Delstat i Tyskland indfører sandsynligvis hastighedsbegrænsning på Autobahn
”Fri fart til frie borgere” - sådan sagde ADAC i 70’erne om Tyskland. Og det gælder stadig - lidt endnu i al fald. Det er nemlig på tale, at delstaten Baden-Württemberg skal indføre en generel fartbegrænsning.
Det kan altså betyde at trafikanter i hjemstaten for prestigefyldte mærker som Merceds og Porsche kan vinke farvel til muligheden for at kunne træde lidt ekstra på speederen, når de passerer deres yndlingsskilt: den hvide cirkel, der diagonalt krydses af fire tynde sorte linjer.
Dog kan det tyde på, at lovforslaget om en hastighedsbegrænsning i Baden-Württemberg kun er første skridt på vejen. Tysklands trafikminister Winfried Hermann har nemlig en vision om at der skal indføres nationale fartgrænser i Tyskland på Autobahn - hvor den tilladte hastighed bliver 120 km/t. Derfor kan man se de nye hastighedsbegrænsninger i den tyske delstat som et forsøg - med henblik på at gøre det landsdækkende.

Som det ser ud i skrivende stund, forventes den nye fartgrænse i Baden-Württemberg at træde i kraft til maj 2016.
Planen er, at forsøget skal finde sted i en periode på fire år.
I Tyskland er der fartgrænser på cirka 30% af motorvejsnettet - tallet er tilsvarende i Baden-Württemberg på nuværende tidspunkt. Efter reglen træder i kraft, vil det tal stige til 40% - altså er det ikke hele Baden-Württembergs Autobahn, der kommer til at opleve hastighedsbegrænsninger.
Hvilken betydning kommer tyske fartgrænser det til at have?
Det har naturligvis sine konsekvenser, at Baden-Württemberg snart vil have en hastighedsbegrænsning på 120 km/t. En af konsekvenserne rammer bilproducenterne - ikke kun de fra delstaten, men tyske bilproducenter generelt.
Den tyske ubegrænsede fart på motorvejene hænger unægteligt også sammen med bilproducenternes omdømme; en fartbegrænsning på Autobahn kan altså tolkes som en begrænsning på de tyske bilers ydeevner.
ADAC, som er Europas største bilistforening, mener ikke at en hastighedsbegrænsning i Tyskland vil ændre noget betydeligt i landet - hverken hvad sikkerhed eller miljøvenlighed angår.
Ser man på det miljømæssige aspekt i at fastlægge en fartgrænse, vil CO2 udledningen på Autobahn kun falde med 1-2%. I forvejen forårsager trafikken på Autobahn kun 11% af den samlede CO2 udledning i Tyskland - altså er forskellen marginal.
Emner: tyskland-fartgraenser, autobahn-hastighed, baden-wurttemberg, hastighed-tyskland-motorvej
