Kørsel i Polen – billeje tips og anbefalinger til kør-selv-ferie i Polen
Cartrawler Polen - sammenlign priser fra biludlejningsselskaber i Polen
Man skulle ikke tro det, men kørsel i Polen er blevet meget nemmere end tidligere.
Polen, der før var kendt for dårlige veje og mange ulykker, er i gang med at forbedre sit vejnet betydeligt.
Gennem de sidste ti år har oplevelsen af at køre bil i Polen ændret sig markant i positiv retning. I 90’erne var det normalt, at polske bilister ofte overhalede med mere end det dobbelte af hastighedsbegrænsningerne, mens gamle polske biler (hovedsageligt ”Maly” Fiat’er) kørte de 80 km/t de kunne.
I dag kører en stor del af de polske bilister stadig for hurtigt, men sikkerheden er betydeligt forbedret, specielt på de store veje i Polen. Denne forbedring er sket gennem en forøget kontrol på vejene, større bøder for trafikforseelser, en mere effektiv politistyrke og heldigvis, polakkernes opfattelse af trafiksikkerhed.
Vejene i Polen – kvaliteten af veje og motorveje i Polen
Det er blevet almindeligt at påstå, at vejene i Polen er af ringe kvalitet. I årevis har Polen kæmpet for at forbedre det under kommunismen dårligt udviklede og underfinansierede vejnet, og resultaterne af denne kamp er nu endelig ved at vise sig.
Mange besøgende fra andre øst- og central-europæiske lande synes dog stadig at de polske veje er under den standard de kender fra deres eget land.
Det er da også sandt at mens vej-kvaliteten mellem de store byer i Polen og færdselsårerne i forstadsområderne er kraftigt forbedret, ja endog visse steder komfortabel, synes forbedringen af kvaliteten på de eksisterende lokale vejnet i landdistrikterne fortsat at være en Sisyfos-opgave.
Polen fokuserer nu på en udvidelse af vejnettet med flere motorveje. En opgave man indtil for nylig havde begrænset fokus på.
EM i fodbold, EURO 2012, der blev afholdt i Polen og Ukraine, har allerede medvirket til den betydelige udvidelse af motorvejsnettet.
Se kort over motorveje og motortrafikveje i Polen.
På ældre veje i Polen skal man dog stadig forvente problemer.
Huller i vejene og lastbil hjulspor. Polen er en stor transitkorridor mellem øst- og vestlandene for tunge køretøjer og det store antal lastbiler på de store veje, og ofte også i byområder, gør det ikke nemmere at køre rundt.
Det hjælper heller ikke på vejbelægningen. Dybe hjulspor og huller forårsaget af lastbiler, er almindeligt på de polske veje. Når man kører i Polen, bliver man sædvanligvis advaret mod huller i vejen, af bilisten foran, der pludseligt "spjætter". Lastbil-hjulsporene i vejene er meget svære at undgå. Hjulspor hedder ”koleiny” på polsk.
Skilte advarer mod meget dybe hjulspor i asfalten og ser ud som dette:
Trafikpropper. Ikke kun i de store byer kæmper Polen med kraftig trafik. Med den løbende fornyelse af de eksisterende veje og med anlægningerne af nye, er trafikpropper forårsaget af vejarbejde meget almindeligt, også udenfor byområderne. Ofte bliver den flydende trafik på de nyanlagte motortrafikveje ledt ind på en gammel og knap så behagelig kørebane, der dermed tilstopper meget hurtigt. I forbindelse med ferieperioder eller weekender i Polen er det almindeligt, at de store byers udfaldsveje hurtigt bliver overfyldte.
GPS/navigation fejl. De konstante vejarbejder i Polen gør det svært for GPS systemerne at følge med.
Specielt GPS med gamle versioner af satellit navigeringskort er ikke særlig effektive i visse dele af Polen. Skal man køre i Polen er det altid en god idé at have et detaljeret vejkort over Polen i bilen. Det kan fås på alle tankstationer.
Se Vejkort Polen.
Biveje i Polen. Hvis man, på kør-selv ferien i Polen, kører ad bivejene, er det et enestående og varieret landskab man bliver vidne til. I Polen findes der imponerende bjerglandskaber, endeløse sletter, urskov med sjældne dyrearter, omfattende sø områder og en kystlinje med sandstrande. Det Polske landskab er meget smukt, og der er en speciel charme til alle fire årstider. Sne om vinteren, blomster i flor om foråret, fremragende solskinsvejr om sommeren og den sande eksplosion af træernes farver – rød, orange og gul i det såkaldte ”Gyldne Polske efterår” – på engelsk også kaldet the ”Polish Indian Summer”.
Se en video-præsentation af typiske Polske landskaber:
Mange af Polens biveje er dog stadig i meget ringe stand. Hvis man bevæger sig ud i de afsidesliggende områder, specielt i den vestlige del af Polen, opdager man hurtigt, at vejene man finder på vejkortet ikke er andet end grusveje.
Det er ikke tilfældigt at skovene og sletterne i den østlige del af Polen er en favorit destination for ejere af en firehjulstrækker, både for Polakker og besøgende i Polen.
Kørsel i Polen – billeje tips - hvad kan man forvente som udenlandsk bilist
Ikke alting har forandret sig. For en udenlandsk bilist i Polen, virker det som kaos til at starte med, men hvis man er forberedt på nogle polakkers løsslupne kørevaner, bliver det med god tid og lidt godt humør ganske behageligt at navigere rundt på selv de værste polske veje.
I Polen kan man med jævne mellemrum stadig opleve:
Hasarderede overhalinger. Det er ikke ualmindeligt, at polske bilister laver risikofyldte overhalinger på de smalleste veje, uden tilstrækkelig plads til undvigemanøvrer. Det tvinger de langsomme bilister, og ofte den modkørende trafik, til at trække ud i rabatten.
På veje med kun et spor til begge retninger, vil bilister der vil overhale, ofte køre helt op i enden på de langsommere køretøjer og blinke med forlygterne på uforskammet vis. Det bedste råd er at blive med at overholde trafikreglerne og simpelthen ignorere de trafikbøller, man måtte møde. Heldigvis bliver hasarderede overhalinger taget alvorligt af politiet og der gives store bøder.
Manglende overholdelse af sikkerhedsafstanden mellem bilerne. Bilister i Polen har det med at køre helt oppe ved bagklappen på den forankørende, specielt i områder med intens trafik. Prøver man at overholde sikkerhedsafstanden til køretøjet foran, kan man være sikker på, at en mindre forsigtig bilist vil prøve at klemme sig ind i mellemrummet.
Konstant baneskift. Mange, men dog langt fra alle polske bilister er af den overbevisning, at konstant baneskift vil få dem hurtigere frem. Resultatet er en kaotisk zigzag kørsel, der er meget distraherende for udenlandske bilister.
Overtrædelse af hastighedsbegrænsningerne. Polens vognpark er blevet stærk forbedret over de sidste ti år. Kvaliteten af vejnettet i nogle dele af landet, er tværtimod ikke.
Ejere af nye og bedre køretøjer vil gerne have afprøvet bilernes motorkraft og potentiale, hvilket betyder, at på åbne veje med en fartbegrænsning på 90 km/t, vil hastighedsgrænserne i Polen ofte overskrides betydeligt.
Skulle man fristes til at gøre det samme som de lokale, så vær forberedt på store bøder. Politiet patruljerer ofte i Polen og antallet af fartovervågningskameraer forøges hele tiden.
Polen billeje tips - hastighedsbegrænsninger i Polen
Polens fartgrænser er sammenlignelige med de fleste andre europæiske lande. Den tilladte fart varierer fra 50 km/t i bebyggede områder, 90 km/t udenfor disse områder til 120km/t på motortrafikveje. Den højeste tilladte hastighed på dele af Polen motorvejsnet er per 2013 helt oppe til 140 km/t.
Læs mere om fartgrænser i Polen.
Som førstegangsbilist i Polen, skal man vide, at fartgrænserne kan skifte meget hurtigt indenfor kort afstand på den samme vej.
Kun de største polske byer har ringveje, der tillader at køre rundt om byen, i stedet for gennem den. Størstedelen af de Polske veje var ment som motortrafikveje, men bliver fortsat ledt gennem større og mindre byer, hvor fartgrænserne pludseligt falder.
Det betyder, at hvis man planlægger at køre et sted hen i Polen, der ikke har forbindelse til en motorvej, skal man lægge ekstra tid til kørsel gennem småbyer til den oprindelige beregning af distancen/tidsforbruget.
Fartbøder i Polen
Fart fælder er almindelige på polske veje. Siden starten af 2013 er antallet af fartovervågningskameraer steget dramatisk i forhold til de forgangne år.
Se kort over fartovervågningskameraer i Polen.
Fartovervågningskameraer bliver aktiveret af køretøjer der overstiger grænsen med 10 km/t eller mere. En tilfældig overtrædelse på et par kilometer i timen, gives der ikke bøder for i Polen.
I tilfældet af overtrædelse i en lejet bil, kontakter polsk politi biludlejningsfirmaet, som er forpligtet til at oplyse bilistens personlige data og kontakt information. Derefter sendes bøden til adressen i hjemlandet. Nogle biludlejningsfirmaer vil tage et gebyr for den administrative udgift de har haft, ved at give oplysninger til politiet.
Bliver man standset af politiet i forbindelse med fartovertrædelse, skal man som udenlandsk bilist betale bøden på stedet.
Færdselspolitiet patruljerer ofte på de Polske veje i civile politikøretøjer med fartmålingsudstyr.
Læs mere om fartbøder og vejregler i Polen.
Lovkrav for kørsel i Polen – vigtige dokumenter
Hvis man bliver stoppet af færdselspolitiet i Polen er det vigtigt at have følgende dokumenter:
Gyldigt kørekort. Kørekort udstedt i et EU land er også gældende i andre EU lande. Derfor er et gyldigt dansk kørekort gældende i Polen.
Indregistreringsattest, ejerskabsdokumenter og forsikringsattest. Dette gælder også for udlejningsbiler i Polen. Biludlejningsfirmaet skulle gerne give dig de nødvendige, lovpligtige papirer.
Alle aktive køretøjer på de polske veje, inklusive lejede biler, skal være udstyret med en advarselstrekant, en refleksjakke og en brandslukker.
Når man kører i Polen skal man altid huske at:
- Forlygterne skal være tændt hele året, dag og nat (de fleste udlejningsbiler har som udgangspunkt lygterne tændt som standard).
- Alkohol i blodet for bilister i Polen ikke må overstige 0,02% (eller 0,220 mg alkohol pr. 100 ml. blod).
- Brug af sikkerhedssele er obligatorisk for alle i bilen.
- Børn under 12 år ikke må sidde på forsædet. Børnestole skal anvendes.
- Brug af håndholdt mobiltelefon af føreren af køretøjet, er strengt forbudt i Polen.
Anbefaling biludlejning i Polen – sammenlign udlejningsselskaber med Cartrawler
Billeje er almindeligt tilgængeligt i Polen.
De fleste store biludlejningsfirmaer har kontorer i Polen. Blandt dem findes Avis Rent-A-Car Poland, Budget Car Rent, Hertz Poland, Europcar Car Rental, Dollar Thrifty og Sixt.
Billige polske udlejningsfirmaer findes også, blandt disse kan nævnes Panek Wypozyczalnia Samochodow og Express Rent a Car.
Priserne på billeje i Polen afhænger af, hvor man lejer. I Warszawa, i turist højsæsonen i august måned, koster den billigste udlejningsbil fra ca. 1300 DKK for en lille bil i syv dage.
Hvis man ankommer til Polen med fly, er tilbuddene som regel lidt mere fordelagtige i lufthavnene, end på udlejningskontorerne i byerne.
Emner: koersel, polen, anbefaling, koer-selv-ferie, vejkort, fartgraenser, motorvej, radar, vejnet, warszawa