Kørsel i Frankrig i udlejningsbil - fakta om fransk billeje

Klik for at sammenligne priser på fransk billeje

Frankrig er et godt land at køre bil i som udlænding.

Skiltningen er omfattende og god. Man kan ved kørsel i Frankrig mærke, at der er tænkt over tingene, når der er anlagt nye veje - og det er der i øvrigt rigtigt mange steder i Frankrig.

Et godt eksempel er den nye øst-vest gående motorvej (autoroute) E60, som på en lang strækning for hver 2 kilometer har en broføring over motorvejen uanset at der ikke endnu er en vej til alle broerne.

Man bliver i Frankrig konstant informeret af skilte om afstande, afkørsler samt eventuelle forhold, man bør tage hensyn til under kørslen. Skiltene er generelt store og tydelige.

Dog har man i Frankrig ikke fundet det nødvendigt (eksempelvis ved betalingsstationer til motorveje) at oversætte særlig mange skilte og anvisninger til engelsk, da alle forventes at kunne fransk.

Med lidt sund fornuft og tålmodighed går det dog som regel. Det er en god ide at medbringe et internationalt kreditkort ved kørsel i Frankrig, da de mange betalingsveje kræver betalinger med jævne mellemrum.

Trafik i Frankrig
I forhold til lande som Spanien, Portugal og Italien er trafikkulturen i det franske mere "nordeuropæisk".

Franskmændene "tailgater" dog stadig - d.v.s. kører helt op i bagruden på den forankørende, hvilket kan resultere i ret spektakulære ulykker - dog som regel uden andet end materiel skade. Pas derfor på med at bremse for hårdt og for pludseligt uden først at kigge i bakspejlet.

Der dyttes og regeres markant mindre i Frankrig end i mange af de øvrige Middelhavslande, og franske bilister giver ofte plads og trækker pænt ind til højre.

Paris og de øvrige meget store franske byer såsom Lyon og Marseille er dog et kapitel for sig. Med mindre man har et ærinde i Frankrigs flotte hovedstad, kan det ikke anbefales stærkt nok at undgå Paris og omliggende forstæder på biltur i Frankrig. Chancen for at sidde fast utallige gange i en kø er højere end for ikke at gøre det.

Man kan ofte med fordel, såfremt man kommer fra nord og skal til Sydfrankrig, benytte A26/E17 via Reims og Troyes til Dijon.

Fra starten af juli til slutningen af august er der stor risiko for kødannelser på mange franske motorveje ikke mindst omkring Bordeaux.

Se mere om trafiksituationen på de franske veje på Bison Futé (på engelsk)

Ruteplanlægning ved billeje i Frankrig
Efter at have fået udleveret udlejningsbil i lufthavnen går turen som regel direkte til feriedestinationen.

Den korteste rute er den bedste, når man ikke skal så langt – specielt i et område, hvor man ikke er stedkendt. Det vil i Frankrig stort set altid betyde motorvejen.

Kører man længere strækninger i Frankrig – eventuelt gennem hele Frankrig, og har god tid, kan man såfremt man ønsker at spare penge med fordel benytte en alternativ rute end, hvad ens navigationsanlæg som udgangspunkt foreslår.

Årsagen er det udbredte franske fænomen betalingsveje.

Betalingsveje i Frankrig - Peagé
At køre på de franske motorveje er meget dyrt.

En strækning på 100 kilometer kan let koste omkring 0,80 euro på de dyreste ruter (små 6 kroner) per 10 kilometer dvs. i alt 8 euro for hver 100 km (priser per juni 2010).

Det lyder måske ikke så slemt, men en tur gennem Frankrig fra grænsen ved Belgien/Holland til grænsen mellem Frankrig og Spanien kan let løbe op i 100-140 euro i betaling for at køre på motorvej – dvs. det samme som en normal økonomisk bil vil bruge på turen i brændstof.

Eksempelvis kostede strækningen fra Bayonne (Virsac) af autoroute A10 til Niort Oest i juni 2010 hele 17.50 euro. Denne syd-nord strækning fra betalingsstation til betalingsstation i det sydvestlige Frankrig er på 216 kilometer. Parallelt med A10 i Sydfrankrig løber den lokale hovedvej D137/D150, som er gratis.

De franske motorveje er gode, men selv i Frankrig skal de af og til repareres og vedligeholdes. Prisen er dog stadig den samme for at køre på dem uanset at kun det ene spor er åbent.

Spar penge i udlejningsbil - undgå kørsel på franske motorveje
Vil man spare penge kræver det imidlertid at man har god tid eller eventuelt kører lange stræk om natten.

De høje priser for af køre på Frankrigs motorveje har nemlig bevirket at franskmændene i store tal undgår dem.

Specielt i myldretiden er de større hovedveje derfor ofte et mareridt med trafik. Man undgår myldretid i dagtimerne ved at køre i perioden fra ca. 09.30 om morgenen til omkring kl. 17 om eftermiddagen.

I Frankrig ruster biler ikke så meget, og det er derfor ganske normalt stadig at se Renault’er og Citroen’er fra 1980’erne og først i 1990’erne. Disse ældre og "godt brugte" biler uden moderne sikkerhedsudstyr og med matchende køreegenskaber tilhører ofte de ældre medborgere i Frankrig - og siden det allerede er svært at overhale på Frankrigs hovedveje, kan et par ældre Renault 18 i adstadigt tempo med bedstefar ved rattet let skabe yderligere forsinkelser.

Hovedveje i Frankrig synes desuden at være bygget ud fra en regel om at de altid skal gå igennem alle såvel større som mindre byer, hvilket tager uendeligt lang tid (undtagen om natten).

Summa summarum: Kørsel på hovedvej i Frankrig tager som tommelfingerregel 2-3 gange så lang tid som den samme strækning på motorvej. Til gengæld er kørsel på hovedvejene gratis i forhold til de hundedyre franske motorveje.

Man vælger hovedvejene ved at følge de grønne skilte. Betalingsveje har generelt blå skilte og "peagé" afmærkning.

Hvis et skilt er både blåt og grønt dukker der i langt de fleste tilfælde endnu en mulighed for at dreje af fra peagé betalingsmotorvejen (blå rute), inden den begynder. Af og til skal man blot følge "Toutes Directions" eller "Autres Directions" skiltene.

Ser man et skilt med underteksten ’Rappel’ indikerer det at hvad der står på skiltet fortsætter - eksempelvis en hastighedsgrænse.

Spar penge i Frankrig - undgå dyre tankstationer på motorveje (L’autoroutes)
I Frankrig er det ofte dyrt at tanke op på motorvejen.

Specielt brændstof på tankstationer ved navn E. Leclerc med hvidt/blåt/orange logo er dyre (per juni 2010) - til gengæld har E. Leclerc nogen af de mest velforsynede forretninger med friske varer i god fransk kvalitet (her kan tyskerne lære noget) og i øvrigt ofte gratis internet (wifi) til kundernes medbragte notebooks.

Man kan derfor i Frankrig opleve det spøjse syn at E. Leclerc tankstationerne har masser af franske gæster, mens kun nogen få biler med udenlandske nummerplader tanker brændstof.

Eksempel: I juni 2010 var prisen på blyfri 95 benzin mange stedet i Frankrig mellem 1,28 og 1,42 euro per liter. Hos E. Leclerc på motorvejen var prisen over 1,50 euro.

Bemærk at mange lokale (billige) tankstationer holder 2 timers lukket ved middagstid og i øvrigt ofte ikke har åbent sent eller om søndagen. Heller ikke alle tager imod kreditkort.

Stol i øvrigt ikke for meget på navigationsanlægget. Oplysninger om tankstationer kræver at selskaberne har givet de rigtige og opdaterede oplysninger til navi-producenten, og det er langt fra altid tilfældet. En del tankstationer er for længst nedlagt.

Diesel hedder mange steder gazole, gasoil eller gas-oil i Frankrig og er stadig 10-20 % billigere end benzin. Det kan derfor godt betale sig at reservere en diesel-udlejningsbil, såfremt man skal langt i Frankrig.

Franske fartgrænser - pas på fotofælder ved billeje i Frankrig
Trafiksikkerheden er forbedret voldsomt i Frankrig over de sidste 10 år.

En væsentlig årsag til forbedring af fransk trafiksikkerhed er den udbredte anvendelse af rundkørsler overalt.

Én anden årsag er introduktionen af fotofælder på såvel hovedveje som motorveje. De første blev sat op i år 2004, og nu er der rigtig mange.

Førhen i 1990’erne var det ikke usædvanligt at der blev kørt op mod 200 km/t på de næsten øde franske motorveje. Det gør franskmændene ikke længere. De hurtigste normale bilister kører 130-140, hvor man må køre 120-130.

Fotofælderne skal tages alvorligt i en udlejningsbil i Frankrig, og er man ikke vant til kørsel i Frankrig, kan man næsten ikke undgå at blive "blitzet", da selv små overtrædelser af fartgrænserne udløser kameraet.

I en dansk registreret bil vil en regning på en fartbøde (endnu) med stor sandsynlighed ikke nå den danske ejer af bilen.

Ved billeje i Frankrig stiller sagen sig anderledes. Bøder bliver opkrævet ved billeje-selskabet på kundens kreditkort. Det betaler sig derfor at holde voldsomt øje med følgende skilt.

Et skilt i vejsiden markerer i Frankrig et fartkamera længere fremme. Skiltet er sort, gråt og hvidt (uden reflekser) og derfor svært at spotte i mørke. Det sidder som oftest i højre side af vejen.

Selve fartkameraet (grå kasse) sidder ofte i vejsiden til venstre eller højre 0,5-3 kilometer fremme og er med sin meget lave placering i bilens lygtehøjde nærmest umuligt at opdage i tide.

Endnu bedre er det selvfølgeligt at overholde fartgrænserne til punkt og prikke. Det kan dog være svært i starten ved kørsel i Frankrig, da man har lidt lavere fartbegrænsninger på visse typer vej - og fartgrænserne skifter i øvrigt ganske ofte (ved skiltning).

De generelle fartgrænser i Frankrig er som følger:

  • Byer: 50 km/t
  • Landeveje: 90 km/t
  • Motortrafikveje: 110 km/t
  • Motorveje: 130 km/t

Hastighedsgrænserne gælder for biler med og uden anhænger under 3500 kilo samt motorcykler.

Billeje information - hastighedsgrænser i regnvejr i Frankrig
I det solrige Frankrig regner det i mange dele af landet ganske ofte og meget.

Ved kørsel i regnvejr gælder følgende fartbegrænsninger:

  • Byer: 50 km/t
  • Landevej: 80 km/t
  • Motortrafikveje. 100 km/t
  • Motorveje: 110 km/t

VIGTIGT: Ved kørsel i tæt tåge eller stærk regn (sigtbarhed under 50 meter) er fartbegrænsningen 50 km/t på alle veje - også motorveje.

I regn eller tåge er det i Frankrig påbudt at tænde kørelyset. Det tilrådes også at køre med lys under normale forhold, men det er ikke obligatorisk, og mange franskmænd gør det ikke.

Man skal i Frankrig som i mange andre lande i Europa medbringe mindst én gul sikkerhedsvest i bilen, og den må ikke ligge i bagagerummet. Alle, der står ud af bilen ved nødstop i vejsiden, skal i princippet bære sikkerhedsvest.

En udlejningsbil i Frankrig er naturligvis forsynet med sikkerhedsvest. Manglende sikkerhedsvest koster 130 euro i bøde.

Kørsel i skisportsområder om vinteren i Frankrig kræver ordentligt fodtøj til bilen. Se mere om billeje til skiferie i Frankrig

Se også: Fartbøder i Frankrig

Overnatning ved kørsel i Frankrig
Man må ikke køre bil med mindre man er udhvilet. I Frankrig er der heldigvis et meget stort antal ofte billige hoteller at vælge imellem.

Et godt bud er Ibis hotelkæden eller den lidt billigere Etap hotelkæde, hvor der dog ofte ikke er bemanding om aftenen/natten.

På de mest moderne franske prisbillige hoteller kan man reservere på nettet og låse sig ind med en kode modtaget på email.

Det er i mange områder i Frankrig ikke tilrådeligt at lade sin bil stå på gaden om natten. For at være sikker på ikke at få spoleret sin ferie er det derfor en særdeles god ide at vælge et hotel med indhegnet parkeringsplads, der aflåses om natten.

Dette gælder i særlig grad, såfremt man kommer kørende til Frankrig i en bil på udenlandske nummerplader. Langt de fleste Etap og Ibis hoteller har en sådan indhegning, og det er ofte gratis at parkere.

Priorité a Droite - højrevigepligtsregler ved kørsel i Frankrig
Man kan i Frankrig stadig møde følgende skilte.

Krydset såvel som det gule skilt med sort streg angiver højre vigepligt - dvs. alt der kommer fra højre har førstekørselsret uanset at der måske ikke er striber på vejbanen, der indikerer dette og uanset at man måske kører på en større vej end dem, som kommer fra en sidevej.

Denne usædvanlige regel er ved at blive afviklet.

Mange franskmænd og -kvinder kender i øvrigt heller ikke denne regel, så derfor er løsningen at tage den med ro i områder med disse skilte (typisk små gader i Paris eller i småbyer ude på landet).

Sammenlign aktuelle priser på billeje i Frankrig



Kørsel i Frankrig i udlejningsbil - fakta om fransk billeje
Artikel: Kørsel i Frankrig i udlejningsbil - fakta om fransk billeje

Emner: , , , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar