Billeje Guide

Guide til billig billeje

Vores ambition er at hjælpe dig med at finde de bedste priser på online biludlejning.
Når du reserverer en lejebil online, vil du ofte opnå langt billigere priser end hvis du bookede billeje direkte ved udlejningsselskaberne.

Søg emner og artikler

Miljøzoner i Tyskland

Mange tyske byer har i løbet af 2008-2009 indført særlige miljøzoner, hvor bilister skal betale afgift for at køre. Det gælder også udenlandske bilister.

Se mere om Tyskland miljøzone-regler og områder i 2014.

Tyskland miljøzoner - regler gælder også for danskere
Er man i egen bil (eller udlejningsbil) på ferie i Tyskland, bør man for sin egen pengepungs skyld være opmærksom på reglerne for kørsel i et antal større tyske byer.

Alle biler skal i disse byer have et miljømærke, som enten kan være rødt (euro-II norm), gult (euro-III norm) eller grønt (euro IV eller euro V norm). Mærkets farve bestemmes ud fra, hvor meget bilen forurener (og i overgangsperioden udfra, hvor gammel bilen er). 

Bøde for at køre i miljøzone i Tyskland uden miljømærke
I Tyskland virker system med miljøzoner således at man overhovedet ikke må køre i byer med miljøzone uden et såkaldt miljømærke eller på tysk Umweltplakette eller Feinstaubplakette.

Gør man det alligevel, koster det i år 2009 en bøde på 40 euro. Det er i den forbindelse lige meget, hvor meget bilen forurener. Der kræves altid miljømærke i tyske miljøzoner.

Allerede i 2008 blev miljømærke-kontrollen også med udenlandsk registrerede biler strammet betydeligt i Tyskland.

Bødesatsen på 40 euro for at køre uden miljømærke i Tysklands miljøzoner forventes at stige i de kommende år.

Forbud mod kørsel i 2010
I fremtiden vil man i mange tyske byer slet ikke kunne køre med gamle forurenende biler. Det første skridt er allerede taget i Hannover (per 1.1. 2009), hvor biler med rødt miljømærke blev bandlyst. Næste skridt tages i Berlin per 1.1. 2010, hvor alle biler, som ikke har grønt miljømærke bandlyses. Det samme sker i Hannover per 1.1. 2010.

Bemærk at udenlandsk registrerede biler uden grønt miljømærke heller ikke vil kunne køre i både Berlin og Hannover fra 1. Januar 2010.

Dog er der i Berlin gjort en undtagelse for udenlandsk registrerede biler med gult miljømærke. Man kan på danske plader således køre ind i Berlin indtil 31. december 2011, såfremt man har gult miljømærke.
 
Undtagelsen gælder i praksis primært moderne dieselbiler fra udlandet med de såkaldte commonrail diesel-motorer. Eksempler herpå er Mercedes CDi motorer, Peugeot/Citroen HDi motorer, Renault dCi motorer, VW/Audi/Skoda/Seat TDi motorer med flere fra perioden 1996-2006, som ikke har fabriksmonteret partikelfilter. Disse kan som hovedregel opnå gult miljømærke.
 
Senere vil reglerne med stor sandsynlighed blive strammet for udenlandske køretøjer, således at der kræves fabriksmonteret effektivt partikelfilter for at køre i de store byer i Tyskland. Mange billigere dieselbiler fra årgang 2006-2009 vil derfor sandsynligvis i en ikke så fjern fremtid ikke længere kunne opnå grønt miljømærke.
 
Der sælges faktisk stadig i starten af år 2010 nye biler i Danmark, som ikke har fabriksmonteret partikelfilter (såkaldt lukket partikelfilter).
 
Et eftermonteret dieselfilter (såkaldt åbent partikelfilter), som dansk lovgivning fra 1. april kræver eftermonteret på dieselbiler uden fabriksmonteret partikelfilter, vil med stor sandsynlighed uanset årgang ikke kunne opnå grønt miljømærke, såfremt de tyske regler strammes for udenlandsk registrerede biler.

Denne udvikling har forårsaget store omvæltninger på markedet for brugte biler i Tyskland. Folk vil af med deres gamle biler, da de fortrinsvis store benzin/diesel-slugende biler fra 1995-2005 er godt på vej med at blive værdiløse, når flere tyske byer forventes at stramme kravene til bilernes forurening via miljø-mærke ordningen.

Uheldigvis eksporteres et meget stort antal gamle (ofte store Mercedes, BMW og Audi) forurenende biler til nabolande som Danmark og Polen.

Specielt nyere dieselbiler såsom Audi-VW med Tdi motorer, Mercedes med CDi motorer og Citroen/Peugeot med Hdi motorer fra omkring årgang 1999 og frem til dieselfilter introduceres (på nogen modeller) fra omkring år 2006-2009 udleder mange bitte-små partikler, som er meget sundhedsskadelige

Hvilke biler kan få grønt miljømærke i Tyskland
Generelt set vurderes biler efter euro norm test (kontrollerede tests af bilproducenternes biler). I startfasen for de nye regler i Tyskland vil udenlandsk registrerede biler dog ofte som alternativ blive vurderet efter alder.

En bil, som opfylder kravene til grønt miljømærke, skal som udgangspunkt ikke være ældre end årgang 2006 for diesel biler og ikke ældre end årgang 1993 for benzinbiler. Visse dieselbiler har renere udstødning end andre, og mange nyere dieselbiler kan eftermonteres med partikelfilter og derved opnå højere miljøgodkendelsesstatus. Generelt må man dog sige at reglerne for kørsel i Tyskland strammes meget for dieselbiler.

Senere vil der uden tvivl også ske miljø-stramninger for benzinbiler på udenlandske plader, men indtil videre (per august 2009) kan relativt nye benzin-biler med katalysator opnå grønt miljømærke.

Hvilke byer er omfattet af miljøzone-ordningen i Tyskland
Bemærk at i Tyskland er reglerne om miljømærke (forureningsmærke) de samme uanset, hvor i Tyskland, man befinder sig. Sådan er det ikke i Italien.

Man skal dog stadig i Tyskland være opmærksom på at de miljø-mærker, som tillades i de enkelte byer, fra januar år 2010 vil variere.

Følgende byer har eller er ved at få indført miljø-zone:

  • Berlin - miljø-zone inden for den indre S-Bahn.
  • Hannover
  • Køln
  • 12 byer i Baden-Württemberg: Ilsfeld, Leonberg, Ludwigsburg, Mannheim, Reutlingen, Schwäbisch-Gmünd, Stuttgart, Tübingen, Pleidelsheim, Karlsruhe, Pforzheim, Ulm
  • 10 byer i Ruhr-distriktet: Bochum, Bottrop, Dortmund, Duisburg, Essen, Frankfurt/Main, Gelsenkirchen, Mülheim an der Ruhr, Oberhausen, Recklinghausen
  • München
  • Bremen
  • Augsburg
  • Nürnberg
  • Düsseldorf
  • Dresden - fra 2010
  • Freiburg (Breisgau) - fra 2010
  • Heidelberg - fra 2010
  • Mühlacker - fra 2010
  • Osnabrück - fra 2010

Følgende byer forventes desuden at indføre miljøzone i år 2010-2011:

  • Braunschweig
  • Darmstadt
  • Gera
  • Jena
  • Leipzig
  • Magdeburg
  • Neu-Ulm
  • Pfinztal
  • Regensburg
  • Ruhrgebiet-Großumweltzone. Bemærk at hele Ruhr-området snart vil være miljøzone.

Mere information om miljøzoner i Tyskland på dansk på følgende 
tyske miljø-zone hjemmeside.

Se også kort over miljøzoner i Tyskland opdateret i januar 2010 (åbner som pdf).

Køb af miljømærke i Danmark før ferieturen til Tyskland
Det er muligt for en merpris på omkring 40 kroner at købe miljøzone-mærker til Tyskland på forhånd i Danmark via FDM eller Applus Bilsyn.

Prisen for et tysk miljø-zone mærke er (per august 2009) 150 kroner i Danmark.

I Tyskland kan miljømærker købes hos TÜV, DEKRA og hos værksteder, som har tilladelse til at teste udstødning. Prisen er her typisk 15 euro.

Miljømærker på udlejningsbiler
Der er som udgangspunkt ikke miljømærker (til Tyskland) på danske udlejningsbiler med mindre en kunde tilfældigvis allerede har haft bilen med til Tyskland.

Såfremt man eksempelvis lejer bil i Flensborg til ferien i Tyskland, bør man, hvis man planlægger at køre ind i én af de ovennævnte byer undersøge, hvorvidt ens udlejningsbil har umweltplakette (grün). Dette gælder specielt, hvis man lejer hos et lille udlejningsselskab.

Hos de større selskaber billeje-selskaber Avis, Europcar, Hertz, Sixt m.fl., som findes i Cartrawler bilsøgemaskinen, vil der i langt de fleste tilfælde ikke være noget problem, da udlejningsbilen er relativ ny og allerede er forsynet med miljømærke.

Alle oplysninger i denne artikel er indsamlet per primo august 2009. Vi tager forbehold for fejl og ændringer.

Da såvel bøde-satser, som antallet af miljøzoner i Tyskland forventes at stige, anbefaler vi at man i en dansk registreret bil ved kørsel i større tyske byer undersøger på forhånd om miljømærke er påkrævet.

En stor del af den danske bilpark bestående af diesel-biler produceret fra 1999-2006 vil desuden fra 2010 på grund af manglende partikel-filter ikke kunne godkendes til kørsel i eksempelvis Berlin. Med tiden kommer forbuddet sandsynligvis til at gælde det meste af Tyskland. 

 

 


Miljøzoner i Tyskland
Artikel: Miljøzoner i Tyskland
Artikel senest revideret: søndag, februar 05 2017
Emner: , , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar