London Heathrow Airport - nye ruter i 2017
Passagerer, som benytter London Heathrow Airport, vil i 2017 få mulighed for at flyve til flere nye destinationer.
British Airways er det flyselskab, som tilbyder det største antal nye ruter fra Heathrow i 2017. Det er fortrinsvis nye turist-destinationer i Europa som BA har på programmet – bla. Nantes og Montpellier i Frankrig, Murcia i Sydspanien, Zakynthos i Grækenland, Pula i Kroation og Brindisi i Italien. Kun den nye rute til Tallinn i det økonomisk blomstrende Estland kan betegnes som en udelukkende forretnings destination.

Terminal 5 er den største og mest moderne terminal i London Heathrow Airport
Den eneste nye langdistance flyrute i British Airways’ program fra Heathrow er ruten til New Orleans i Lousiana, USA.
Virgin Atlantic, som er den største konkurrent til British Airways på langdistance ruter, annoncerer en ny direkte rute fra Heathrow til Seattle/Tocamo i USA i 2017.
Se nedenstående liste over nye ruter fra London Heathrow Airport i foråret 2017:
British Airways:
- New Orleans – 27. marts
- Brindisi (årstidsbestemt) – 3. juni
- Montpellier (årstidsbestemt) – 3. maj
- Murcia (årstidsbestemt) – 28. marts
- Nantes (årstidsbestemt) – 29. marts
- Palermo (årstidsbestemt) – 28. marts
- Pula (årstidsbestemt) – 1. juli
- Tallinn (årstidsbestemt) – 28. marts
- Zakhyntos (årstidsbestemt) – 3. juni
Delta Airlines:
- Portland – 27. maj
Flybe:
- Aberdeen – 26. marts
- Edinburgh – 26. marts
Swiss International Airlines:
- Sion – midlertidig rute, tilgængelig fra 4. til 25. februar
Virgin Atlantic:
- Seattle/Tacoma – 26. Marts
Danskere vil også kunne få glæde af de nye ruter fra Heathrow. Både British Airways og SAS tilbyder i dag direkte forbindelser mellem Københavns Lufthavn og Heathrow, mens det kun er BA, som har en direkte rute fra Billund til Heathrow. Øvrige selskaber, som opererer på ruter fra Danmark til London, benytter fortrinsvis lufthavnene Gatwick og Stansted i London området.
Tredje landingsbane i Europas største lufthavn
Den engelske regering besluttede i oktober 2016 at støtte en udvidelse af Heathrow Airport til at inkludere en tredje landingsbane. Europas største lufthavn målt på årlig antal passagerer har haft store udfordringer pga. utilstrækkelig infrastruktur ift. det stigende antal rejsende, som hvert år benytter lufthavnen.
Endnu en landingsbane i Heathrow betragtes som den bedste løsning på lufthavnens udfordringer, og det forventes at kunne tilføre flere tusinde afgange/ankomster per år samtidig med at nye ruter vil blive oprettet.
Se et overblik over udviklingsplanerne for Heathrow:
Projektet vedr. den tredje landingsbane har skabt stor polemik i England hovedsageligt pga. miljømæssige bekymringer vedr. både luft- og lydforurening. Der er ligeledes stor uenighed om det økonomiske perspektiv i udvidelsen af lufthavnen. De økonomiske fordele af udvidelsen er beregnet til £61 milliarder over en periode på 60 år, men der er kæmpe omkostninger som skal indberegnes inden udvidelsen vil blive en realitet. Omkostningerne er bla. kompensations-pakker til den lokale befolkning som bliver tvunget væk fra deres nuværende bolig, lydisoleringer af boligbebyggelser samt yderligere ventilering på skoler og andre offentlige bygninger i områder tæt på lufthavnen.
Endelig beslutningen om at udvide London Heathrow Airport med yderligere en landingsbane kræver at planen godkendes af parlamentet. Afstemning om udvidelsen regner man med vil ske i løbet af vinteren 2017/18.
Emner: heathrow-nye-flyruter, london-heathrow-udvider
