Polen billeje - hastighedsgrænser i Polen
Billig billeje Polen - sammenlign priser
Siden 1989 har polske politikere og myndigheder forsøgt at forbedre landets infrastruktur på et stærkt begrænset budget.
Polen er ét af Europas største lande, og tidsmæssigt var der før der blev sat gang i betydelige bygningsarbejder op til dobbelt så lang kørselstid på mange strækninger i Polen, som på en lignede strækning i Tyskland eller Frankrig.
Efterhånden er forbedringerne tydelige på mange strækninger (specielt på hovedfærdselsårer i Polen mellem de store byer), men så snart man bevæger sig ud på biveje og landeveje, kan forholdene mange steder være stort set som før kommunismens fald i 1989.
Ikke mindst afholdelsen af EURO 2012 europamesterskabet i fodbold i Polen og Ukraine gav Polen et ekstra skub til modernisering og udvikling af infrastruktur på landsplan.
Se kort over motorveje (på polsk: autostrada) i Polen:
Motorveje og motortrafikveje (express roads) i Polen.
Hastighedsgrænser i Polen
De polske hastighedsgrænser er følgende:
- Bymæssig bebyggelse i dagtimer (fra kl. 5 til kl. 23) – 50 km/t
- Bymæssig bebyggelse i natte-timer (fra kl. 23 til kl. 5 morgen) – 60 km/t
- Et-sporede hovedveje uden for bymæssig bebyggelse – 90 km/t
- To-sporede hovedveje uden for bymæssig bebyggelse – 100 km/t
- Motortrafikveje med et spor i hver retning – 100 km/t
- Motortrafikveje – tosporede (expressways – på polsk drogi ekspresowe) – 120 km/t
- Motorveje i Polen– 140 km/t
Oversigt over fartgrænser i Polen ses ofte som følgende skilt:
Bemærk at fartgrænserne i Polen på motorveje er højere end i de fleste andre europæiske lande.
Den gennemsnitlige bil i Polen er gennem de sidste 20 år er gået fra at være en ældre øst-produceret Fiat eller en bedaget brugt bil, ofte importeret fra Tyskland, til at være moderne nye biler; ofte med kraftige motorer. I Polen er der stor prestige i at have en velvoksen nyere bil, og mange polske borgere ser ikke en overskridelse af fartgrænser som alvorligt.
Polen billeje – forvent fartkontrol ved kørsel i Polen
I de senere år er myndighederne imidlertid begyndt at interessere sig mere for at stoppe fartsyndere, efter at den polske uheldsstatistik efter 1989 på det nærmeste eksploderede.
Kontrollen med fart på de polske veje er således ganske omfattende, omend bøderne for mindre overskridelser af de polske fartgrænser stadig er relativt lave.
Der vil i Polen ganske ofte være radarkontrol; på visse steder af permanent karaktér.
Polsk politi anvender også civile biler, og på større veje er chancen for at møde en fartkontrol i Polen meget høj.
Sammenlign priser på billeje i Polen med Cartrawler
Det er derfor anbefalelsesværdigt ved Polen billeje at sørge for at overholde fartgrænserne. Eventuelle fartbøder i Polen opkræves på stedet.
Se også Guide Billig Billeje artiklen: Fartbøder i Polen .