DriveNow er kommet til København

Et delebilsfirma, grundlagt af den tyske bilproducent BMW og det tyske udlejningsfirmaet Sixt, er nu blevet lanceret i København i samarbejde med Arriva.

400 BMW i3’ere er blevet en del af det københavnske bybillede. BMW i3 har plads til 4 personer og har et bagagerum på mellem 260 og 1100 liter (bagsæderne kan lægges ned, hvis behovet opstår).

Konceptet DriveNow
Det nye tiltag i København hedder DriveNow og er et delebilskoncept. Det vil altså sige at bilerne står til rådighed for alle, der opretter sig som medlem.

Man får dertil et medlemskort (i København kan Rejsekortet også benyttes), og så kan man frit benytte sig af bilerne.

Reglerne for konceptet lyder blot på, at bilen skal efterlades på en offentlig, gratis parkeringsplads indenfor DriveNows operationsområde, som strækker sig fra Kastrup Lufthavn til Hellerup Station og fra Husum Torv til Amager Strandpark. Det er tilladt at køre udenfor operationsområdet, så længe bilen afleveres indenfor området.

Altså er det et godt alternativ for bl.a. studerende eller folk, der ikke ejer egen bil, og f.eks. hurtigt skal på job, handle ind, hente nogle i lufthavnen eller blot foretrækker en bil fra tid til anden. Dog har det en ulempe; man betaler ikke pr. kørt kilometer, men derimod pr. minut, hvilket gør det endnu værre at sidde fast i trafikken, mens man ved, at taxameteret ruller. 

bmw i3 drive now københavn

Parkeringsproblemer for DriveNow
DriveNow samarbejder tæt med Arriva, hvilket også er grunden til, at man kan bruge sit rejsekort til at logge ind med. Da det blev offentliggjort, var der et spørgsmål, mange garanteret stillede sig selv; ”bør Arriva ikke ønske færre biler på vejene, og ikke støtte, at antallet stiger?”. Selvom det lyder meget selvmodsigende, så har det i udlandet vist sig, at for hver delebil der kommer, sælger 6 deres privatbil. Teoretisk set, vil det sige, at der kommer 2000 færre biler i København ved at DriveNow er kommet til.

Dog har udrulningen af konceptet i København ikke kun været en dans på roser. Arriva havde lovet DriveNow en yderst lav pris på parkeringslicenser i København. En normal parkeringslicens i Københavns kommune koster 54.000kr om året pr. bil. Arriva havde lovet DriveNow en pris på 3.000kr pr bil.

Nu er der dog kommet en bekendtgørelse, der siger, at man skal sidestille elbiler og benzinbiler, og ikke differentiere parkeringspriserne. Det får ingen betydning for DriveNow og deres kunder, men kan risikere at dyre konsekvenser for Arriva, der kan risikere at få en ekstraudgift på mellem 8 og 21 millioner danske kroner. Nikolaj Wendelboe, direktør for Arriva Danmark, understreger dog at det ikke vil stoppe dem fra at gå ind på markedet.

Rivalisering i København
Et koncept magen til DriveNow så dagens lys i København for præcis et år siden, nemlig Car2Go, grundlagt af Moovel, som er ejet af bilproducenten Daimler.

Car2Go har et koncept ligesom DriveNow, hvor man melder sig ind og derefter frit kan benytte deres biler. Car2Go er dog hverken en firpersoners bil eller elektrisk, men er derimod Smarts Fortwo med en benzinmotor.

Den største forskel på de to biler - udover naturligvis at den ene er benzindrevet, den anden eldrevet er størrelsen. BMW i3 har en længde på 4 meter og en bredde på 178 cm med plads til fire personer. Daimlers Smart Fortwo er til sammenligning den ultimative bybil, størrelsesmæssigt, med sin længde på 2,7 meter og bredde på 1,6 meter.

Det ses derfor ofte, at mikrobilen bakkes ind, mellem parallelparkerede biler, hvilket kan gøre jagten efter en parkeringsplads væsentligt kortere. Som navnet ’Fortwo’ også giver udtryk for, er der plads til to personer i den lille bil.

Hvis man fokuserer på priserne, opdager man hurtigt, at forskellen ikke er særlig stor. Slet ikke taget størrelsen på bilerne i betragtning. Car2Go tager normalt 200kr i oprettelsesgebyr - dog har de en kampagne kørende indtil den 30. september, hvor oprettelsen er gratis og man tilmed får 60 gratis minutter med i oprettelsen.

Til sammenligning tager DriveNow 250kr i oprettelse. DriveNow har en minutpris på 3,95kr og en timepris på max 190kr. Her er Car2Go en anelse billigere med 3,5kr pr. minut og 135kr pr. time. Dog indtil 30. september er prisen henholdsvis 3kr i minutter og 99kr i timen.

Elbil - pro´s and con´s
DriveNow København har valgt at implementere elbiler i bybilledet. Og det er der mange fordele ved. Den første - og mest åbenlyse, er at det naturligvis er ekstremt miljøvenligt kontra Car2Go’s benzinbiler. Selvom Car2Go ikke udleder meget CO2, er det stadig ca. 88g/km mere end hvad i3 udleder - hvilket er lige præcis 0g/km.

Udover at der ingen CO2 udledning sker i elbilen, er en elbil overraskende kæk at køre i, og er slet ikke kedelig. Man får en fornemmelse af, at man glider gennem trafikken - nok lidt i kraft af, at der ingen motorstøj er, i modsætning til en forbrændingsmotor. Derudover er bilen hurtig i optræk og på ingen måde sløv. Det kan en benzinbil af og til godt føles som om, den er.

Ulempen og den store forskel på en elbil og en benzinbil er uden tvivl, at en elbil kan optankes, hvorefter man kan køre direkte videre. Det er endnu ikke tilfældet med en elbil. Den skal stilles til ladning, præcis som man kender det fra sin telefon. Bilen bliver sat til opladning, og kan derfor ikke bruges før den er ladet op.  

Derfor bliver den viste strømprocent afgørende, når man sætter sig ind i en delebil med elmotor. Denne vises i DriveNows app, hvor man desuden også kan finde bilen og reservere den. Så når der f.eks. vises, at bilen har 35% strøm tilbage, kan man, rundt regnet, køre 50 km i den - alt efter kørestil, og om man bruger klimaanlægget i bilen.

Hvis der til gengæld står på en Car2Go, at der er brugt 65% af benzinen, er det ikke et problem på samme måde, da bilen er udstyret med en Shell Tankkort - så finder man blot en Shell tankstation og tanker bilen op igen på Car2Go’s regning.


DriveNow er kommet til København
Artikel: DriveNow er kommet til København

Emner: , , , , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar