Bilsalg 2018 - september måned gav VW Up come-back og Up GTI på privatleasing
Der er stadig liv i VW Up - i hvert fald på det danske marked for personbiler. Selv om VW Up efterhånden er "en gammel svend" som bilmodel, har den tilsyneladende fået vinger i bilsalg 2018 opgørelsen for september måned.
De sam-producerede minibiler VW Up/Seat Mii/Skoda Citigo blev introduceret helt tilbage i 2011 og er for længst modne til modelskift. Man nøjedes dog hos VW med et facelift i 2016, hvor den lille kvikke VW Up GTi også blev introduceret.
Privatleasing af VW Up - nu også VW Up GTI
Det er muligt at privat-lease en VW Up fra under 2000 kroner per måned (med 15.000 km om året og 10.000 kroner i udbetaling).
Se mere om VW Up.
Skrues der en højtryksturbo på den lille 3-cylindrede motor på 1,0 liter, får man en Up GTi ud fra samlebåndet på fabrikken i Slovakiet. Med i GTI prisen er 6 trins gearkasse, ’go fast’ 17’ ’Brands Hatch’ fælge og skotsternet racer-betræk på sæderne (som i den oprindelige Golf GTi) - hertil kommer i tilgift lidt røde lister og GTi badge - dem er der faktisk hele 8 (!!!) af i alt.
VW’s lille GTI er en sjov bybil, men med kun 115 hestekræfter har den sine begrænsninger. Ekstraudstyr som det gode 300W ’Beats’ audio anlæg, teknikpakke, klimatronik (godt air con anlæg - standard a/c i en Up GTI er ringe) og højdejusterbart passagersæde er relativt dyrt at tilføje. Soltaget er vanvittigt dyrt med en pris på over 10.000 kroner. Navigation er ikke muligt at tilkøbe. Yderst mystisk er det at der ikke tilbydes ordentlige sportssæder i Up GTI. Den ’fikse’ holder til smartphone er navi-parat (men knap så smart) på instrumentbordet.
VW tilbud på privatleasing fra primo oktober 2018 - også på VW Up GTi med 15000 kr i udbetaling. Kilde www.volkswagen.dk
En Up GTi er naturligvis sænket lidt i forhold til standardudgaven. Desværre er der ikke styr på støjniveauet, som er meget højt på langtur/på motorvejen. Årsag: VW’s ingeniører har besluttet at Up GTI skal lyde sporty - så det gør den så, og man kan desværre ikke slå ’go fast dåselyden’ i kabinen fra. Udefra lyder den, som små 1.0 liter motorer nu gør.
På tur i Sydfrankrig i Up GTi - man lod ikke journalisterne køre derned i bilerne!
Vores anbefaling/vurdering: VW Up GTi er en sjov bybil med masser af charme. Men man kan lynhurtigt opgradere med nyttigt udstyr til en privatleasing-pris, som ender på alt for højt niveau.
Også værd at huske er at man efter de 36 måneders leasing, skal levere bilen tilbage til VW - og så ser leasing-aftalen måske knap så attraktiv ud.
Den professionelle kører-vurdering af VW Up GTI
Misha Charoudin har via sit job som 'taxi-chauffør' i eget firma på Nürburgring racerbanen et mere end almindeligt kendskab til, hvad der er vigtigt i en GTI.
Ydermere er Misha den stolte ejer af en 100% standard VW Up Cup Edition samt en alt andet end standard VW Up TSi-90 med navnet Sub7UP, som er lettere tunet til omkring 135 hestekræfter og monteret med blandt andet bur og racersæde.
Den erfarne banespecialist deler i video herunder sin mening om, hvorfor VW Up GTI er en dårligt udviklet GTI-sportsvogn med mange mangler - se denne vurdering før du bestiller en VW Up GTI på privatleasing.
Sæder i Up GTI er elendige - men ser smarte ud.
Bilsalg 2018 - september måned
Bedst sælgende bilmodeller i Danmark i september var:
- VW Up - hele 412 nye biler
- Toyota Aygo - 410
- VW Golf - 404
- Peugoet 208 - 378
- Citroen C3 - 355
- Toyota Yaris - 310
- Skoda Octavia - 305
- VW Polo - 286
- Hyundai i10 - 273
- VW Touran - 267
- Toyota Auris - 247
- Ford Fiesta - 242
- Mercedes C-klasse - 236
- Citroen C1 - 225
- Mercedes A-klasse - 211
- Skoda Fabia - 203
- Skoda Citigo - 195
- Ford Focus - 191
- Nissan Qashqai - 191 - eneste SUV på september top-20 bilslag 2018
- Suzuki Baleno - 174
Emner: vw-up-leasing, bilsalg-september-danmark