Mercedes E- og CLS-Klasse som lejebil - biludlejning Mercedes

Har man før siddet i en ny Mercedes, kender man også til den meget karakteristiske duft i bilen. Alle nye Mercedesbiler er udstyret med denne særlige duft, som er med til at skabe en form for genkendelsesfølelse, når man sætter sig ind i bilen.

Udover duften, er hele interiøret i en Mercedes med til at skabe en følelse af genkendelse og komforten i førersædet er ikke til at tage fejl af. Sædet er lækkert og let at finde sig til rette i og følelsen af kvalitet holder også stik, så snart man tager fat i rattet. Det har en perfekt størrelse og er let at styre samtidig med at materialet også er lækkert at have mellem hænderne. Rattet mærker desuden, om man kører på motorvej eller landevej, hvilket gøre køreoplevelsen ekstremt behagelig og nem.

Har man fået fingrene i en Mercedes med automatgear vil den kvikke billist bemærke, at gearstangen ikke er, hvor den egentlig plejer, men derimod bag rettet. Det gør, at man ikke behøver at flytte fokus særlig langt fra vejen, for at få skiftet gear.

Det virker muligvis som en lille detalje, men hvor er det bare nemt, at kunne skifte gear ved et simpelt skub med en lillefinger i stedet for at rykke i en gearstang.

Hvad, der også er en lille detalje med stor betydning er, at bilen kan læse skilte. Når man er ude og køre, og der kommer et skilt - hvad end et er elektronisk eller ej, så læser bilen skiltet. Det bliver så vist på displayet bag rattet mellem speedometer og omdrejningstæller.

Altså gør bilen dig lige opmærksom på, at du altså passerede et fartskilt eller et skilt, der advarede om kø, ændring i overhalingsregler osv. Her vil nogle muligvis mene, at det er fordi bilen er velsignet med et kort over, hvilke skilte, der står hvor - og dermed ved det.

Det er dog ikke tilfældet - selv de elektroniske skilte, der ændrer sig alt afhængigt af trafikken eller vejarbejde læser bilen også. Alle disse ovennævnte features, hvoraf nogle ikke altid optræder i udlejningsbiler, gør at køreglæden er sikret.

Mercedes E-Klasse udlejning - lej en Mercedes
E-Klassen hos Mercedes har oplevet en tiltrængt opgradering i design, og i dag har bilen elementer, der henholdsvis får bilen til at virke elegant og aggressiv på samme tid. Hvis man sammenligner den med sine to største konkurrenter; BMW 5er og Audi A6, er den mere konservativ designet. Dette har også den effekt, at Mercedes fremstår elegant og som en bil med kvalitet. Der er trods alt en grund til, at Mercedes i mange år er blevet brugt af flere taxaselskaber.

E-Klassen kommer dog efterhånden i mange andre former, end blot den klassiske sedan man blandt andet kender fra taxaerne. Modellen kommer også som stationcar, 3-dørs coupé og som cabriolet - en E-klasse til enhver smag.

Mercedes’ E-klasse er en hverdagsbil - dog med en vis luksuriøs komfort og køreglæde, som ikke findes i mange andre biler. Den er på ingen måde en racerbil, men det, der gør den lækker og fed at køre er, at den svæver ubesværet på vejen. Den er virkelig en cruiser, og en fornøjelse at køre i - hvad enten det handler om bykørsel eller motorvejskørsel.

Mercedes CLS - slut med bedstefarbil!
Der hænger mange fordomme fast til Mercedes’ symbolske stjerne - udover at være blevet stemplet som taxa-bil, er mange også af den overbevisning, at Mercedes blot er en bedstefarbil.

Den opfattelse forsvinder imidlertid når man har siddet bag rattet i en Mercedes CLS. Denne 4-dørs coupé er, foruden at være den første af din slags, meget sjovere at køre end E-klassen, som CLSeren er bygget på baggrund af. Det er lidt som om, at alle de features, E-klassen er læsset med, har fået et hak ekstra i CLSeren - det er alt lige fra komfort til hvordan bilen ligger på vejen. Derudover er CLS lidt kvikkere og hurtigere i optræk end E-Klassen.

Mercedes sammenligning

Sammenligner man CLS og E-klasse coupéen er lighederne også til at få øje på. CLSeren er med sine 4,937 meter 23,4 cm længere end E-klasse coupéen. Derudover har den firdørs coupé en 11,4 cm længere akselafstand.

Udover at E-Klassen er kortere end den mere luksuriøse storebror, er den også en anelse smallere. Dog er der kun tale om ca. en centimeter, og endnu mindre, hvis sidespejlene tælles med. Det, at CLSeren er blevet trukket knap 24 cm længere, gør den lettere og mere aerodynamisk at se på - og at køre i.

Sammenligning E Klasse og CLS

Som sagt var Mercedes med deres CLS de første på markedet med en 4-dørs coupé - i dag har de dog fået følgeskab af Audi A7, BMW 6er og Porsches Panamera. Det forpligter, når konkurrenterne begynder at følge trop, og derfor har Mercedes også allerede haft to generationer af deres CLS samt et nyt 2014-facelift.

Og der er markant forskel på den første og den anden generation af coupéen, og hele hemmeligheden ligger i undervognen, som har fået en overhaling samt en udskiftning af styretøj til et elektrohydraulisk af slagsen. De to ting alene har gjort underværker for køreoplevelsen, der får bilen til at føles helt helt anderledes end tidligere.

Det, der gør CLSeren speciel, er at den kører upåklageligt - både fra et sportsligt og komfortabelt synspunkt. Bilen er sjov at køre, og set fra det sportslige synspunkt, har den en fast undervogn, og et kvikt styresystem - samtidig med en stabilitet, der er svær at overgå - selv ved høje hastighed er der ingen slinger i valsen.

Hvad komfort angår, er Mercedes heller ikke gået ned på udstyr - og her kommer deres motto ’Das Beste oder nichts’ virkelig til udtryk. I og med at det er en coupé, i executive klassen, så er der kun fire sæder i bilen - midtersædet bagi er hevet ud til fordel for kopholdere, opbevaring og mere plads til passagererne bagi.

Og de har masser af plads - selvom coupéen har et kurvet tag, er der stadig plads til at der kan sidde en velvoksen mand bagi. Det samme gør sig gældende med benpladsen - der er ikke noget med at skulle krølle sig sammen for at få plads til alle.

Dog må man sige, at prisen for bedste plads går til førersædet. Udover at man også her har masser af plads, og et sæde, der kan tilpasses perfekt, ligegyldigt hvilken stilling man foretrækker at køre bil i, så assisterer sædet dig tilmed også under kørslen.

Det skal forstås på den måde, at sædet er udstyret med et sidepanel, der går ind og støtter føreren ved skarpe sving, således at man ikke bliver ’slynget’ for meget ud af position under kørsel.

Mercedes’ C- og CLA klasse
Der er dog også mulighed for at finde leje af en mindre og billigere Mercedes end E-Klassen og CLS-Klassen. Disse to udgaver er henholdsvis C-Klassen og den nye CLA.

C-klassen er en mindre udgave af E-klassen, hvis man udelukkende kigger på formen af bilen. Tilmed er mellemklassebilen den mest populære Mercedes - både som privatbil, men også når der tales om den mest populære Mercedes blandt billeje kunder. Derudover er bilen også ofte set som firmabil, i og med at mange mellemledere har ret til at få en firmabil i denne klasse.

Foruden at have elementer fra E-klassen er C-klassen også velsignet med visse S-klasse detaljer, som får den til at virke langt mere som en overklassebil end den har ry for at være. C-klassen har længe haft ry for at være lidt af en plastik bil - den nye model har dog fået ros af bilanmeldere for endelig at være den bil, den altid har lovet at ville være. Det gør også at den pludselig er blevet en relevant konkurrent til Audis A4 og BMWs 3er i den store mellemklasse.

Mercedes har selv beskrevet, at opgraderingen af modellen skal svare til at blive opgraderet fra økonomiklasse til business class i flyet.

Sammenligner man dog C- og E-Klassen et øjeblik, så er de faktisk udstyret med samme slags motor. I og med at C-klassen vejer betydeligt mindre end E-klassen, så er den også væsentlig hurtigere til at nå 100 km/t end E-klassen er. Så hvis man prioriterer fart fremfor luksus er C-klassen et bedre valg - forskellen mellem de to er at C 250 d når 0-100 km/t på 6,6 sekunder og E 250 d napper den på 7,4 sekunder.

Mercedes har for nylig løftet sløret for en C-Klasse Coupé, som er inspireret af S-Klasse Coupéen. Den har mere bløde og runde kanter end hidtil - at den ligner S-klassen giver et billede af, at den er mere luksuriøs end nogensinde før. Den er et perfekt og billigere alternativ til limousineklassen, men der vil unægteligt være indtil flere luksuriøse features, der er forstsat er forbeholdt S-klassen.

CLSeren er også fornyligt blevet storebror til den mindre CLA. Det samme må gøre sig gældende her som ved C-/S-Klassen - nogle features vil være forbeholdt den dyre udgave, men CLAeren er et fint og billigt alternativ til en CLS. Køreoplevelsen og komforten er en anden - men til prisen er det heller ikke så underligt - der er trods alt tale om to vidt forskellige bilklasser, hvor CLAerens design blot har taget udgangspunkt i CLSerens design. 


 Mercedes E- og CLS-Klasse som lejebil - biludlejning Mercedes
Artikel: Mercedes E- og CLS-Klasse som lejebil - biludlejning Mercedes

Emner: , , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar