Billeje Guide

Guide til billig billeje

Vores ambition er at hjælpe dig med at finde de bedste priser på online biludlejning.
Når du reserverer en lejebil online, vil du ofte opnå langt billigere priser end hvis du bookede billeje direkte ved udlejningsselskaberne.

Søg emner og artikler

EU-Kommissionen sikrer mere gennemskuelighed for billeje-kunder i Europa

Europa-Kommissionen har den 19. januar 2017 udsendt følgende pressemeddelelse:
 

Biludlejningsfirmaer behandler forbrugerne bedre takket være en fælles EU-indsats

Bruxelles, den 19. januar 2017

Har du nogensinde lejet en bil på nettet og så opdaget, at du skulle betale mere, da du kom til udlejningsskranken?

Sidste år skete det for mere end 2000 forbrugere i Europa. Det ved vi, fordi de anmeldte det til et europæisk forbrugercenter, der hjælper forbrugere, når de rejser eller køber varer i andre lande.

Efter en kraftig stigning i antallet af klager over problemer med biludlejning indledte EU-Kommissionen i fællesskab med nationale forbrugermyndigheder et samarbejde med de fem førende biludlejningsfirmaer om at rette op på situationen.

Myndighederne har i dag besluttet at afslutte denne fase af samarbejdet om retshåndhævelse. De er godt tilfredse med de ændringer, som de fem førende i branchen, Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt har indført i deres handelspraksis, som nu lever op til EU's forbrugerbeskyttelsesregler. Den europæiske brancheorganisation, Leaseurope, som har hjulpet med at iværksætte indsatsen fra biludlejningssektorens side, er desuden i gang med at videreudvikle retningslinjerne for hele branchen.

Vĕra Jourová, EU-kommissær med ansvar for retlige anliggender, forbrugere og ligestilling mellem mænd og kvinder, udtaler:

”I dag er en stor dag for de europæiske forbrugere. Vi har haft et intenst samarbejde med biludlejningsselskaberne om at kunne garantere borgerne overalt i Europa rimelig behandling, når de lejer bil – uanset hvor i EU, de gør det. Jeg vil gerne takke de nationale forbrugermyndigheder for deres fremragende arbejde og biludlejningsfirmaerne for deres samarbejdsvilje. Fremover kan forbrugerne i EU få respekteret deres rettigheder og nyde godt af bedre beskyttelse.”

Takket være dialogen med de nationale forbrugermyndigheder, som er blevet støttet af EU-Kommissionen anført af den britiske konkurrencemyndighed, vil forbrugerne nu få gavn af følgende forbedrede vilkår:

  • Den samlede pris for den bestilte bil, skal omfatte alle uundgåelige udgifter. Hvis vinterdæk f.eks. er lovpligtige i et land, skal prisen for dette indgå i den samlede pris for billejen.
     
  • Betingelserne for billejen skal være beskrevet klart og letforståeligt. Forbrugerne vil få klar information om de vigtigste elementer af lejeaftalen (hvad siger den om frit antal kilometer, brændstof- og afbestillingspolitik, depositumkrav osv.?)
     
  • Informationen om tillægsforsikring skal være klar og letforståelig. Forbrugerne skal oplyses om prisen for og detaljerne vedrørende valgfri ekstra forsikring og især om tilkøb, der betyder nedsat selvrisiko, hvis de laver skade på bilen. Før forbrugeren køber en sådan fritagelsesforsikring, skal han have forklaret, præcis hvad den dækker.
     
  • Biludlejningsfirmaerne vil have gennemskuelige brændstofregler. Forbrugerne vil altid have mulighed for at få udleveret bilen med fuld tank og levere den tilbage med fuld tank.

Hvad angår klager:

  • Der skal være en klar procedure for inspektion af bilen. Forbrugerne skal have forklaring på og bevis for en skade, før betalingen trækkes på deres kreditkort.
     
  • Der skal være en rimelig procedure for skadeshåndtering. Forbrugerne skal have mulighed for at anfægte skader, før betalingen trækkes på deres kreditkort.

Næste skridt
EU-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder vil fortsætte med at overvåge biludlejningsmarkedet nøje. Kommissionen vil navnlig fokusere på, hvordan andre aktører på markedet som f.eks. biludlejningsformidlere og de øvrige biludlejningsfirmaer agerer. Alle markedsdeltagerne bør have den samme grad af åbenhed med hensyn til serviceydelser og priser.

Baggrund
Kommissionen, de europæiske forbrugerbeskyttelsesmyndigheder og de fem største biludlejningsselskaber (som repræsenterer to tredjedele af al biludlejning i EU) startede i 2014 en dialog, efter at de europæiske forbrugercentre havde modtaget en lang række klager fra turister i EU (se IP/15/5334). De fem store firmaer - Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt - har nu ændret og forbedret deres handelspraksis, aftalebetingelser og politikker som følge af denne dialog, og indførelsen af ændringerne er færdig.

Antallet af klager over biludlejere blev fordoblet mellem 2010 og 2016, mens det samlede antal klager modtaget af de europæiske forbrugercentre kun steg kun med to tredjedele. Der var ca. 1 050 sager i 2012, 1 750 i 2014 og mere end 2 000 i 2016. Dette bevis på udbredt problematisk praksis i biludlejningsbranchen, som de europæiske forbrugercentre registrerede, fik EU-Kommissionen til at bede de nationale retshåndhævende myndigheder under ledelse af den britiske konkurrencemyndighed om i fællesskab at kræve, at biludlejningssektoren i EU skulle blive bedre til at overholde EU's forbrugerlovgivning.

EU-forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde samler de nationale forbrugermyndigheder i et tværeuropæisk håndhævelsesnetværk, som gør det muligt for en forbrugermyndighed i ét EU-land at opfordre myndighederne i andre lande til at samarbejde om koordinering af indsatsen over for udbredte forbrugerbeskyttelsesproblemer. EU-Kommissionen fremmer dette arbejde.


Peter fra Köln havde lejet en bil til sin familieferie i Nice. Han kom til at køre over en sten og gav biludlejningsfirmaet besked om det, da han afleverede bilen. Der var ingen umiddelbart synlig skade på bilen. Peter regnede med, at der ikke ville ske mere, men så opdagede han, at der var blevet trukket over 600 euro på hans kreditkort. Han protesterede straks. Men biludlejningsfirmaet insisterede på, at Peter skulle betale, uden at forklare, at den grundlæggende lejeservice, han havde købt, ikke dækkede undervognen – dette stod kun skrevet med småt i aftalen. Peter kontaktede det tyske forbrugercenter.

Fra nu af skal de fem førende biludlejningsfirmaer tydeligt forklare forbrugerne, hvad der er dækket af den grundlæggende lejeservice, og især hvilke skader som ikke dækkes, eller som dækkes af selvrisikoen. Desuden skal biludlejningsfirmaet forelægge kunden regningen med de faktiske udgifter til reparation af bilen, før det kan trække beløbet på hans konto.


Pressemeddelelsen fra EU-Kommissionen kommer stort set samtidigt med at de italienske konkurrencemyndigheder har udstedt en bøde på 2 millioner euro til Goldcar for overtrædelse af regler for salg af ekstra forsikringer, manglende angivelse af gebyrer samt skjulte priser på brændstof-service.

RELATEREDE ARTIKLER FRA GUIDE BILLIG BILLEJE:


EU-Kommissionen sikrer mere gennemskuelighed for billeje-kunder i Europa
Artikel: EU-Kommissionen sikrer mere gennemskuelighed for billeje-kunder i Europa
Artikel senest revideret: torsdag, januar 19 2017
Emner: , , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar