Ny VW Golf 2017-2018 - priser, facelift og nye motor-varianter på 1.5 liter

En helt ny Golf blev det ikke til i 2017, men et livsforlængende facelift, mere sikkerhedsudstyr og en lang række detaljeforbedringer er standard.

Se også: Ny Golf 8 (model 2019-2020)

Største nyhed er imidlertid den nye benzinmotor.

VW Golf 2017 - MK 7,5

Let ændrede baglygter på ny VW Golf 2017-2018.

Bemærk at bilmodellen blev introduceret sent i 2016 som 2017-model. Se VW Golf 2018 nyvogns-priser i Danmark nederst i artiklen. 

Sådan kender man den nye Golf 2017-2018
På nettet finder man et utal mere eller mindre realistiske computer-genererede billeder af Golf 2018, Golf 2019 osv.

Virkelighedens nye Golf 2017-2018 (facelift mk 7,5) kan kendes forfra på nye forlygter (LED-kørelys standard), ændrede luftindtag, en ny tværgående pynteliste i køleren (som på den nye Up-facelift model), en ændret kofanger (det er noget af det billigste at justere design på for bilproducenterne) samt faktisk også nye forskærme - det sidste dog meget svært at se forskellen på i.f.t. gamle Golf mk7 (2012-2016).

Hertil kommer let ændrede baglygteglas (inkl. LED lygter) og naturligvis nyt udvalg af farver. Dyrere udgaver får smarte afvisere bag med ‘flow-animation’ i stil med Audi A6.

VW Golf 2017 facelift

Ny Golf front med ændrede luftindtag og ny ‘pynteliste’ i kølergitter.

Ny 1,5 liter ACT motor med 130 eller 150 hk
Det nye Golf-facelift, der giver den efterhånden ældre Golf-7 model en tiltrængt opfriskning, er som det ses på billeder ovenfor udført meget nænsomt - grænsende til det anonyme.

Med den nye 2017 Golf mk 7,5 får man mulighed for at købe en benzin-Golf med en ny turboladet 1,5 liters letvægtsmotor på enten 130 eller 150 hestekræfter. Senere kommer der uden tvivl en lidt mindre kraftig version af den nye 1,5’er.

Volkswagen har dog langt fra skrottet de 3-cylindrede Golf motor-versioner, som kører videre som Golf 1,0 (benzin) med 3 cylindre og 115 hk (i Tyskland 110 PS). Også BMW tilbyder billigste 1-serie diesel med 3-cylindret motor i form af BMW 116d.

Den nye Golf 7,5 findes også i en sløv 85 hk (tysk PS angivelse) udgave. Det vides ikke om denne basismodel kommer til Danmark eller hvad ny VW Golf pris bliver på denne absolut billigste 2017-model.

På nogen markeder fortsætter 1,2 og 1,4 liter Golf-motorerne sandsynligvis også en tid endnu. Det ventes dog at TSi betegnelsen med tiden droppes. Den nye 1,5 liter er en videreudvikling af 1,2 TSi/1,4 TSi-versionerne af EA211 motoren.

VW har ikke været videre heldige med TSi-motorerne, som har skabt problemer i 1,2TSI, 1,4TSi, 1,8TSi og 2,0TSi modeller af Polo, Golf og Passat. 

Video-intro til ny Volkswagen lille mellemklassebil.

Det mest interessante ved 1,5 liter versionen er at den kobler 2 cylinder fra (ACT), når de ikke bruges, og derved opnår bedre benzin-økonomi end de mindre 1,2 og 1,4 liter versioner.

Volkswagen påstår endda at de opgivne forbrugstal på omkring 21-22 km/l i snit (for en gangs skyld) er ‘real-life’ tal, som kunderne kan efterprøve. Solide overdrivelser af brændstoføkonomi har hidtil været standard VW-markedsføring. Vi får se!

Ny brake assist / City Emergency Braking / Front assist
Efterhånden som følere i stor udstrækning kan ‘se’ både striber på vejen, brat stoppende biler og fodgængere, er mulighederne for at hjælpe med nødbremsning efterhånden omfattende.

Som standard også i VW Up får den nye Golf 2017 naturligvis nødbremse-automatik.

VW skriver den ‘ny nødbremse’, men det nye elektroniske vidunder er blot en videreudvikling af den automatiske nødbremse, som i årevis har siddet i en VW Up! De elektroniske øjne skulle dog nu også kunne se fodgængere. Man fristes til at sige bedre sent end aldrig at opgraderingen af VW’s halvdyre mellemklassemodel til VW Up-standard endelig finder sted.

Hertil kommer et overvældende udvalg af ‘Lane Assist’ (holder bilen på vejen vha. striberne), ‘Emergency Assist’ (stopper, hvis fører får det dårligt), Active Lane Keeping (kontrastyrer automatisk) og opgraderet parkerings-hjælp med navnet Park Assist 3.0 - dog kun semi-automatisk. Man kan også få ‘trailer-assist’ - bakke-hjælp med anhænger. Langt de fleste nye features er dyrt ekstraudstyr.

Nyt interiør - sådan da...
Den nye Golf får også en opgradering indendøre, hvor man kan blandt andet kan finde nye dørsider foran, nye mønstre til sædebetrækket og et mere moderne instrumentpanel i førersiden (elektronisk naturligvis).

I tilvalgsafdelingen kan de analoge instrumenter i midterkonsollen erstattes af diverse avancerede skærme; den største og dyreste i højopløsning op på hele 12,3”.

VW Golf 2017 instrumentpanel

Den dyre midterkonsol- skærm i ny Golf.

Skærmen virker som Active Info Display og har 5 hovedfunktioner. Blandt de mere avancerede nye muligheder for ekstraudstyr er Discover Pro, som understøtter håndbevægelser som kommandoer til bilens Active Info Display. Hertil kommer stemmestyring.

Den helt nye Golf 2019 er snart klar
Inden det halve modelskift forsøgte Volkswagen Danmark at holde dampen oppe på Golf-salget med at tilbyde for 20.000 ekstra ‘gratis’ udstyr i Golf ALLSTAR. Denne model kostede fra 280.000 inklusiv levering, men kunne ofte forhandles længere ned i pris. Både rygtebaserede afgiftsændringer per december 2016/januar 2017 samt den nye model Golf 7,5 talte for klækkelige rabatter. Denne model bliver sandsynligvis hurtigt markant mindre værd som brugtbil.

Det forlyder i øvrigt at en helt ny Golf bliver introduceret sent i år 2018 (eller måske i 2019), så 2017-modellen Golf mk 7,5 er i høj grad blot en midlertidig løsning.

Bedste køb i Golf-klassen inden den nye 2018-2019 model Golf sendes på gaden er efter Guide-Billig-Billeje redaktionens mening den nye Opel Astra (2015-frem)- skarpt forfulgt af den også relativt nye model Peugeot 308. 

Priser på den nye Golf 2017 i Danmark (se 2018 priser nederst i artikel - Danmark og Tyskland)
Dansker intro-priser på facelift Golf 7,5 var følgende:

Billigste nye Golf er TSi 1,0 85 hk Trendline Bluemotion 5-dørs til 210.000 kroner + levering

Priser på populære nye VW Golf modeller:

  • pris ny 2017 Golf TSi 1,4 125 hk Comfortline Bluemotion (BMT) 5-dørs: 264.000 kroner + levering
  • pris ny 2017 Golf TDi 1,6 115 hk Comfortline Bluemotion 5-dørs: 280.000 kroner + levering
  • pris ny 2017 Golf TDi 2,0 150 hk Highline Bluemotion 5-dørs: 329.000 kroner + levering 

Tillæg for automatgear (DSG) var 25.000 kroner

Priser i Tyskland (intropriser per Feb 2017):

  • VW Golf 1.0 TSi Trendline 85 PS Bluemotion 3-dørs €17850 med 5 gear - præcis samme pris, som udgående model
  • VW Golf 1.0 TSi Trendline 110 PS Bluemotion 3-dørs €19625 med 6 gear  - €25 dyrere end udgående model mk 7 før facelift

Forventning til Golf-salget i Danmark: Pænt - sandsynligvis i Top-20 stort set hver måned.

Danske priser på ny VW Golf 2018 - priser per 4. marts 2018

Benzinudgaver 

  • Golf 1,0 TSi Trendline 5-dørs kampagnemodel pris 189.990 kroner
    (bemærk 2017 produceret kampagnemodel uden multifunktionsrat, uden Front Assist (dvs. uden City Emergency Brake)
  • Golf 1,0 TSi Trendline 5-dørs 2018 model pris 209.989 kroner
    (har de ting, som 2017 modellen mangler - et bedre køb med mindre man får ekstra rabat på 2017 modellen)
  • Golf 1,4 TSi Trendline 5-dørs med 125 hestekræfter, pris 232,991 kroner
    (bedre bil i forhold til den bovlamme 85 hk 1,0 TSi - Golf 2018 er en tung bil. 85 hk er langt fra nok)
  • Golf 1,4 TSi Comfortline 5-dørs, 125 hk, pris 251.791 kroner
    Comfortline giver som altid bedre sæder hos VW og desuden Klimatronic i Golf'en. Klimatronic kan styre temperaturen mod kun on/off A/C i Trendline. Også tågelygter er standard i en Golf 2018 Comfortline.
  • Golf 1,4 TSi Highline 5-dørs, 125 hk, pris 275.485 kroner
    Highline udstyr inkluderer tonede ruder, større 17' alufælge, mere udstyr generelt; herunder parkerings-sensorer for og bag, LED forlygter og kabineindretning i højere kvalitet i forhold til Comfortline
  • Golf 1,5 TSi Comfortline EVO ACT Bluemotion 130 hk 5-dørs, pris 253.991 kroner
    Den nye VW 'sparemotor' med automatisk udkobling af 2 cylindre (ACT=Active Cylinder Technology)
  • Golf 1,4 TSi Comfortline, 5-dørs med 150 hk, pris 260.891 kroner
    Let for Volkswagen at finde ekstra 25 hk i denne motor - og værd at betale ekstra 9000 kroner for. Sammen med 1.5 TSi 150 hk Best Buy VW Golf 2018!  
  • Golf 1,4 TSi Highline. 5-dørs med 150 hk, 284.595 kroner
    Det trods alt begrænsede Highline-udstyr er dyrt. Det samme er en eventuel DSG automat-gearkasse, som VW-ejere  har haft ufatteligt mange problemer med.
  • Golf 1,5 TSi Comfortline EVO ACT 150 hk 5-dørs, pris 262.991 kroner 
    Bedste motor, men ACT kan måske være lidt af et sats. Ingen problemer per forår 2018 - tidligere 1,4 TSi ACT fra VW fik en overraskende kort levetid.  
  • Golf 1,5 TSi Highline EVO ACT 150 hk 5-dørs, pris 286.694 kroner
     

ADAC (tysk FDM) test af den VW Golf 1,5 TSi EVO ACT

Dieseludgaver

  • Golf 1,6 TDi Comfortline 115 hk, 5-dørs, pris 262.696 kroner
  • Golf 2.0 TDi Highline 150 hk, 5-dørs, pris 300.995 kroner

DSG 7-trins automatgear koster per 2018 stadig hele 18.000 kroner (muligt på Comforline og Highline modeller). 

Se også:


Ny VW Golf 2017-2018 - priser, facelift og nye motor-varianter på 1.5 liter
Artikel: Ny VW Golf 2017-2018 - priser, facelift og nye motor-varianter på 1.5 liter

Emner: ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar