Ford Fiesta som lejebil - leder i superminiklassen
I 2013 introducerede Ford den let ændrede version af en af deres vigtigste modeller: Ford Fiestaen.
Den tidligere 2008-2012 produktion af Fiesta har allerede bevist sig selv som værende en af de mest driftssikre og sjove biler at køre, fra den lille, men vigtige ende af økonomisegmentet over bybilsklassen.
Fords nye Fiesta model, der blev introduceret i slutningen af 2012, var endnu bedre og bød også på et mere upmarket frontdesign med den nye Ford facade, der ikke er meget ulig den på de ikoniske Aston Martin biler.
Ford Fiestaen går fra temmelig god til virkelig god fra modelår 2013 - fremragende lejebilspotentiale.
Britiske bilkøbere har noteret sig den charmerende Ford supermini. Siden dens ankomst i dens nyeste inkarnation, har Ford Fiesta sikret sig førstepladsen på top 10 listen over nyvognssalg i Storbritannien i både 2014 og 2015.
Hvorfor er Ford Fiesta så god?
Ofte omtalt i billejevilkår som økonomiklasse, er Ford Fiesta oppe imod en spærreild af meget hård konkurrence.
Blandt de bedste i klassen er Opel Corsa, Volkswagen Polo, Kia Rio med 7 års fabriksgaranti inkluderet, Renault Clio, Peugeout 208, Hyundai i20, Seat Ibiza og Skoda Fabia.
Konkurrencen i denne bilklasse er heftig, og producenterne gør alt, hvad de kan i forhold til pris, udstyr, fabriksgaranti og finansieringsaftaler for at skaffe kunder.
Fiestaen vinder med de følgende karakteristika:
- Den er rimelig prissat - ikke billig, men bestemt heller ikke dyr.
- Ford Fiesta er en smuk bil - uden at være på grænsen til at være ’tøset’.
- Denne supermini er en fornøjelse at køre - og stadig sikker i svingene.
- Du får en anstændig mængde plads indeni og en rimelig størrelse bagagerum.
- Ford Fiestaen er sammensat af en godt gennemtestet opskrift uden dyre reparationer, der ligger og truer
- Motorerne, generelt, er fremragende med få juveler i blandt dem - den nye Ecoboost 3-cylindrede motorer er super økonomiske.
- Man får faktisk en masse udstyr inkluderet - selv i basismodellerne.
Så snart man lærer den at kende, vil denne lille Ford vise sig at være superpraktisk og fornøjelig.
Ford Fiestaen sammenlignet med Volkswagen Polo og Kia Rio.
Plads indeni Ford Fiesta - 290 liter bagagerum
I en Ford Fiesta lejebil, vil du få 276 liter bagagerumsplads til rådighed og hvis bilen er specificeret uden reservedæk, vil du få 290 liter til rådighed. Sidstnævnte vil være den typiske Ford Fiesta lejebil. Standard udstyr uden reservedæk inkluderer lappegrej.
Ser bilen så ’oppustet’ ud eftersom designerne har sigtet efter mere plads indeni bilen? Nej, det gør den ikke! - Den ligner præcist, hvad den er; en lille skarp bil med attitude.
Bagagerumsklappen åbner højt - og under gulvlemmen er der ekstra opbevaringsplads.
Fra tid til anden vil man ønske, når man kører en Ford Fiesta lejebil, at man havde en smule mere kraft, eftersom bilen virkelig indbyder til livlig kørsel. De fleste lejebils Ford Fiestaer har typisk en 1,0 liters 80 hk benzinmotor, som normalt er helt tilstrækkelig, men viser sig at være en lidt for svag motor med 4-5 personer ombord samt bagage.
Denne bil med Ecoboost motoren vil, på den anden side, vise sig ikke at være langsom som Fiat Pandaen eller doven som Opel Corsa lejebilerne med den mest basale motor, og som en bonus, vil man i de fleste tilfælde, stadig være i stand til at bruge et fornuftigt antal liter pr. kilometer i en Fiesta.
Når du får valget ved udlejningsskranken
Hvis du spørger ved udlejningsskranken, kan du ret ofte få lov at vælge det køretøj, du foretrækker, når du præsenterer din reservation (voucher).
I supermini klassen, anbefaler Guide-Billig-Billeje.dk Ford Fiesta, Opel Corsa eller VW Polo. Volkswagen Polo lejebiler, der er tilgængelige i Sydeuropa, vil ofte være dieselbiler - hvilket engang var en stor fordel.
Hav og blå himmel - her ses Fiesta lejebil i Portugal © www.guide-billig-billeje.dk.
Udover at forurene meget mindre, har benzinmotorer indhentet dieselmotorerne en hel del siden 2014, og med mindre man planlægger at køre en del i bjergene (hvor dieselmotorerne vil være det bedste valg), vil du slippe bedst afsted med at leje en Ford Fiesta.
Nøjagtige detaljer - Ford Fiesta lejebilen
Fiesta lejebilen er typisk udstyret med en 81-hestes 1,0 liters Ecoboost motor og som et billigere alternativ for biludlejningsselskaberne, er nogle også udstyret med den gamle 1,25 liters 4 cylinder motor med enten 61 eller 81 hk. Den gamle Duratec motor er næsten udelukkende på tilbud i Storbritannien, da beskatning af biler i det europæiske fastland gør det mindre fordelagtigt at købe gammel teknologi i forhold til brændstofforbrug og forurening.
De fleste Ford Fiesta lejebiler er med manuelt gear, men tilbud i supermini/økonomiklassen med automatisk gear vil, ved nogle udlejningsfirmaer, inkludere den ret kraftige Ford Fiesta Ecoboost 1,0T 101 hk med Ford Powershift ’dobbelt gearkasse’.
Alle Ford Fiestaer kan rumme 42 liter brændstof. Vægten på en 5-dørs model ligger mellem 1.050 og 1.100 kilo: køretøjer med Duratec motoren er en anelse tungere.
Brændstofforbruget (det gennemsnitlige brændstofforbrug) for de moderne Ford Fiesta lejebiler ser således ud:
- Fiesta Ecoboost 1,0 med 81 hk: 23,2 km/l eller 4,3 liter/100 km
- Fiesta 1,25 ’gammel’ Duratec motor: 19,2 km/l eller 5,2 liter/100 km - både motoren med 61 og 81 hk har dette brændstofforbrug
- Fiesta Ecoboost 1,0T med 101 hk og automatisk gearkasse (powershift): 20,4 km/l eller 4,9 liter/100 kilometer.
Ford Fiesta dimensioner:
Den nye Ford Fiesta er nem at parkere - selv hvis det er smalle parkeringspladser. Bilen er kun 3,97 meter land. Til sammenligning er en 5-dørs Mini en smule længere, en del bredere, men Fiestaen tårner over Minien med 3-6 cm afhængigt af modellen. Den relativt høje førerposition sørger for, at man har en god sigtbarhed når man kører i byen.
Forurening og sikkerhed:
Kun 99g/Co2 pr. kilometer udledes af Ecoboost 81-hk motoren. Mindre imponerende er den gamle Duratec Ford Fiesta motor dog med 122g/km (begge versioner).
Fiestaen har fået 5 stjerner ved Euro NCAP crash test.
Ulemper ved Ford Fiestaen
Det er muligt at finde superminikonkurrenter med en smule mere bagagerumsplads - den nye Hyundai i20, eksempelvis.
Bagsæderne er ikke komfortable for høje mennesker, der skal rejse over lange afstande. Sammenlignet med mange konkurrenter er Fiesta en smule mere trang omme bagi - ikke meget, men stadig.
Man kan også argumentere for, at finishen og kvaliteten på Ford Fiestaen ikke er på et luksusniveau, men det er stadig en betydelig forbedring sammenlignet med de tidligere Ford Fiesta 2008-2012 modeller. Kvalitet er ikke rigtig en grund til bekymring, da alt er meget gennemtænkt, smukt sammensat og Fiestaen har flere moderne løsninger end for eksempel VW Polo (pr. 2015). Følelsen af kvalitet i Volkswagen er til gengæld højere, og hvis man skal køre med foldende sæder, ved transportering af større genstande, kan Poloen folde sine sæder helt fladt. Fiestaens sæder kan foldes - men ikke fladt.
Fiestaen er meget økonomisk. Hvis man fylder bilen med voksne og bagage, mister bilen til gengæld sin kant til en vis grad, da den lille 1,0 liters motor kommer på arbejde.
Hvis man har behov for at rejse langt og hurtigt med 5 voksne med bagage, er motoren stadig rigeligt i stand til at trække det, men økonomisk vil det ende med at være en del værre grunden den ekstra vægt. Faktisk vil det typisk være billigere at leje et større køretøj og måske endda en diesel på trods af den lidt dyrere lejepris.
Emner: ford-fiesta, powershift-gearkasse, economy-class, fiesta-bagagerumsplads