Ny VW Polo 2018-2019 og frem - hvor stor er den?
Efter den overvældende succes med den nye VW Golf var det tid for en ny VW Polo.
Ikke siden 2010, hvor den nye VW Polo Mk5 (6R) blev kåret til Årets Bil i Europa har Vokswagen solgt så mange Polo’er til europæiske forbrugere. Den tyske mastodont vil naturligvis gerne igen sælge 350-400.000 enheder af sin ’mini-Golf’ Volkswagen i dette segment.
Se også: Ny VW Golf.
Til gengæld er Kina en stor succes for VW Polo med salgstal, som i gode måneder når op på omkring 50% af salget i hele Europa. Lokalproducerede kinesiske Polo’er er dog langt fra så avancerede og profitable som modellen på det europæiske marked.
Langt større 2018/2019 model, men svær at skelne fra forgængeren.
Med en langt mere appetitlig samlet pakke er der dog gode udsigter for den ny VW Polo Mk6 (på MQB A0 platform i Europa). Der skal dog sælges rigtig mange nye biler for at nå tidligere tiders Polo salgstal. Se mere sidst i artiklen.
Ny stor VW Polo 2018-2019
Den nye Polo måler 4,05 meter i længden og 1,78 meter i bredden. Dermed er Volkswagens supermini vokset hele 8 cm i længden og ’voldsomme’ 7 cm i bredden. Højden på den nye Polo Mk6 er en anelse lavere en Mk5 med knap 1,45 meter.
De nye dimensioner rykker bilen en halv klasse op. Faktisk er en VW Polo 2019 præcis lige så lang som en VW Golf Mk2 med 5 døre fra perioden 1983-1992 og dertil en del centimeter bredere.
Størrelsen har forbedret pladsforholdene betragteligt, og det nye Polo er desuden mere luksuriøst indrettet end nogen sinde før - sikkert for at ’lave afstand’ til søster-modellerne Seat Ibiza og Skoda Fabia (i Fabia anvendes den tidligere Polo Mk5 platform).
Massiv forbedring af bagageplads i ny Polo - hele 351 liter.
Måske mest signifikant i form af ekstra plads er bagagerummet i den nye Polo. Med 351 liters bagageplads er det et spring op med 70 liter plads til bagage i forhold til forrige Polo Mk5.
På langtur sidder 4 voksne nu komfortabelt, og 3 børn eller mindre voksne kan også finde sig til rette på bagsædet på længere stræk.
Se video test af den nye VW Polo fra FDM.
VW Polo som udlejningsbil
De første måneders produktion er primært gået til at dække private kunders forudbestillinger, men i løbet af 2019 vil mange biludlejningsselskaber i Europa få massive leveringer af den nye VW Polo.
Pris i indkøb for Avis, Hertz, Sixt, Europcar etc. er dog indledningsvis høj i forhold til andre VW gruppe konkurrenter (Seat Ibiza og Skoda Fabia) og der findes også billigere alternativer til superminiklassen/økonomiklasse-biler til flåde-brug i form af Nissan Micra, Renault Clio, Citroen C3, Peugeot 208, Ford Fiesta og Opel Corsa.
Man vil dog sandsynligvis skue op for VW Polo rabatterne til flåde-operatører så snart der er ledig produktionskapacitet på VW-fabrikken i den spanske by Navarra, der ligger i Baskerlandet tæt på grænsen til Frankrig.
VW Polo produktion gik igang i slutningen af 2017 (2018-modeller) - første batch var orange Polo Comfortline.
Plusser og minusser - vurdering af den nye Polo Mk6
Guide Billig Billeje redaktionens vurdering af den nye VW Polo Mk6 er følgende i.f.t. leje af bil:
Vurdering billeje plusser:
- Fantastisk god bagageplads for bilstørrelse/bilklasssen
- God plads i kabinen
- Godt basalt udstyr og godt sikkerhedsudstyr er standard
- Pænt design, bilen ’ligner en Golf’
- Topmoderne konstruktion og dermed gode køreegenskaber
- Højt kvalitetsniveau på linje med de billigste Audi, BMW og Mercedes
- Ikke længere problemer med VW 3-cylindrede motorer (alle udlejningsbiler vil have en 3-cylinder benzinmotor med/uden turbo)
Vurdering billeje minusser:
- 65 eller 75 hestekræfter i udlejningsbil til 5 personer er for lidt - og det vil stort set altid være, hvad en VW Polo udlejningsbil fra Sixt eller Avis har. 95 hk versionen er langt bedre, men fordi den er dyr, vil udlejningsselskaberne i de første par år fra introduktionen ikke købe den til flåden.
- Ofte vil man få en anden bilmodel/et andet bilmærke ved booking af en VW Polo eller lignende - så man skal ikke betale ekstra hos ét selskab (fremfor et andet billigere selskab) for at få Polo’en med mindre der specifikt er garanti for bilmodel ved booking Dette vil ændre sig, når den nye Polo 2018-2019 bliver en halvgammel model.
- Risiko for at få en Trendline udstyrsmodel, som er lidt skrabet - Comfortline har dog bedre gensalgsværdi, så mest sandsynligt at få denne hos Enterprise, Sixt, Europcar, Avis etc. i Europa.
- Man kan næsten ikke kende den nye Polo fra den gamle - så nogen selskaber (Hertz i Grækenland, Goldcar m.fl.) vil sikkert købe en r..fuld af den gamle model - evt. usolgte eksemplarer fra importøren og markedsføre den som ny bil.
Se også: VW Navarra fabrikkens hjemmeside.
Salgstal VW Polo gennem tiden
I Europa har den (ved introduktion i 1975 ikke mindre end revolutionerende) lille VW solgt godt.
Salgstal er følgende:
2018 (juni inklusiv) - 164.000
2017 - 271.000
2016 - 307.000
2015 - 301.000
2014 - 279.000
2013 - 264.000
2012 - 286.000
2011 - 356.000
2010 - 360.000
2009 - 289.000
2008 - 276.000
2007 - 289.000
2006 - 295.000
2005 - 288.000
2004 - 306.000
2003 - 344.000
2002 - 357.000
2001 - 335.000
2000 - 364.000
1999 - 351.000
1998 - 426.000
1997 - 456.000
Video - VW Polo produktion i Spanien.
VW Polo salgstal i Danmark
I Danmark har VW Polo følgende salgstal (nybilsalg);
2018: 3490 (inklusiv juli måned)
2017: 4683 biler
2016: 5857 biler
Emner: ny-vw-polo, hvor-stor-er-vw-polo, navarra