Alligevel tilføjede Avis-medarbejderen opgradring og ekstra forsikringer i kontrakten mod kundens ønske.

Kunden forsøgte uden held at få hjælp fra Avis Danmark, der blot henviste kunden til Avis Spanien.

Eksempel 5: Firefly Biludlejning i Girona Lufthavn, Spanien

Biludlejning i Girona Lufthavn - Firefly ekstra gebyrer for forsikring og “fast return”
Denne kunde var mangeårig stamkunde hos Hertz men valgte denne gang at leje bil hos Hertz’ lavprisselskab Firefly via deres hjemmeside i Danmark med fuld forudbetaling med undtagelse af en tankfuld benzin, der skulle betales ved ankomst. Kunden oplevede imidlertid at Firefly trak over 1500 kroner i ekstra gebyrer fra kundens kreditkort efter hjemkomst for en række tillægsydelser som f.eks. Fast Return og CDW-forsikring, der var uønsket.

Hertz i Danmark afviste at hjælpe kunden, og Firefly i Spanien besvarede ikke henvendelser fra kunden. Efter at DR Kontant kontaktede Hertz på kundens vegne er kunden dog efterfølgende blevet kompenseret for de uoplyste ekstra udgifter ved biludlejningen hos Firefly i Girona Lufthavn.

Eksempel 6: Avis Biludlejning i Bologna, Italien

Biludlejning i Bologna - Avis ekstra opkostninger ved leje af bil i Italien
Denne billeje-kunde viste sig at være advokat, og med fornemmelsen af at være blevet snydt af biludlejningsselskabet valgte advokaten at køre en principiel retssag mod Avis, der igen havde trukket ekstra betaling fra kundens kreditkort efter hjemkomst fra ferien i Italien. Byretten i Lyngby gav kunden medhold og Avis Danmark blev dømt til at refundere den ekstra opkrævede betaling, da lejebilen var bestilt på Avis Danmarks hjemmeside uden oplysning om de ekstra opkrævninger.

Med Byretten i Lyngbys afgørelse kan man konkludere at en billeje-kundes underskrift ikke nødvendigvis er bindende, men det er nok langt de færreste normale billejere der reelt vil bruge tid og kræfter på at køre retsager mod biludlejningsselskaberne for at få tilbagebetaling af de ekstra opkrævede beløb. Bemærk dog at denne konkrete sag var fra 2007.

Hvordan klager man over dårlige oplevelser med biludlejningsselskaber?
I DR Kontant programmet oplyses det at Forbrugerstyrelsen i Danmark oplever et stigende antal klager fra forbrugere, der føler sig snydt af biludlejningsselskaber i udlandet. Ligeledes oplyser FDM at man også behandler mange sager hvor billeje-kunder er kommet i klemme hos forskellige biludlejere.

Sjovt nok formidler FDM via FDM Travel selv biludlejning via Avis Rent A Car, der netop er det biludlejningsselskab der særligt udsættes for massiv kritik i DR Kontant i 2015.

Desuden har FDM billeje rabataftaler med Hertz og Europcar hvor man som FDM medlem kan opnå fra 10% - 20% rabat på biludlejning. Ofte kan man dog finde endnu billigere billeje tilbud via online prissammenligningstjenester til biludlejning, der sammenligner priser fra mange flere forskellige nationale og internationale biludlejningsselskaber.

En jurist fra FDM oplyser til DR Kontant at de modtager klager over både små og store biludlejningsselskaber i udlandet, hvor lokale billeje-afdelinger (ofte franchises) i f.eks. Spanien og Italien forsøger at opnå en ekstra fortjeneste. Dette gælder også afdelinger fra de internationale biludlejningsselskaber som Avis og Hertz.

Hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyses det underafdelingen Forbruger Europa ofte kan hjælpe med klagesager om biludlejningsselskaber i udlandet. I DR Kontant var der også interview med Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa i Danmark.

Ved modtagelse af konkrete klager over biludlejningsselskaber i Europa kan Forbruger Europa inddrage søster-kontorer i de pågældende europæiske lande, og dermed modtage en lokal vurdering af, om der kan gøres noget ved klagerne.

Lars Arent mener at der er behov for opstramninger i lovgivningen om lejekontrakters udformning, idet mange kunder underskriver lejekontrakter som de hverken kan læse eller forstå. Desuden opfordrer Lars Arent til at aktører i billejebranchen selv laver flere tiltag for at komme problemet med ugennemskuelige billejeaftaler til livs.

Det oplyses endvidere at ca. halvdelen af alle klager over biludlejningsselskaber som Forbruger Europa behandlede i 2014 endte med en kompensation til kunderne.

Mere information: Klag over biludlejningsselskaber via Forbruger Europa.

FDM anbefaling om billeje og ønske om større gennemskuelighed ved leje af bil
Billeje-kunder skal være opmærksomme på at den lejekontrakt, der underskrives ved ankomst på billeje-kontoret, er den reelt bindende aftale - uanset at den kan være skrevet på et lokalt sprog som spansk eller italiensk. Dette kan selvsagt være svært at gennemskue og mange kunder risikerer at underskrive en aftale, hvor man ikke forstår indholdet - eller måske har misforstået spørgsmål om potentielle ekstra ydelser og omkostninger ved ekstra forsikringer.

FDM efterlyser på linje med Forbruger Europa større gennemskuelighed for billeje-kunder - f.eks. i form af lovkrav om enslydende standardkontrakter i EU på forskellige sprog.

Trustpilot anmeldelser af biludlejningsselskaber
Da Avis er kendt for at være et stort og anerkendt internationalt biludlejningsselskab blev der i Kontant programmet gjort en del grin med deres slogan “We try harder” i lyset af de mange kunders dårlige oplevelser med Avis Biludlejning. Desuden blev det fremhævet at Avis Biludlejning ligger helt i bund på Trustpilot i kategorien “Biludlejning” baseret på 70 kunde-anmeldelser af deres oplevelser med at leje bil hos Avis.

Generelt har de store biludlejningsselskaber ganske dårlige anmeldelser på Trustpilot - det gælder såvel Avis, Budget, Hertz, Sixt og Europcar

Se det omtalte program på DR1 online her: “Kontant: Plukket af biludlejeren.

Som reaktion på DR Kontants kritik af internationale biludlejningsselskaber støtter flere danske EU-politikere også op om, at der er behov for større gennemskuelighed i udlejningsselskabernes lejeaftaler. Man har derfor bedt EU-kommissionen om at revurdere de eksisterende regler for forbrugerbeskyttelse, så der ikke kan trækkes yderligere beløb fra kreditkort uden kundens viden og accept.


Biludlejning DR Kontant: Kritik af internationale biludlejningsselskaber som Avis Billeje og Hertz (Firefly)
Artikel: Biludlejning DR Kontant: Kritik af internationale biludlejningsselskaber som Avis Billeje og Hertz (Firefly)
Artikel senest revideret: torsdag, juni 11 2015
Emner: , , , , , , , , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar