Antitrust undersøger Ryanair i Italien - nye regler for håndbagage muligvis ulovligt

Ryanair er kommet i modvind i Italien.

I nye regler for håndbagage vil kunderne altid skulle betale for at medbringe to stk. håndbagage i kabinen.

I Italien er prisen for priority boarding €6. Det vigtige ved prioritiy boarding er at det giver ret til 2 stk. kabinebagage/håndbagage. I Danmark er priority boarding prisen typisk 45 kroner (per flyvning) uden for højsæson (ved booking online).

Der er en vægtgrænse på 10 kilo for en kabinekuffert. Reglerne for kabinebagage siger at kun én (lille) kabinetaske/håndtaske er tilladt med mindre man køber priority boarding hos Ryanair. Denne bagageregel træder i kraft per 1. november 2018 i hele lavprisselskabets rutenet.

Ryanair har problemer med pris-gennemskuelighed - her video med forklaring.

Antistrust undersøger for unfair konkurrence på håndbagage
Ryanair kan fint sætte priser, som de ønsker - og kunder kan vælge at anvende andre Low Cost Carriers (LCC’s) såsom Norwegian, Wizzair eller Easyjet, hvis man ikke gider Ryanair’s "julelege".

Problemet med Ryanairs nye håndbagage-regler er at de er så uigennemskuelige ved booking af flybillet at kunder tror at de får en rimelig deal - for blot at få at vide i lufthavnen ved gaten at en kabinekuffert koster ekstra - af og til det samme (eller mere) end flyrejsen koster.

Antistrust i Italien undersøger, hvorvidt de nye regler for kabinebagage er så uigennemskuelige at der er tale om "unfair commercial practice" som populært sagt har til formål at gøre totalprisen på en flybillet uoverskuelig for kunden.

Det er den italienske AntiTrust Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato enheds opgave at sikre fri og fair konkurrence - i stil med Konkurrencestyrelsen i Danmark.

Ryanair forklarer at de nye regler og priser for håndbagage (se link med detaljer øverst i artiklen) er sat i værk for at gøre flyafgange mere punktlige og undgå ventetid ved gaten.

Ryaniar tjener fedt på gebyrer - håndbagage ny indtægt
De mange bagage-gebyrer hos Ryanair udgjorde ifølge den amerikansk rejse konsulentvirksomhed IdeaWorks omkring 1,8 milliarder euro i de sidste 12 måneder 2017-2018.

Regner man alt sammen, henter Ryanair sandsynligvis omkring 1/3 af sin omsætning ind på såkaldt "ancillary revenue" bestående primært af gebyrer.

De mange problemer omkring Ryanair; herunder masser af strejker og aflyste fly i sommeren-18 har givet uro i aktionærkredsen, hvor mange ønsker en mere samarbejdsvillig ledelse.

Se mere på irske The Journal.

Relateret artikel:

Ryanair billeje prisgaranti - kundevildledning eller garanti for laveste pris?


Antitrust undersøger Ryanair i Italien - nye regler for håndbagage muligvis ulovligt
Artikel: Antitrust undersøger Ryanair i Italien - nye regler for håndbagage muligvis ulovligt

Emner: ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar