Ford Edge som lejebil - super USA car rental offer i SUV-klassen
Hvis man står og skal vælge mellem at købe en 5-7 år gammel Porsche Cayenne SUV eller at købe en ny eller næsten ny Ford Edge, så tag den nye Ford Edge - bare ikke i den ‘danske’ billigste Trend udgave.
Det er en underlig sammenligning - indrømmet! Men det hypotetiske valg af SUV mellem en ældre luksus-SUV og den nye Ford Edge (facelift i 2018) illustrerer på bedste vis, hvor godt den nye Ford er skruet sammen.
Den nye Ford Edge (ja - det er en mystisk lakering, men sådan var de første pressebilleder - stort set ingen gadebiler vil være orange).
USA biler - Ford på vej frem
Ford i USA er virkelig ved at komme efter tidligere tiders manglende ‘attention to design-detail’, kedeligt model-program og haltende samlekvalitet.
Ford Mustang (ny model) viste vejen med 6. generation af den ikoniske ungdomsbil med introduktionen i seneste udgave for nogen år siden, og Fords seneste ’skud i bøssen’ er Ford Edge.
Walk-around den nye Ford Edge på Detroit Motor Show - masser af krom på en stor SUV-bil.
Søg billig billeje i USA
Ford Edge kan fås som lejebil i stort set alle større amerikanske lufthavne.
Guide-Billig-Billeje.dk lejer flest biler ud til danskere på følgende USA destinationer:
- Billeje Miami Lufthavn (MIA)
- Biludlejning Los Angeles Airport (LAX)
- Rent A Car Orlando International Airport (PPP)
- New York - JFK Airport lejebil-sammenligning
- Las Vegas Airport car rental offer
Skift selv søge-destination til øvrige ønskede byer og lufthavne i USA.
PS: Vi har yderst gode tilbagemeldinger fra USA-billeje af Ford Edge.
Bagagerum i Ford Edge - masser af plads
Størrelse på bagagerum er vigtig på ferie. I Ford Edge er bagagepladsen rigelig med 600 liter ved brug af alle 5 sæder, når man lejer bilen i USA.
Leveres Ford Edge med alu-reservehjul i fuld størrelse, vil det brede dæk tage op til 100 liter af bagagepladsen.
Bagagerum i den nye SUV fra Ford.
Der er altid 5 siddepladser i en Edge og tanken rummer 64 liter.
Ford Edge - fakta om perfekt amerikanerbil til udlejning
Tilbage til den vanvittige Porsche-sammenligning.
Hvad har en Ford og en Porsche med hinanden at gøre? - det kan synes helt forkert. Der er imidlertid flere ligheder mellem de to family-friendly sport utility vehicles (SUVs) end man skulle tro.
Alle Porsche Cayenne starter som chassis på VW-Porsche fabrikken i Bratislava i Slovakiet. Montering af udstyr foregår i Bratislava, Leipzig eller Osnabrück. Alle Ford Edge bliver bygget i Oakvile i staten Ontario i Canada. Begge store biler er således produceret uden for USA, men er begge ærke-amerikanske i opbygning og skabt med det formål primært at sælge godt i Staterne.
Biltypen kaldes også for luxury crossover SUV i USA, hvor man stadig ikke helt har forstået at en 4-hjulstrukket kleppert af en bil på over 2 tons (Porsche Cayenne) kan føles sportslig.
Både den nye større Ford Edge og første generations Porsche Cayenne har en længde på præcis 4,78 meter - dvs. lidt kortere end den nye Mercedes E-klasse.
På vægten er det tydeligt at Ford Edge har en fordel. Med 1900-1950 kilo køreklar vægt er en Ford Edge henved 150-200 lettere end en ældre Cayenne (2003-2010), og også mere ‘fit’ end Porsche Cayenne i nyeste udgave (2011-frem).
Til gengæld har Porschen en anelse flere ’hypper’ at gøre godt med - og dertil et væsentligt højere benzinforbrug som resultat. Det er ALTID benzin, man skal tanke, når man lejer bil i USA, hvorimod der i Europa sælges flest diesel-Ford Edge. Vi vælger IKKE at sammenligne CO2 udledning mellem ny Ford Edge og Porsche Cayenne - af fairness-årsager.
Hvad så med hestekræfter da? - En Porsche Cayenne i billigste udgave havde i 2006 en 3,2 liter motor med 250 hestekræfter (senere øget til 290 hk fra 3,6 liter). En Ford Edge kan fås i USA med 245 hk fra en 2,0 EcoBoost turbomotor, 280 hk fra en 3,5 liter V6 motor uden turbo, eller med 2,7 liter V6-motor med turbo med hele 315 hestekræfter.
En typisk SUV billeje-model Ford Edge i USA vil enten have den 4-cylindrede turbo-motor på 245 hk eller den store dovne V6 på 3,5 liter.
Den relativt lette SUV Ford (med mindste motor) kan lægge fra land på knap 9 sekunder fra 0 til 100 km/t - en første generation Porsche Cayenne 3,2 bruger også ca. 9 sekunder, og føles på grund af ekstra vægt mere anstrengt under øvelsen omend der er mere bundtræk i Porschen uden turbo.
Samlekvalitet - USA biler
Biler produceret i USA eller primært til det amerikanske marked (som Ford Edge og Porsche Cayenne) er kendte for ikke at have særlig god samlekvalitet med nogen få undtagelser.
Resultatet er som regel mange reparationer, når kompleksiteten forøges (Porsche Cayenne i særlig grad ramt) og derfor tit et meget stort og hurtigt værditab. Porsche Cayenne er/var en fantastisk bil, men i Tyskland koster en brugt Cayenne med nogen år på bagen næsten ingenting.
Man ser præcis det samme, når man sætter sig ind i en Chrysler 300, som i USA-billeje-termer er en ‘premium’ full-size bil. Samlekvaliteten er lysår bagud i forhold til konkurrenterne fra BMW, Audi og Mercedes, som dog også er langt dyrere i Staterne end store Chrysler US-flyder.
Selv Cadillac kommer til kort, når det gælder samlekvalitet sammenlignet med de europæiske prestige-mærker.
Test af Ford Edge da den var ny model - facelift model er ikke nødvendigvis mere 'good-looking', men stadig en formidabel SUV
Det er derfor en lille revolution, når menigmands mærket Ford pludselig kan producere Ford Mustang sportsvogne med højere samlekvalitet end nogen sinde før, og senest brillerer den store bilkoncern med den nye Ford Edge SUV, som ret beset er så velbygget at den ikke virker, som om den kommer fra USA eller er produceret med henblik på salg i USA som ’bread-and-butter’ vehicle.
Hvis man ikke vidste bedre, kunne der sagtens stå Volvo eller Jaguar på snuden af den nye Ford Edge, så drille-forkortelsen for Ford: Found-On-the-Road-Dead, er med den nye Edge effektivt manet i jorden.
Både Jaguar og Volvo har tidligere været under Fords vinger, og specielt den ny ‘kinesiske’ Volvo XC90 vil få kraftig konkurrence af den nye Ford Edge, som både er tystere og billigere. Hertil kommer at Ford ikke har det kinesiske regime som ejere, hvilket sikkert vil tiltale en del kunder i forhold til, som alternativ, at købe en ny ‘kinøjser-Volvo’ model XC90 - og dermed sende penge til Kina.
Test af Ford Edge ny model - køb af Edge i DK
Hvad siger de internationale medier og motorjournalister om den nye Ford Edge?
Med denne crossover-SUV fra Ford er der for en gang skyld tilfredshed hele vejen rundt.
Tyske bil-aviser som AutoBild sammenligner Ford Edge med BMW X5. Engelske bilmagasiner har Ford Edge som ‘best-buy’ uanset en ret høj pris i UK fra ca. GBP 30.000; dvs. fra ca. 300.000 kroner I Storbritannien.
Selv i Danmark, hvor billigste Ford Edge ved introduktionen kostede fra 665.000 kroner med skyhøje danske afgifter, er motor-pressen relativ positiv omend afventende. Man har jo ikke rigtig ‘erfaring’ med dén slags amerikanere.
Billigste ‘danske’ Ford Edge ‘Trend’ vil der være meget få, som køber, så i realiteten starter Ford Edge priser i Danmark fra 720.000 kroner. Det er totalt åndssvagt at vælge manuelt gear i denne bilklasse, så minimumspris ender med auto-box (power-shift) omkring ca. 770.000 DKK før rabat fra Ford - husk der er altid rabat at få.
Specielt skal man altid, altid, altid have rabat ved køb af ny bil i denne bilklasse, der i Danmark rangerer i kategorien ’special-biler’ med for de flestes vedkommende givetvis tilkøb af masser af ekstraudstyr (mod ekstra-betaling i Danmark naturligvis) - ekstraudstyr, som ofte er standard eller delvis standard i de fleste andre lande.
Konklusion: Der skal masser af rabat/gratis ekstraudstyr eller en rigtig god leasing-aftale på bordet i Danmark ved køb af den nye fortræffelige Ford Edge.
Se test af Ford Edge - video.
De europæiske udgaver af Ford Edge har som standard ‘sport’ suspension, hvorimod man i USA er mere mageligt anlagt og ikke vælger dén slags underlige ting på options-listen med mindre man er lidt ‘europæisk’ orienteret eller kan lide at bilen hænger bedre ved i sving (og samtidig er mere ukomfortabel).
Når det er sagt, har den nye Ford Edge et væsentligt bedre og mere avanceret hjulophæng end den tidligere model.
Vi kan på Guide-Billig-Billeje.dk varmt anbefale at booke denne type lejebil, og hos rigtig mange biludlejningsselskaber i USA vil man få en Ford Edge udleveret i denne bilklasse (medium SUV).
Emner: ford-edge, suv-leje-usa, ford-crossover, suv-anbefaling