VW Passat som udlejningsbil (ny model B8 fra 2015-frem) i 4-dørs og stationcar-udgave

Den tyske mellemklassebil VW Passat har siden 1980'erne haft et særdeles godt tag i danske bilkøbere.

Især VW Passat modellerne med dieselmotor har haft et forspring i forhold til hoved-konkurrenterne Opel Insignia (tidligere Opel Vectra) og Ford Mondeo (tidligere Ford Sierra).

Også japanske alternativer som Mazda 6 og Toyota Avensis og de franske store mellemklassebiler som Citroen C5, Renault Laguna og Peugeot 508 har taget markedsandele, men VW Passat TDi med dieselmotor har i store træk formået at holde forspringet med enkelte undtagelser på vejen, som eksempelvis den meget populære Peugeot 406 HDi (1999-2004).

VW Passat som udlejningsbil

Den nye VW Passat 2015-model - som lejebil i mange lande i løbet af 2015-2016.

Den første VW Passat blev lanceret som en mindre mellemklassebil helt tilbage i 1973. Det var dog først med Passat 2 modellen (kaldet B2) fra 1981-1988 at den legendariske VW Passat kvalitet for alvor blev grundlagt.

VW Passat modeller gennem tiden

VW Passat modeller gennem tiden - den orange bil til højre på billedet er den oprindelige 1973 VW Passat (1973-1981)- herefter fra højre mod venstre Passat B2 (1981-1987), Passat B3 (1988-1992), Passat B4 (B3 facelift 1993-1996), Passat B5.5 (2001-2005 facelift af B5, som ikke er afbilledet), Passat B6 (2005-2010) og yderst i venstre side VW Passat B7 model 2010-2014 (i realiteten en opdateret B6).

Med VW Passat B5 og B5.5 (1996-2005) fik VW Passat sin position slået fast som den bedste tyske bil i sin klasse - forudsat at man ser bort fra de langt dyrere BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4 modeller i omtrent samme størrelse.

Bedste lejebil i mellemklassen (firmaklassen)
På trods af en relativ høj købspris er VW Passat kombinationen af økonomi, plads og køreegenskaber fortsat at betragte som førende.

En VW Passat har i årtier været én af de bedste biler i sin klasse, og det gælder måske i særlig grad den nye VW Passat 2015 model, som slår stort set alle konkurrenter af banen; måske bortset fra de noget dyrere BMW 3-serie (ny model i 2012) og Mercedes C-klasse (ny model i 2014).

VW Passat blev i marts 2015 udnævnt til Car of the Year 2015' i Europa.

Kvaliteten i kabinen i forhold til tidligere VW Passat (model B6 og B7 2005-2014) er mærkbart forbedret, og Passat har som standardudstyr fået automatisk nødbremse, som kan 'se' en forhindring og aktivere bremsen, såfremt fører ikke gør. Der findes som standard en stor skærm i midterkonsollen i den nye 2015 model Passat, hvor GPS-info og mange andre af bilens digitale systemer kan aflæses.

Også førerpladsen har egen digitale skærm, hvor der grafisk aflæses hastighed og motor omdrejninger, som i et normalt instrumentpanel. Navigations-information (når bilen er med GPS) sendes også til førerskærmen. Det hele virker særdeles gennemtænkt, og pludselig bliver den ellers behagelige BMW 3-serie førerplads en anelse gammeldags at se på i forhold til fører-oplevelsen i den nye VW Passat.

Nye digitaliserede instrumenter - Active Info Display - forkæler fører i den nye Passat.

Hertil kommer masser af avancerede ekstraudstyrs-detaljer som automatisk parkering, trailer-assist funktion og meget andet.

Udvendigt har den nye VW Passat fået en markant ny front mere i stil med den luksuriøse Passat CC coupé, og akselafstanden er øget på den totalt nye bil, der dog bagtil har en vis lighed med den udgående VW Passat model.

Pladsforholdene er forbedret som følge af den forlængede akselafstand, men faktisk er den nye Passat i den 8. version med 4,767 meter en anelse kortere end Passat version 7. Samtidig er den top-moderne mellemklassebil omkring 80 kilo lettere til gavn for brændstoføkonomien.

VW Passat 2015 bagfra

Den nye VW Passat 2015-frem (med fabriksbetegnelse B8) set bagfra.

Man kan gå så langt som til at argumentere for at den aldrende Audi A4 model (som var ny model i 2008) på trods af en højere pris og status af premium-klasse måske er en dårligere bil end VW-Audi koncernens nye model 2015 VW Passat. Det ændrer sig dog helt sikkert mod slutningen af år 2015, hvor den nye Audi A4 (2016 modelår) introduceres.

Lavt CO2 - ny Passat overholder EU6 norm
Alle motorer, der tilbydes i den nye VW Passat, overholder EU6 standarden for udstødning (emissions), hvilket især i Tyskland er vigtigt.

Selv den kraftigste 250 hestekræfter stærke Passat 2,0 BiTDI (dobbelt-turbo diesel) udleder kun 140 g CO2, mens den efter alt at dømme mest populære model hos billeje-selskaberne: VW Passat 1,6 TDi med 120 hestekræfter kun udleder mellem 105 og 110 g CO2. Selv den stærke 190 hestes udgave af VW Passat 2,0 TDI holder sig under 110 g CO2.

VW Passat lejebil - masser af plads til lav pris ved leje i Tyskland
De danske priser på VW Passat er relativt høje:

Benzin-modeller

  • VW Passat 1,4 TSi ACT 4-dørs - 150 hk Trendline - pris 364.087 kr.
  • VW Passat 1,4 TSi ACT 4-dørs - 150 hk Comfortline - pris 389.095 kr.
  • VW Passat 1,4 TSi ACT 4-dørs - 150 hk Highline - pris 424.095 kr.
  • VW Passat 1,8 TSi 4-dørs - 180 hk Comfortline - pris 424.997 kr.
  • VW Passat 1,8 TSi 4-dørs - 180 hk Highline - pris 459.997 kr.
  • VW Passat 2,0 TSi 4-dørs - 220 hk Highline - pris 527.997 kr. (2,0 TSi med standard automatgear - DSG)

ACT står for Active Cylinder Technology, der virker ved at slå 2 cylindre ud af 4 fra, når der ikke er brug for dem. Desværre fører systemet til en anelse ujævn bykørsel, når sparefunktionen ofte slår til og fra. Cadillac forsøgte sig med noget lignende med en stor V8-motor i 1980'erne, og det blev aldrig nogen succes. For danske bilkunder gælder det nok at har man betalt på den usympatiske side af 360.000 kroner for en ny mellemklassebil, vil man nok gerne have sine 4 cylindre til rådighed hele tiden, istedet for at spare marginalt mere på de dyre dråber.

Til langture er den stærke 1,4 liter motor med ACT fin, og i lande med beskatning efter motorstørrelse (eller ingen bilbeskatning overhovedet) kan modellen ske at blive meget populær. I Danmark vil mange VW Passat biler traditionelt blive solgt til firma-brug, og her er diesel-versionerne højt på ønskelisten med deres særdeles lave forbrug ved landevejs- eller motorvejsfart.

Diesel-modeller

  • VW Passat 1,6 TDi 4-dørs - 120 hk Trendline - pris 386.098 kr.
  • VW Passat 1,6 TDi 4-dørs - 120 hk Comfortline - pris 411.097 kr.
  • VW Passat 2,0 TDi 4-dørs - 150 hk Trendline - pris 424.094 kr.
  • VW Passat 2,0 TDi 4-dørs - 150 hk Comfortline - pris 449.095 kr.
  • VW Passat 2,0 TDi 4-dørs - 150 hk Highline - pris 485.095 kr.
  • VW Passat 2,0 TDi 4-dørs - 4-motion - 150 hk Comfortline - pris 481.097 kr.
  • VW Passat 2,0 TDi 4-dørs - 4-motion - 150 hk Highline - pris 516.097 kr.
  • VW Passat 2,0 TDi 4-dørs - 190 hk Comfortline - pris 486.095 kr.
  • VW Passat 2,0 TDi 4-dørs - 190 hk Highline - pris 521.095 kr.
  • VW Passat 2,0 TDi 4-dørs - 4-motion - 190 hk Highline - pris 576.096 kr.
  • VW Passat 2,0 TDi 4-dørs - 4-motion - 240 hk Highline - pris 634.997 kr.

Automatgear (DSG) koster 25.000 kroner. DSG gearkassen til Passat 1,4 TSi, 1,8 TSi og til 1,6 TDi er 7-trins. Standard DSG gearkassen til Passat TDi 4-motion med 240 hk er også 7-trins. Til 2,0 TSI med standard DSG og til de øvrige 2,0 TDi motorer er DSG gearkassen 6-trins.

Tillæg for stationcar (Passat Variant med 5 døre) er 15.000 kr. Priser er per marts 2015.

Også i resten af Europa har VW Passat priserne fået et nøk op-af, og eksempelvis i England anses VW Passat 2015 modellen generelt som dyr - måske fordi VW Passat som bilmodel aldrig har nydt den samme prestige og popularitet i Storbritannien, som på kontinentet. Af samme årsag og måske også fordi 1,4 ACT spare-motoren er 'uengelsk' i denne prisklasse, vil den nye 2015 model VW Passat i England til at begynde med kun blive solgt i dieselversion.

De højere listepriser får imidlertid ikke indflydelse på udlejningsselskabernes appetit på at anvende VW Passat som flåde-bil.

Billeje-selskaberne får store rabatter og på nye modeller er afskrivningen lille. Derfor vil den lidt højere pris på den nye VW Passat næppe skræmme Avis, Hertz, Sixt, Europcar, Enterprise og de øvrige premium billeje-brands i Europa.

Som privatkunde skal man huske at forhandle pris, når man kigger på bil i denne klasse. Der er helt sikkert noget at give af på VW Passat med mindre man vil have én af de allerførste biler i Danmark.

Private kunder, som har kørt VW Passat i mange år, vil sikkert føle sig fristet af VW Jetta, som er lige så stor som en VW Passat fra 1990'erne og relativ billig i de fleste lande. I Danmark markedsføres VW Jetta 4-dørs dog ikke, men den tilsvarende nye VW Golf i stationcar-udgave kan fås til priser fra kun 240.000 kroner (Golf Stationcar benzin) og fra 285.000 (Golf Stationcar diesel).

Den nye VW Passat stationcar (Passat Variant) 2015
Den nye VW Passat Variant 2015 vil som tidligere Passat-modeller i nogen lande sælge bedre end 4-dørs modellen.

VW Passat Stationcar 2015

Den nye VW Passat Stationcar 2015-frem.

Man får med 2015 Passat Stationcar bilen en særdeles rummelig familiebil, hvor især længden på bagagerummet med bagsæderne (eller delt bagsæde) slået ned imponerer.

I forhold til Ford Mondeo stationcar (ny model) og Opel Insignia stationcar har VW Passat Variant det største bagagerum, men målt i bredden er Ford Mondeo 'hundebilen' dog en anelse bedre til at sluge større ting.

VW Passat bagageplads

VW Passat stationcar bagageplads (Passat Variant 2015). 

Pladsforhold og bagageplads i den nye VW Passat
I forhold til forrige VW Passat model (B7) er bagagepladsen øget.

Den nye 4-dørs Passat rummer 586 liter bagage uden at folde bagsædet, mens stationcar Passat udgaven kan tage op til 650 liter/1780 liter henholdsvis uden at folde bagsæde ned og med bagsædet lagt ned.

Selv om Volkswagen har forkortet deres mellemklassebil med et par millimeter, bydes der på utrolig god plads i kabinen, hvor bagsædepassagerer ikke har mere plads i en BMW 5-serie end i den nye Passat. Det er den forlængede akselafstand, som gør udslaget, og VW har formået at gøre Passat designet mere spændstigt end tidligere - og har i øvrigt i den forbindelse sænket bilens højde fra 1,47 til 1,456 cm (i standard-udgaver).

Alt i alt er den nye VW Passat en særdeles interessant bil, som på trods af høj nypris må siges at være markedsledende. 

Lej en billig VW Passat i Flensborg
Hvis man lejer bil i Tyskland sparer man slid på egen bil på ferien sydpå, og får som regel en næsten ny bil stillet til rådighed. Selv større biler er billige at leje i Tyskland.

Se også: FDM anbefaler billeje i Tyskland.

VW Passat er en ganske normal mellemklassebil syd for grænsen, og lejer man en bil i Ford Mondeo/Opel Insignia/ VW Passat klassen vil man inden længe med stor sandsynlighed få en ny model VW Passat udleveret, når man ankommer til Flensborg.

Se aktuelle priser på billig billeje i Flensborg i Tyskland


VW Passat som udlejningsbil (ny model B8 fra 2015-frem) i 4-dørs og stationcar-udgave
Artikel: VW Passat som udlejningsbil (ny model B8 fra 2015-frem) i 4-dørs og stationcar-udgave

Emner: , , , , , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar