Chevrolet trækker sig fra Europa fra 2015

General Motors (GM) er én af verdens største bilproducenter med mærker som Opel, Cadillac, Chevrolet, Buick, Holden (Australien), Vauxhall (Storbritannien), GMC (USA) og Baojun (Kina).

I december 2013 besluttede GM at indstille salget af Chevrolet i Europa fra og med 2015.

Chevrolet fra Sydkorea i Europa
I Europa er GM bedst kendt for sine Opel biler, som markedsføres som Vauxhall i England.

Siden 1996, hvor Sydkoreanske Daewoo begyndte at fremstille biler på GM licens, har GM’s produktion i Sydkorea koncentreret sig om billige bilmodeller. I starten var der tale om en ’genbrugsudgave’ af Opel Kadett i form af Daewoo Nexia. Der blev til lejligheden oprettet en samlefabrik i Polen.

I 2005 skiftede Daewoo bilerne navn til Chevrolet og kunne dermed lukrere på Chevrolet USA bilernes bedre image.

De prisbillige Chevrolet modeller er efter 2010 kommet under tiltagende konkurrence fra oprindelige mærkers nye ’discount-modeller’, som eksempelvis VW Up / Skoda CityGo /Seat Mii og desuden har nye billig-mærker såsom Dacia gjort livet sværere for Chevrolet’s små mellemklasse-biler i Europa.

I Tyskland har Chevrolet Cruze i den lille mellemklasse (kompaktklasse, compact) haft en vis succes som udlejningsbil.

Chevrolet Cruze

Chevrolet Cruze vil forsvinde fra billeje-selskaber i Europa
© Foto: Guide-Billig-Billeje.dk

Chevrolet kørt fast i Europa
GM havde oprindeligt en strategi om at de mindre billige bilmodeller af mærket Chevrolet skulle være ’verdens-biler’ - dvs. stort set sælges over hele kloden i mere eller mindre samme udformning og med samme world wide markedsføring. Det giver fordele i både produktionen og i markedsføringen.

I Europa har denne strategi vist sig sværere at følge end forventet. Mens Chevrolet sælger godt i Rusland (det 4. største marked for Chevrolet), er markedsandelen i Europa per 2013 kun 1,2% af det samlede bilsalg og dermed forsvindende lille for en stor bilproducent. Lægger man Opel/Vauxhall til, når GM dog op på 8% markedsandel i Europa.

Ledelsen i GM’s hovedkvartér i USA tog derfor beslutningen i december 2013 om at ’nedlægge’ Chevrolet mærket i Europa. Det er med stor sandsynlighed godt nyt for Opel og Vauxhall, der kan glæde sig til ikke at skulle dele markedsføringsbudget med Chevrolet.

Samtidig kan Opel rykke kraftigere ind på markedet for billig-biler i mikrobil klassen, hvor specielt Fiat og VW-koncernerne har oparbejdet stærke positioner med mikrobiler/citybiler som Fiat Panda, Fiat 500, Skoda CityGo, VW Up og Seat Mii.

Markedsføringsmæssigt nåede Chevrolet dog at få slået sit navn fast i eksempelvis WTCC racing serien, hvor Chevrolet Europe var med i perioden 2005-2012 og sejrede både for kørere og konstruktører med Chevrolet Cruze i 2010 og 2011.

Chevrolet Spark popularitet i Danmark
Efter succes med billigbilen Daewoo Matiz (1998-2005), lagde sydkoreanerne under GM’s ledelse sig igen alvorligt i selen og kom op med en nykonstrueret mikrobil med 5 døre. Danskerne tog i dén grad Chevrolet Spark til sig.

Den lille charmerende mikrobil med den karakteristiske snude blev introduceret i år 2010 og allerede i 2011 blev Chevrolet Spark Danmarks mest solgte bil med 5717 stk. - heraf mange i gule, metalgrønne eller rød lakering.

Chrevrolet Spark

Den på danske veje populære mikrobil Chevrolet Spark
© Foto: Guide-Billig-Billeje.dk

Også mange biludlejningsselskaber valgte i perioden 2010-2013 den lille Chevrolet, som flådebil i citybil-klassen.

Udover Chevrolet Spark har de mest populære Chevrolet modeller i Danmark været Chevrolet Aveo og Chevrolet Cruze.

Med Opels nedlæggelse af Chevrolet mærket i Europa er der sat stop for satsningen på den lidt større Chevrolet Malibu. Chevrolet Corvette sportsvognen får lov at køre videre og markedsføres alligevel til et begrænset publikum og under Corvette navnet.

Helt slut er det sandsynligvis ikke med de mindste Chevrolet modeller i Europa, som hvis GM finder det hensigtsmæssigt, sagtens kan inkorporeres som modeller under Opels omfattende forhandlernetværk – dog naturligvis med et Opel-mærke på fronten. Her er Chevrolet Spark den oplagte kandidat til måske at kunne blive til en Opel, idet Opel per 2014 kun har den relativt gamle Suzuki-producerede (Ungarn) Opel Agila i porteføljen. Det trækker dog økonomisk set ned at Spark fortsat produceres i Sydkorea og ikke i Europa.



Chevrolet trækker sig fra Europa fra 2015
Artikel: Chevrolet trækker sig fra Europa fra 2015

Emner: , , , , , , , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar