Nye fly til SAS - 50 Airbus A320neo på vej

Den omfattende turnaround af flyselskabet SAS blev sat igang helt tilbage i år 2005 og inkluderede blandt meget andet en effektivisering af fly-flåden.

Se også: Mange nye SAS-ruter fra Aarhus Lufthavn.

Med store problemer undervejs er det lykkedes at redde SAS fra økonomisk ruin - ikke mindst takket være store ofre fra medarbejderne.

Fra at være operatør på en række forskellige flytyper, er SAS fortsat i færd med at gøre service og vedligehold langt lettere.

I fremtiden skal SAS kun anvende Airbus fly. Dermed siger SAS inden længe farvel til sin flåde af Boeing 737 fly, som udfases sammen med de lidt ældre Airbus A320. De gamle MD-80/81 er allerede udfaset.

Den nye version af Airbus A320neo er væsentlig mere brændstoføkonomisk og fleksibel, således at flyet kan anvendes til både på kort- og mellemdistancer.

Video-intro til Airbus A320neo - update of a classic .

Når udfasningen er slut, vil SAS kun have én flytype.

I 2012 havde SAS hele 6 flytyper i flåden med deraf følgende behov for mange forskellige reservedele, uddannelse af flymekanikere m.v. SAS går ud fra at overgangen til Airbus 320neo (og andre beslægtede Airbus fly) er tilendebragt i år 2023.

35 Airbus A320neo købes - 15 leases
SAS køber 35 fly og leaser dertil 15 af samme type. De leasede fly ’lander’ først i løbet af 2018 og 2019, hvorefter de 35 SAS-ejede fly ankommer i løbet af 5 år.

De nye A320neo fly er estimeret til at bruge 15-20% mindre brændstof per sædekilometer, men alt afhænger fortsat af sædeudnyttelsen. Det nytter med andre ord ikke at flyve med halvtomme fly.

De omkring 70 Boeing 737 fly har tjent SAS godt, men alderen gør at de er for dyre i drift. Indtil for nyligt stod valget, som for så mange andre flyselskaber, mellem at købe nye Airbus eller nye Boeing fly. Valget faldt på europæiske Airbus.

Airbus A320neo

Airbus A320neo - narrow body fly med mange forbedringer.

Fakta om Airbus A320neo series
Den nye flytype er en optimeret udgave af den ‘gamle’ Airbus A320.

I A320neo finder man blandt andet forbedret bagageplads, bedre rensning af kabine-luft til glæde for passagerer, et markant lavere støjniveau og andre detailforbedringer.

Betegnelsen ’neo’ står for ’New Engine Option’, som betyder øget rækkevidde (min. 500 km) eller alternativt øget vægt (ca. 2 tons ekstra) på den samme mængde brændstof.

Udviklingen sker løbende, så en 2019 Airbus A320neo er faktisk markant mere økonomisk end de første A320neo fly fra omkring 2010. SAS kan i øvrigt vælge at skifte nogen af de 35 A320neo fly i ordre til A321LR modellen (LR står for Long Range). På den måde vil Indien, USA og lande i Mellemøsten være inden for rækkevidde. 

Læs også: SAS/CEO: Én flyproducent giver bedre effektivitet på mange områder


Nye fly til SAS - 50 Airbus A320neo på vej
Artikel: Nye fly til SAS - 50 Airbus A320neo på vej

Emner: , , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar