Fartbøder i Spanien - skærpelse af bøder for hastighedsovertrædelser
De spanske trafikmyndigheder skærpede for nogen år siden reglerne for overtrædelse af fartbegrænsninger på veje i Spanien og indfører benhårde sanktioner mod fartsyndere.
Et signal til både spanske og udenlandske bilister
Trafikdirektoratet Dirección General de Tráfico (DGT) udtaler i forbindelse med de nye regler, at ’vi (færdselspolitiet) i princippet kan udskrive bøder ved en hastighedsoverskridelse på 1 km/t og at man ikke bør stole på eksisterende fejlmarginer i speedometeret uanset type og model’.
Reformen af færdselsloven i Spanien, der trådte i kraft 9. maj 2014, har været offentligt kendt og undervejs i en del måneder og lægger vægt på fartgrænser og bøder for hastighedsoverskridelser.
Fartbøder i Spanien inddrives automatisk - skilt med oplysning om radarkontrol © Foto: Guide-Billig-Billeje.dk
Man vil sandsynligvis kun kunne få bøde for 1 km/t overskridelse af fartgrænser i Spanien, hvis man løber ind i en spansk politimand, som har en meget dårlig dag - eller hvis omstændighederne taler for en ’streng’ fortolkning af reglerne.
Der er dog ingen tvivl om at det spanske færdselspoliti vil stramme skruen overfor de bilister, som i Spanien typisk har ligget med en hastighed på det omfattende spanske motorvejsnet på konstant 8-12 km/t over det tilladte.
Spanien fartgrænser op på motorvej (nogen strækninger) og ned i byområder (udvalgte områder)
Fartgrænsen sættes op fra 120 km/t til 130 km/t på udvalgte motorvejsstrækninger i Spanien og ligeledes sættes fartgrænsen ned i mange byområder fra 30 km/t til 20 km/t.
Man kan som bilist i Spanien få fartbøder uden at blive stoppet af politiet.
Der sættes endnu flere fotofælder op og bøden bliver automatisk sendt med posten, såfremt kameraerne har konstateret brud på hastighedsbegrænsningerne.
Er ny færdselslov bare en pengemaskine?
De hårde økonomiske tider i Spanien med en rekordhøj arbejdsløshed har lagt en dæmper på manges lyst og muligheder for at køre bil med mindre det er strengt nødvendigt.
Spanske bilistorganisationer (svarende til danske FDM eller tyske ADAC) mener, at en nedgang i trafikken på de spanske veje på 30 procent siden krisens start, skal kompenseres med en automatisk udskrivning af bøder.
Derfor kan man i princippet få en bøde for at lave en fartoverskridelse på én kilometer i timen, hvis det står til trafikdirektoratet.
Vælger man at betale tilsendte bøde inden 20 dage, bliver bødeforlægget halveret, formentlig i håbet om, at fartsynderen betaler uden at bruge tid på at undersøge om den er korrekt tildelt, siger motorforeningerne Devuelta og AEA samstemmende.
DGT mener omvendt, at ændringen af trafikloven er sket for at komme et potentielt højere antal dødsulykker på vejene i Spanien i forkøbet og ikke for at skaffe penge i de slunkne kommunekasser over hele landet.
Spanien fartbøder - bødestørrelser med de nye fartgrænser i Spanien
Kører man 1-20 km for hurtigt i forhold til strækningens fartgrænse koster det 100 euro (50 euro hvis man betaler inden 20 dage). Bødestørrelsen går op til 600 euro og det gælder også lejebiler og ikke spansk indregistrerede køretøjer. Man kan altså få sig en overraskelse i form af et brev fra det spanske politi, når man kommer hjem fra ferie i Spanien.
Se den nye tabel over bødetakster i forbindelse med overskridelse af tilladte maksimale fartgrænser.
Relateret side: Biludlejning i Spanien - forsikringsbetingelser ved billeje.
Emner: fartboder-spanien, hastighedsgraenser, direccion-general-de-trafico, dgt, devuelta, aea