Hvorfor gik WOW konkurs? - og hvorfor går Norwegian ikke konkurs?
Endnu et skandinavisk flyselskab gik konkurs i foråret-19.
Denne gang var det WOW Air, som måtte indstille flyvningerne med omgående virkning.
Se også: WOW Air konkurs en realitet.
Hvorfor gik WOW konkurs?
Den primære årsag til det islandske selskabs konkurs er naturligvis pengenød – samt muligvis grundlæggende islandsk tro på økonomiske ’unicorns’. Mange ting kan lade sig gøre på Island, som ikke er muligt i resten af Skandinavien.
Omkostninger inden for luftfart og især for lavprisflyselskaber er imidlertid de samme over hele linjen og karakteriserede af høje faste omkostninger og små profit-marginer.
Den måske vigtigste nøgle til en god forretning er som flyselskab at fylde sine fly med betalende rejsende - i øvrigt ikke ulig succes-kriteriet for billeje-selskaber, hvor biler i flåden skal køre så tæt på 100% af tiden, som muligt. Faste omkostninger tikker konstant penge ud af kassen uanset om der er aktivitet eller ej.
Hvad der kan synes at være en god forretning i et lavprisflyselskab ved en sædeudnyttelse på 90%, kan hurtigt vise sig at vende til katastrofale tab, hvis belægningen falder til 60% eller derunder.
Hertil kommer at luftfart er udsat for stort set alle slags risici: problemer med flytyper (som Boeing 737 Max styrt), manglende fornuftigt internationalt samarbejde (som Brexit i England), naturkatastrofer (vulkanudbrud på Island med grounding af stort set al flytrafik), oliepriser op (og dermed højere fuel/brændstofpriser) økonomiske tilbageslag (recession i Europa i 2009-2011) og meget andet godt. Der er kort fortalt ikke mangel på mulige events, som øger den økonomiske risiko ved at drive flyselskab.
WOW Air gik imidlertid konkurs under relativt stabile eksterne omstændigheder. Der var ingen krige (udover Rusland i Ukraine og besættelse af Krim), ingen naturkatastrofer, ingen voldsomme økonomiske tilbageslag, Brexit bliver måske ikke til noget, olideprisen var ikke vanvittig høj og WOW Air havde heller ingen småfarlige Boeing 737 Max fly i flåden.
Et bestyrelsesmedlem i WOW Air taler ud
Et tidligere bestyrelsesmedlem i WOW Air har givet sit bud på, hvorfor selskabet ikke eksisterer længere.
Som ’tidligere bestyrelsesmedlem’ skal man nok tage Herr Ben Baldanza’s udtalelser med et gran salt, idet han ikke nødvendigvis forlod bestyrelsen efter eget valg. Det bygger vi uden bevis udelukkende på mandens karriere-vej.
Faktum er at Ben Baldanza ikke har været bestyrelsesmedlem i WOW Air siden august 2018.
Ben Baldanza - tidligere bestyrelsesmedlem i WOW Air.
Anyway, den erfarne luftfarts-CEO har følgende pointer beskrevet på Checkin.dk med oversatte citater fra magasinet Airways:
Føjede nye omkostninger til
Mangel på disciplin til at holde omkostningerne nede er den første grund, Bob Baldanza nævner. Lavprisselskaber der vokser hurtigt, skal være i stand til at øge kapaciteten hurtigere, end omkostningerne stiger. Det gjorde WOW air ikke. Tværtimod blev selskabet ved med at føje nye omkostninger til, og dermed fik man aldrig glæde af de lave omkostninger, som stordriftsfordele normalt medfører.
Den anden årsag har også med omkostninger at gøre. Ifølge Bob Baldanza er WOW airs grundlægger, Skuli Mogensen, en meget stor patriot. Og det kom til at koste. For islandsk arbejdskraft er meget dyr, og Mogensens modvilje mod at flytte omkostninger, der ikke var geografisk afhængige af Island væk fra øen, betød, at WOW’ airs lønomkostninger var for høje.
Kort højsæson
Tredje årsag skyldes den korte islandske højsæson. WOW air havde kun base i Keflavik, og det betød, at selskabet ikke kunne flytte kapacitet til andre baser uden for højsæsonen. Havde man haft en anden base, havde det været nemmere for selskabet at finde ruter, der var mindre sæsonafhængige. Det betød, at selskabet var profitabelt i for få måneder af året.
Som fjerde årsag angiver Bob Baldanza WOW airs manglende evne til at styre sit cash flow. WOW air var for dårlig til at styrke sin finansielle rygmarv i opgangstiderne, hvilket betød, at selskabet ikke var polstret godt nok, da krisen begyndte at kradse. Baldanza mener blandt andet, at WOW air brugte for mange penge på sine Airbus A320’ere. Den flytype er så attraktiv og udbredt, at man kunne have opnået meget mere fordelagtig finansiering af sin flåde, end man gjorde.
A330 blev dødstødet
Endelig mener Baldanza, at det var satsningen på Airbus A330, der endegyldigt fik det islandske selskab til at kollapse.
”Airbus A330 er et fantastisk fly, når det bruges effektivt. WOW airs introduktion af flytypen startede en nedadgående spiral, der i sidste ende dræbte flyselskabet,” slår Baldanza fast i sin klumme og argumenterer med, at widebody-fly, som A330, er betydeligt dyrere at købe eller lease og dyrere at operere end narrowbody-fly.
A330 gav WOW air mulighed for at betjene markeder, som A321 ikke kunne, som for eksempel Los Angeles og San Francisco. Men at fylde et så stort fly fra disse markeder til en så sæsonbestemt destination som Island var i sidste ende katastrofalt for WOW air.
Alt i alt mener Baldanza, at Islands geografiske placering midt i Atlanterhavet startede med at være flyselskabets styrke, fordi man kunne nå både Europa og den amerikanske vestkyst med sine narrowbody-fly. Men da widebody-flyet kom til, steg omkostningerne, uden at indtjeningen havde en chance for at følge med.
Se også de originale udtalelser fra Ben Baldanza på Airwaysmag.
For høje omkostninger var afgørende ifølge Ben Baldanza.
Den tidligere amerikanske luftfarts-CEO måtte forlade sin hidtil højeste position i luftfartsindustrien ret pludseligt efter 11 år i Spirit Airlines. Om Baldanza var problemet eller ejerne af Spirit Airlines var problemet melder historien på Skift ikke så meget om.
På Ben Baldanza’s egen hjemmeside lister han sine succes-historier. Sjovt nok er seneste ’stint’ med en bestyrelsespost i WOW Air udeladt.
Hvorfor går Norwegian ikke konkurs?
Selv om ledelsen hos Norwegian muligvis har forregnet sig og lavet fejl i den meget kraftige satsning på USA - og ikke mindst har en del ubrugelige Boeing 737 Max fly i flåden (per forår 2019 – de bliver opgraderet og flyver snart igen), er selskabet trods alt langt mere overlevelsesdygtigt end lille WOW Air med 17 fly.
Hovedårsagen til at Norwegian ikke går konkurs er at selskabet altid vil kunne finde en køber. Prisen vil muligvis blive lav eller meget lav, men det er aktionærerne, som vil tage skraldet.
Norwegian Air Shuttle er, trods alt, grundlæggende, et stort veldrevet flyselskab.
Se også: Går Norwegian konkurs?
Relateret artikel:
Emner: wow-air, islandsk-flyselskab-konkurs, wow, norwegian