Endnu et flyselskab i fare for at gå konkurs - Flybe skal sælges
Efteråret og vinteren er svære at komme igennem for mange flyselskaber uden den fornødne ekstra kapital til at klare lavvande i booking-strømmen.
FlyBe er et stort regionalt flyselskab baseret i Exeter, England. Oprindeligt hed selskabet Jersey European Airways, men skiftede navn til British European. Endnu et navneskift i 2002 blev til det mere mundrette Flybe.
SAS operatøren Flybe skal sælges - og helst hurtigt!
Samtidig gik selskabet low cost vejen og blev i 2010 med succes noteret på børsen (London Stock Exchange). På det tidspunkt var kursen for Flybe aktien 295 pence og selskabet havde dermed en markedsværdi på omkring 215 millioner pund (GBP); i danske kroner med kurs 8,50 omkring 1,8 milliarder kroner.
Siden de glade dage i 2010 er det gået knap så godt for Europas største regionale flyselskab.
Det lykkedes dog selskabet i 2015 at sikre en 6 års kontrakt med det skandinaviske flyselskab SAS om på kontrakt på SAS vegne at varetage driften af 4 ATR 72-600 fly på diverse ruter.
Man har i de senere år forsøgt at ekspandere sig ud af problemerne med nye ruter fra flere engelske lufthavne og sågar med en ny base i Düsseldorf; den første Flybe base i Continental Europe.
Flybe i fare for konkurs?
Da CEO Saad Hamman forlod selskabet i efteråret 2016 efter kun 3 år på posten, blev det klart at Flybe havde problemer. Brexit, et faldende pund samt højere oliepriser var en giftig cocktail for det hurtigt ekspanderende flyselskab.
Den 14. november 2018 blev det meldt ud at Flybe har brug for en køber. Kursen på Flybe aktien er i mellemtiden faldet til omkring 10 pence (per 15. november) og yderligere fald truer. Der er således tale om et meget billigt flyselskab, men også et selskab, som ingen ved, om overlever.
Se også: Primera Air konkurs.
Ét af de største og mest presserende problemer er at både leasing af fly og flybrændstof (fuel) afregnes i US-dollar. En ’no deal’ Brexit med et britisk pund i yderligere fald kan derfor få fatale konsekvenser for Flybe, som har langt de fleste indtægter i britiske pund.
Hvad gør man, hvis man har bestilt flybillet til Flybe via SAS?
SAS er ansvarlig for alle billetter solgt af SAS dvs. på SAS hjemmeside og vil i tilfælde af Flybe konkurs finde andre måder at gennemføre transport/flyvninger på.
Der er således ikke problemer for langt de fleste danske kunder. Det skal dog kraftigt tilrådes at booker man direkte ved Flybe, skal man for sin egen skyld anvende kreditkort, således at man i det mindste kan få refunderet sin betaling af Mastercard/VISA, hvis Flybe viser sig at gå konkurs.
Relateret link: FlyBe - London Stock Exchange

Emner: flybe, jersey-european-airways, brexit