Mercedes E-klasse som udlejningsbil - luksusbil sætter ny standard for tysk bilindustri

Den nye Mercedes E-klasse er som sine forgængere en særdeles repræsentativ bil.

Luksusbil er ingen overdrivelse, idet 2016 Mercedes E-klasse i nyeste version har langt mere til fælles med Mercedes S-klasse end med den mindre Mercedes C-klasse.

Lej en luksusbil billigt

Lej en Mercedes E-klasse 2016

Den nye Mercedes E (W213) ved introduktionen i Portugal i starten af 2016.

Stor luksusbil med moderne teknik
En ny E-klasse Mercedes er ikke større end at man sagtens kan parkere på normale P-pladser og navigere rundt i Europas bymidter uden at få klaustrofobi.

I USA er den middelstore Mercedes den lille i forhold til velvoksne og langt billigere konkurrenter som de typiske USA udlejningsbiler Chrysler 300 og Cadillac CTS.

Mercedes E-klasse er med den nye 2016-model vokset med 4,3 centimeter til helt nøjagtigt 4,923 cm (sedan). Størstedelen af den øgede plads findes i kabinen, som er vokset ‘en halv klasse’.

Faktisk er akselafstanden i den nye E-klasse øget med hele 6,5 centimeter, hvilket især kommer passagerer på bagsædet til gode.

Indenfor virker den nye store Mercedes-E som en S-klasse. Alle materialer er af rigtig god kvalitet, og det virker som om at Mercedes for alvor forsøger at opnå en fordel på luksusområdet overfor de ekstremt hårde konkurrenter BMW 5-serie og Audi A6.

BMW-5 vil i næste generation få besvær med at bevare det ‘sportslige’ forspring uden at bibeholde 5-serien som en lidt mindre biltype, og dagens Audi A6 kan gå hen og forekomme kedelig i forhold til den charmerende nye og særdeles velbyggede Mercedes-E.

Per 2016 er både Audi og BMW sat til vægs af de imponerende forbrugstal for den nye Mercedes E 220d (bemærk at billigste E-klasse diesel 2017-model er Mercedes E 200d). Og hertil kommer at Mercedes 220d spurter fra konkurrenterne med hele 240 km/t i topfart og ca. et halvt sekund hurtigere fra 0-100 end de tilsvarende BMW 520d og Audi A6 2,0 TDi kan præstere.

Udlejningsbil - prestigeklasse-Mercedes
Efter i mange år stort set kun at tilbyde diesel-biler i kategorierne af luksus-lejebiler, vil Avis, Sixt, Hertz, Europcar med flere i Europa satse mere på benzinmodeller.

Årsagen er større pres fra myndighederne for at nedbringe forurening fra dieselmotorer via højere afgifter på dieselbiler og diesel-brændstof.

VW-‘dieselgate’ i 2015 skandalen er stærk medvirkende faktor til at afskrivningen på en dieselbil må forventes at stige i forhold til tidligere.

For Mercedes E-klasse betyder det at man enten får en Mercedes E 200d med 150 hestekræfter (diesel), en E 220d med 194 hk (diesel) eller en E 200 (benzin) med 184 hestekræfter.

Alle ovennævnte versioner forurener cirka som en ny VW Polo gjorde det for 4-6 år siden.

Lej en Mercedes E-klasse
Mange E-klasse udlejningsbiler i denne klasse (luksusbil/prestigebil til leje) vil have den nye 9-trins automatgearkasse.

Man sidder godt på alle pladser i en Mercedes E-klasse, og så pyt med at de fleste udlejnings-E-klasser vil være en basal motoriseret Mercedes E 200d eller E 220d med 4 cylindre og kun 2,0 liter slagvolumen.

Test af den nye Mercedes E-class i Portugal.

Med de 4 cylindrede dieselmotorer følger ekstrem god økonomi - forvent over 20 km per liter diesel stort set uanset hvor meget ‘havre’ hesten får. Og ‘hesten’ går vel at mærke fra 0 til 100 km/t på under 7,5 sekunder. Det er Mini Cooper S territory - når vejen går ligeud.

Den gode brændstoføkonomi og sprinteregenskaber er i høj grad et resultat af lav vindmodstand. Den nye Mercedes-E har et cw på kun 0,23. Hertil kommer udbredt brug af aluminium, hvilket er et lettere materiale (totalvægt er sænket med op til 100 kg), men til gengæld langt dyrere materiale at reparere buler i.

Ny Mercedes E-klasse

Ny E-klasse er tysk teknik på højt niveau.

