Billigere flybilletter hos SAS - ingen booking-gebyr ved online køb af SAS flybillet fra og med 12. august 2014

Et tidligere online gebyr for at købe flybillet hos SAS på 30 kroner per flybillet er per august 2014 forsvundet.

Oprindeligt blev gebyret indført af SAS for at støtte rejsebureauer i Danmark i at kunne pålægge salgsprovision hver gang de solgte en flybillet i forbindelse med en rejse.

Intet online salgsgebyr hos SAS - flybillet til nettopris
Det oprindelige gebyr for online-salg af flybilletter blev indført af SAS i starten af år 2003 og var en del af en omstrukturering af priserne.

Fra 1. januar 2003 gav SAS ikke længere provision til rejsebureauer ved salg af flyrejser, men til gengæld indførte SAS et online salgsgebyr på dengang 125 kroner per flybillet, som private kunder måtte betale for at booke en flybillet hos SAS.

Samtidig, dvs. fra og med 2003 satte SAS dog priserne på flybilletter ned med mellem 4% og 7%, hvilket i sagens natur gjorde online salgsgebyret lettere at sluge for kunderne.

Årsagen til at indføre et gebyr for privates køb af flybillet direkte hos SAS var i høj grad at beskytte rejsebranchens fortjeneste. Rejseselskaberne betalte nemlig ikke gebyr og kunne derfor lettere klemme en fortjeneste (salgsprovision) ind på rejse-kundernes regning, når SAS indkrævede gebyr for at sælge flybilletter til private ved online booking.

Der var faktisk tale om en forhandling mellem SAS og rejsebureauerne.

Lufthansa opgav online salgsgebyr i 2012
Konkurrencen blandt Europas flyselskaber er år for år blevet hårdere.

Samtidig er rejseselskabernes betydning for SAS blevet mindre, idet det ofte er lige så billigt for kunderne at booke fly selv eller endda billigere for kunden at booke selv i forhold til at bestille flybillet som en del af en rejse via et rejseselskab/charterselskab.

Dette forhold får mange til at booke flybillet selv, og det samme kan man se med booking af ferielejlighed via tjenester som AirBnB og indenfor booking af billig billeje hvor prissammenligningstjenester med billigere lejebiler i forhold til listepris vinder frem.

Konkurrenten Lufthansa opgav sit online salgsgebyr på 10 euro (75 kroner) i år 2012, og SAS har løbende reduceret salgstillæget. I år 2010 reducerede SAS eksempelvis online salgsgebyret fra 50 kroner til 30 kroner.

Rejsebranchen utilfreds med afskaffelse af salgsgebyr på online salg
Afskaffelsen af salgsgebyret i august 2014 er ifølge kilder i rejsebranchen kommet som en overraskelse for de danske rejseoperatører.

Mange danske rejsebureauer har efter sigende først fundet ud af SAS ændring af salgspolitik via en artikel i CHECK-IN.dk i august.

Man mener hos foreningen af rejsebureauer DRF principielt at SAS ikke kan fjerne online salgstillæget på flybilletter uden forhandling.

SAS har dog valgt at fjerne det over 10 år gamle salgstillæg/gebyr, som anses for utidssvarende. Årsagen er uden tvivl også at et gebyr uden reelt indhold er stik imod SAS politik overfor kunderne om at undgå unødvendige gebyrer.


Billigere flybilletter hos SAS - ingen booking-gebyr ved online køb af SAS flybillet fra og med 12. august 2014
Artikel: Billigere flybilletter hos SAS - ingen booking-gebyr ved online køb af SAS flybillet fra og med 12. august 2014

Emner: , , , ,