Miljøzoner i Tyskland
Mange tyske byer har indført særlige miljøzoner, hvor bilister skal betale afgift for at køre. Det gælder også udenlandske bilister.
UPDATE: Bemærk at dette er en ældre artikel.
Tyskland miljøzoner - regler gælder også for danskere
Er man i egen bil (eller udlejningsbil) på ferie i Tyskland, bør man for sin egen pengepungs skyld være opmærksom på reglerne for kørsel i et antal større tyske byer.
Alle biler skal i disse byer have et miljømærke, som enten kan være rødt (euro-II norm), gult (euro-III norm) eller grønt (euro IV eller euro V norm). Mærkets farve bestemmes ud fra, hvor meget bilen forurener (og i overgangsperioden udfra, hvor gammel bilen er).
Bøde for at køre i miljøzone i Tyskland uden miljømærke
I Tyskland virker system med miljøzoner således at man overhovedet ikke må køre i byer med miljøzone uden et såkaldt miljømærke eller på tysk Umweltplakette eller Feinstaubplakette.
Gør man det alligevel, koster det ien bøde. Det er i den forbindelse lige meget, hvor meget bilen forurener. Der kræves altid miljømærke i tyske miljøzoner.
Allerede i 2008 blev miljømærke-kontrollen også med udenlandsk registrerede biler strammet betydeligt i Tyskland.
Bødesatsen fra start på 40 euro for at køre uden miljømærke i Tysklands miljøzoner forventes at stige løbende.
Forbud mod kørsel
I fremtiden vil man i mange tyske byer slet ikke kunne køre med gamle forurenende biler. Det første skridt blev taget i Hannover, hvor biler med rødt miljømærke blev bandlyst. Næste skridt blev taget i Berlin hvor alle biler, som ikke har grønt miljømærke bandlyses. Det samme skete i Hannover.
Specielt nyere dieselbiler såsom Audi-VW med Tdi motorer, Mercedes med CDi motorer og Citroen/Peugeot med Hdi motorer fra omkring årgang 1999 og frem til dieselfilter introduceres (på nogen modeller) fra omkring år 2006-2014 udleder mange bitte-små partikler, som er meget sundhedsskadelige
Hvilke biler kan få grønt miljømærke i Tyskland
Generelt set vurderes biler efter euro norm test (kontrollerede tests af bilproducenternes biler). I startfasen for de nye regler i Tyskland vil udenlandsk registrerede biler dog ofte som alternativ blive vurderet efter alder.
En bil, som opfylder kravene til grønt miljømærke, skal som udgangspunkt ikke være ældre end årgang 2006 for diesel biler og ikke ældre end årgang 1993 for benzinbiler. Visse dieselbiler har renere udstødning end andre, og mange nyere dieselbiler kan eftermonteres med partikelfilter og derved opnå højere miljøgodkendelsesstatus. Generelt må man dog sige at reglerne for kørsel i Tyskland strammes meget for dieselbiler.
Senere vil der uden tvivl også ske miljø-stramninger for benzinbiler på udenlandske plader, men indtil videre (per august 2009) kan relativt nye benzin-biler med katalysator opnå grønt miljømærke.
Hvilke byer er omfattet af miljøzone-ordningen i Tyskland
Bemærk at i Tyskland er reglerne om miljømærke (forureningsmærke) de samme uanset, hvor i Tyskland, man befinder sig.
(UPDATE) Nedenstående er uddateret:
Følgende byer har eller er ved at få indført miljø-zone:
- Berlin - miljø-zone inden for den indre S-Bahn.
- Hannover
- Køln
- 12 byer i Baden-Württemberg: Ilsfeld, Leonberg, Ludwigsburg, Mannheim, Reutlingen, Schwäbisch-Gmünd, Stuttgart, Tübingen, Pleidelsheim, Karlsruhe, Pforzheim, Ulm
- 10 byer i Ruhr-distriktet: Bochum, Bottrop, Dortmund, Duisburg, Essen, Frankfurt/Main, Gelsenkirchen, Mülheim an der Ruhr, Oberhausen, Recklinghausen
- München
- Bremen
- Augsburg
- Nürnberg
- Düsseldorf
- Dresden - fra 2010
- Freiburg (Breisgau) - fra 2010
- Heidelberg - fra 2010
- Mühlacker - fra 2010
- Osnabrück - fra 2010
Følgende byer forventes desuden at indføre miljøzone i år 2010-2011:
- Braunschweig
- Darmstadt
- Gera
- Jena
- Leipzig
- Magdeburg
- Neu-Ulm
- Pfinztal
- Regensburg
- Ruhrgebiet-Großumweltzone. Bemærk at hele Ruhr-området snart vil være miljøzone.
Mere information om miljøzoner i Tyskland på dansk på følgende
tyske miljø-zone hjemmeside.
Se også kort over miljøzoner i Tyskland opdateret i januar 2010 (åbner som pdf).
Køb af miljømærke i Danmark før ferieturen til Tyskland
Det er muligt for en merpris på omkring 40 kroner at købe miljøzone-mærker til Tyskland på forhånd i Danmark via FDM eller Applus Bilsyn.
Prisen for et tysk miljø-zone mærke er (per august 2009) 150 kroner i Danmark.
I Tyskland kan miljømærker købes hos TÜV, DEKRA og hos værksteder, som har tilladelse til at teste udstødning. Prisen er her typisk 15 euro.
Miljømærker på udlejningsbiler
Der er som udgangspunkt ikke miljømærker (til Tyskland) på danske udlejningsbiler med mindre en kunde tilfældigvis allerede har haft bilen med til Tyskland.
Såfremt man eksempelvis lejer bil i Flensborg til ferien i Tyskland, bør man, hvis man planlægger at køre ind i én af de ovennævnte byer undersøge, hvorvidt ens udlejningsbil har umweltplakette (grün). Dette gælder specielt, hvis man lejer hos et lille udlejningsselskab.
Hos de større selskaber billeje-selskaber Avis, Europcar, Hertz, Sixt m.fl., som findes i Cartrawler bilsøgemaskinen, vil der i langt de fleste tilfælde ikke være noget problem, da udlejningsbilen er relativ ny og allerede er forsynet med miljømærke.
Alle oplysninger i denne artikel er indsamlet per primo august 2009. Vi tager forbehold for fejl og ændringer.
Da såvel bøde-satser, som antallet af miljøzoner i Tyskland forventes at stige, anbefaler vi at man i en dansk registreret bil ved kørsel i større tyske byer undersøger på forhånd om miljømærke er påkrævet.
En stor del af den danske bilpark bestående af diesel-biler produceret fra 1999-2006 vil desuden fra 2010 på grund af manglende partikel-filter ikke kunne godkendes til kørsel i eksempelvis Berlin. Med tiden kommer forbuddet sandsynligvis til at gælde det meste af Tyskland.