Den nye E-klasse fra Mercedes på det nærmeste definerer den store mellemklasse af biler med ægte kvalitet.

Forskellen i lydniveau fra den ‘lille’ mellemklasse af prestigebiler såsom BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse eller Jaguar XE er stor. Mercedes E klasse er én af de mest tyste i sin klasse - også i de billigste dieseludgaver, som tidligere ikke var specielt støjsvage.

Bed bilen om at køre i garage
Standardudstyret omfatter blandt andet Active Brake Assist, som gør at den nye store Mercedes for alvor kan knalde bremserne i uanset at chaufføren måske ikke selv formår at yde så kraftigt et tryk på pedalen.

Systemet virker overbevisende, men er blot én af mange nye tekniske landvindinger, som Mercedes disker op med i den nye 2016 E-klasse.

Attention Assist er også standard og hjælper med at advare føreren om tegn på træthed via følere i rattet.

Langt de fleste tekniske lækkerier i den nye Mercedes-E W213 koster imidlertid ekstra, hvilket nok er forventeligt, men dog også en anelse skuffende.

Man kan vælge blandt andet følgende tilvalgsudstyr:

  • LED Multibeam - den kraftigste lyspakke (forlygter) med 84 optimerede LED
  • High Performance forlygter (LED) med avancerede automatisk drejelige forlygter
  • Aktiv bremseassistent - træder til, hvis fører ikke nødbremser, når der er forhindring forude
  • LED lygter (baglys) med automatisk intensitetsregulering
  • Dødvinkels-assistant - giver advarsel om eventuelle farer i for føreren døde vinkler
  • Parktronic - bed bilen parkere (med fører)
  • Digital Car Key - lås bilen op med din smartphone
  • Remote Park-Pilot - få bilen til at køre i din private garage automatisk (uden fører) per fjernbetjening (kun med automatgear)
  • Drive-Pilot - en avanceret fartpilot, der hjælper med at styre på langture, samt holde hastighed og afstand til forankørende.

E-klasse tradition - gode bremser
I den store mellemklasse af prestigebiler er Mercedes E-klasse at betragte som ‘The Godfather’.

Den første nye mellemklassebil fra Mercedes efter krigen var model W120/W121 ‘ponton’, som blev efterfulgt af W110, med de karakteristiske halefinner - model ‘kleine Heckflosse’.

Den første Mercedes storsællert af E-klasse (inden E-klassen var et begreb) var Mercedes W115/W114 også kaldet streg-8 på dansk (på tysk strich-8 - /8). Flere end 2 millioner køretøjer blev bygget

Den 4,79 meter lange statelige bil med ‘stacked headlights’, ligesom på topmodellen Mercedes 600, blev introduceret i 1968 som model W115/W114 og var i produktion frem til 1976.

Den gamle streg-8 slider (typisk i sløve 55-65 hk diesel-udgaver) kører stadig rundt som taxi mange steder i Afrika.

Mercedes ‘streg-8’ W114/W115 udgjorde en lille revolution med uafhængigt hjulophæng hele vejen rundt og dertil standard skivebremser på alle 4 hjul. Der er således en lang tradition for gode bremser på de velvoksne Mercedes-biler.

Mercedes 200/8

Mercedes 200/8 1971 - privatfoto.

De efterfølgende E-klasse modeller blev lanceret med typebetegnelserne W123, W124, W210, W211 og W212.

Mercedes E-klasse W123

Mercedes W123 - 1976-1983 (på dette tidspunkt stadig med begrænset konkurrence fra BMW/Audi).

Mercedes E-klasse W124

Mercedes E-klasse W124 - 1984-1997 (den store mellemklasse-Mercedes kaldes for første gang officielt for E-klasse)

Mercedes E-klasse W210

W210 1997-2001 - fik masser af kritik for dårlig rustbeskyttelse af døre, bagagerumsklap m.v.

Mercedes E-klasse W211

E-klasse model W211 - stor kvalitetsforbedring 2002-2009.

Mercedes E-klasse W212

Mercedes E-klasse W212 (her som facelift 2013 model) - halvt modelskift i 2013 (samlet produktion 2010-2016).

I samme bilklasse finder man også BMW 5-serie, Audi A6, Jaguar XF med flere, men alle kom til langt senere omend de to hovedkonkurrenter BMW-5 og Audi A6 i mange år har solgt bedre end E-klassen.


Mercedes E-klasse som udlejningsbil - luksusbil sætter ny standard for tysk bilindustri
Artikel: Mercedes E-klasse som udlejningsbil - luksusbil sætter ny standard for tysk bilindustri

Emner: , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar