Ny VW Up 2016 - facelift med LED-lygter og ny motor-variant på 90 hk
Den mindste VW kom til Danmark som første årgang 2012. Produktionen på Volkswagen fabrikken i Bratislava i Slovakiet gik igang allerede i efteråret 2011. Man producerer også Porsche Cayenne og Audi Q7 på Volkswagen Slovakia fabrikken.
Se også: Ny VW Golf 2017 (facelift) samt ny VW Up GTI på privatleasing.
VW Up! blev fra starten produceret sammen med Skoda Citigo og Seat Mii, som begge i realiteten er præcis samme bil med få detalje-afvigelser. I løbet af 2012 kom den 5-dørs VW Up!, der har nøjagtig den samme længde, som den 3-dørs model; blot med 5 døre og et let hævet sædearrangement.
Den nye VW Up! facelift - med ændrede lygter og sidespejle med bliklys standard og her i udstyrsudgave (til ekstra betaling).
Ny VW Up facelift - forskelle til gamle model
Et facelift indebærer ofte en gennemgribende forbedring af bilmodellen.
I VW Up er der imidlertid tale om et meget ‘økonomisk’ facelift. Prisen skal holdes nede, og der har ikke været råd (og tid! - VW’s ingeniører har travlt med diesel-gate) til de store armbevægelser. Det skulle da lige være i form af kraftig markedsføring af den nye VW Up! 2016 - Volkswagen har hevet de helt store trommer frem.
Ret beset er der få forskelle på den gamle og den nye VW up! model 2016 - de fleste forskelle/forbedringer er af kosmetisk art.
Det nye i VW Up!
Facelift VW Up! kan kendes på sine LED forlygter (LED kørelys standard på alle modeller) og på en pynteliste (kromliste) mellem forlygterne.
Hertil kommer sidespejle med indbygget blinklys og standard centrallås med fjernbetjening. Kofangerne er også nye, men ikke nødvendigvis pænere.
Der er således langt fra tale om en revolutionerende bedre bil, men udstyrsniveauet er trods alt forbedret.
Man kan til gengæld vælge mellem hele 7 nye farver, så naboen med sikkerhed kan se at man har anskaffet en helt ny VW Up! Der er eksempelvis glad 70er-duft over den friske nye guldmetallic lakering, som VW Up! ses iført i en stor del af marketingmaterialet. Vil man være helt sikker på at naboen ikke tager fejl, kan man specificere tagfarven i kontrast til karrosserifarven - mod ekstra betaling sandsynligvis.
Ny VW Up! i guldmetal - facelift farver.
Den nye VW Up! motor på 90 hestekræfter er konstrueret ved at skrue en turbo på den eksisterende 3-cylindrede 1,0 liter motor. Det giver et klart bedre moment (trækkraft) og en forholdsvis rap lille bil, som går fra 0 til 100 km/t på omkring 10 sekunder.
Der skal dog langt mere til nu om dage til at bide ske’er med populære små hot-hatch’es. En noget tungere (og noget dyrere) Mini Cooper S spurter eksempelvis til 100 km/t på under 7,5 sekunder.
Sandsynligvis bliver salget af VW Up med den nye turbo-motor på grund af merprisen i Danmark meget begrænset. Man kan kende den hurtigste VW Up! på dens synlige afgangsrør (udstødningsrør) i modsætning til på 60 og 75 hestekræfter-versionerne, hvor afgangsrøret er skjult under bagkofangeren.
Andre nyheder i tilvalgs-afdelingen inkluderer klimakontrol (dyrt air condition med temperatur-regulering) og multifunktionsrat. For de modebevidste kan man i den nye model VW Up specificere separat tag-farve og sidespejls-farve. Der er 3 farver at vælge imellem til taget, hvis man ikke vil have tagpanel i bilens farve.
Hertil kommer et udvidet udvalg af kommunikations-udstyr for tilkobling til smartphone.
Derfor skal man købe en Opel Karl
Nærmeste konkurrent Opel Karl, som efter Guide-Billig-Billeje redaktionens mening er bedste minibil på markedet primo 2016, koster under 100.000 kroner i billigste udgave - og med Opel Karl får man altid 5 døre og 75 hestekræfter uden merpris.
Se mere om Opel Karl.
Opdateringen (facelift) af søskende-bilerne Skoda Citigo og Seat Mii sker først senere, hvilket igen slår fast at facelift for VW Up! er rent kosmetisk - ellers ville det produktionsteknisk ikke kunne lade sig gøre at få økonomi i kun at forny VW Up!
Skatteregel gør små biler populære i Danmark
VW Up har gjort det utroligt godt i Danmark som følge af afgiftssystemet for biler, som i år 2008 blev ændret til at passe perfekt til minibiler som VW Up!
Der er i Danmark 4000 kroner i skatterabat på benzinbiler for hver ekstra km/l bilen kan køre over 16 km per liter - dog med en maksimumsrabat på 20.000 kroner. Normalt betaler man 105% i registreringsafgift af de første 82.800 kroner (per 2016) af bilens pris ex. moms. Af den resterende pris betales 150% afgift. Moms tillægges hele beløbet (bilens pris + afgift).
Resultatet er at minibiler, som VW Up, får en meget stor fordel i Danmark på grund af prisen. Man kan uden at overdrive tale om at de helt små biler (minibiler) skattemæssigt favoriseres i Danmark med lavere danske registreringsafgifter.
Den lille VW Up’s succes på de fleste andre markeder i Europa er relativ begrænset. Mærkeloyaliteten er i de fleste lande mindre jo billigere bil, man overvejer at købe. Prisen er afgørende, og her er billigste VW up med standard 60 hestekræfter og 3 døre ikke noget super-tilbud sammenlignet med bedre udstyrede billig-udgaver af Hyundai i10, Kia Picanto, Opel Karl m.v.
Emner: ny-vw-up-2016, facelift-vw-up, minibiler-danmark