Billeje Guide

Guide til billig billeje

Vores ambition er at hjælpe dig med at finde de bedste priser på online biludlejning.
Når du reserverer en lejebil online, vil du ofte opnå langt billigere priser end hvis du bookede billeje direkte ved udlejningsselskaberne.

Søg emner og artikler

Fotovogne i Danmark en pengemaskine? - 2015 betyder bøde for ejer, hvis bilen tages i fartkontrol og lejer/låner ikke vil betale

Antallet af fotovogne i Danmark øges i 2015 fra 25 til 100.

Det lyder som en ganske voldsom forøgelse, og det er det også. Man må dog tage ind i overvejelsen at man hidtil har måttet transportere foto-vogne rundt i landet for at dække hele landet. Denne trafik bliver mindre i 2015, men mon ikke borgere på for eksempel Bornholm hurtigt vil finde ud af, hvor den enlige fotovogn befinder sig.

Politiets fotovogne skal desuden også til service af og til, men især i områder med mange fotovogne må man regne med at der vil være en betydelig øget risiko for at blive registreret for at køre for stærkt.

Hvor mange fotovogne i de enkelte regioner i Danmark - her kører politiets fartkontrol
Specielt i Midt- og Vestjylland og i Nordjylland, som begge udgør relativt store områder med relativt få biler på vejene (og dermed større mulighed for at køre for stærkt), vil politiet fotobiler uden tvivl fange mange flere.

Politiets fotovogne fordeler sig således:

  • fotovogne Midt- og Vestjyllands Politi: 13
  • fotovogne Østjyllands Politi: 10
  • fotovogne Nordjyllands Politi: 10
  • fotovogne Københavns Politi: 9
  • fotovogne Sydøstjyllands Politi: 9
  • fotovogne Midt- og Vestsjællands Politi: 9
  • fotovogne Syd- og Sønderjyllands Politi: 9
  • fotovogne Fyns Politi: 9
  • fotovogne Nordsjællands Politi: 8
  • fotovogne Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi: 7
  • fotovogne Københavns Vestegns Politi: 6
  • Bornholms Politi: 1 fotovogn

Bøde til ejer af bil ved overtrædelse af fartgrænser
Problemer med identifikation af fører har fået politikere til at indføre en i dansk retspraksis meget usædvanlig regel om at det er ejer, som kan hænge på en bøde for en andens (eventuel lejer af bil) forseelse.

For Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten har det været magtpåliggende at kunne indkræve en bøde, så ansvaret for at bevise en fartovertrædelse hænger nu hos ejer af bil. Bevisbyrden ved fartbøde ligger med andre ord hos ejer af bil og ikke hos låner eller lejer af bil.

Hvis ikke ejer af bil inden 30 dage kan få chaufføren til at identificere sig, vil ejer blive pålagt at betale bøden.

Denne regel om ejeransvar for fartbøder gælder dog kun, hvis hastighedsoverskridelsen er 30% eller derunder, hvilket i sig selv er en i Danmark ganske usædvanlig måde at udforme en lov på. Ejer kan dog ikke få et klip i kørekortet for andres forseelser. Hertil skal der være en overtrædelse på 31% eller mere.

Mindste fartbøde i Danmark er per 1. februar 2015 på 1000 kroner. Køres der 30% for stærkt (men ikke 31% for stærkt) koster det i reglen 1500 kroner.

Se skema over fartbøder per 1. februar 2015.

GoMore privat billeje i klemme
For de etablerede biludlejningsselskaber er der ikke så meget at komme efter. Her har man kundens kreditkort som sikkerhed og en eventuel fartbøde i en Avis-bil vil fluks blive hævet på kunde-kortet.

Der kan dog blive tale om at Avis, Hertz, Sixt, Europcar og Budget må overveje at blokere et højere beløb hos kunden ved udlevering af bil, hvis det viser sig at betaling af flere på hinanden følgende fartbøder bliver et problem inden for de nuværende sikkerhedsdepositum på typisk 3500 eller 5000 kroner.

Mere usikkert ser det ud for en delebil-privatleje tjeneste som GoMore. Her vil man være nødt til at kunne gå tilbage til kunden for at få dækket en eventuel fartbøde.

Om de nye fotovogne anskaffet i 2015 vil få den store indvirkning i antallet af fartbøder er også et stort spørgsmål. Mange danske aviser henviser til at per 1. februar 2015 har op mod 100.000 danskere allerede registreret sig på diverse hjemmesider, som sender oplysninger om fotovognenes placering baseret på bilisters indberetninger.

Objektivt ansvar og ATK (automatisk trafik kontrol)
De nye regler om ejer-ansvar for fartbøder kaldes også for betinget objektivt ansvar (ejer-ansvar eller bruger-ansvar).

Det betinget objektive ansvar består i registreringen af ejerskab eller brugerskab - og dermed ikke det objektive i overtrædelse af færdselsloven.


Fotovogne i Danmark en pengemaskine? - 2015 betyder bøde for ejer, hvis bilen tages i fartkontrol og lejer/låner ikke vil betale
Artikel: Fotovogne i Danmark en pengemaskine? - 2015 betyder bøde for ejer, hvis bilen tages i fartkontrol og lejer/låner ikke vil betale

Emner: , , , , , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar