BMW 3-serie som udlejningsbil - den nye model F30
Den nye BMW 3-serie model bliver i løbet af 2012-2013 én af de mest populære lejebiler i den lille prestige-klasse.
Shape-up af BMW 3'er serien
BMW's nye mellemklasse-vidunder er uhyre vigtig for den bayriske bilfabrik med hovedkvartér i München. Alle sejl er sat til for at gøre den nye 3-serie 2012 til en vinder.
Den udgående E90 BMW 3-serie (2005-2012) var ikke mindst med de større motorer en fantastisk køremaskine til civilt brug. Enhver mellemleder med respekt for sig selv ville foretrække en BMW 320 - eller allerhelst en BMW 325 (BMW 330 fik han sjældent lov til, da dén var forbeholdt chefen). Juniorsælgene sukkede efter en BMW 316, som de som regel aldrig fik.
Alle vidste at BMW's 3-serie kørte godt. Til gengæld var den 'gamle' E90 BMW 3-serie en anelse tung at se på. Den i øvrigt udmærkede bil kommunikerede efter manges mening overhovedet ikke visuelt de ganske fortrinlige BMW køreegenskaber.
Fik man øje på den gamle 3-serie E90 bagfra kunne man i farten tro at der var tale om en Mitsubishi Galant eller en anden 'ris-koger'.
Den nye 3-serie BMW 2012 fremstår som et langt mere dynamisk design med 'Maserati-snude' og velproportioneret 'bagende'; i øvrigt ikke ulig 7-serie BMW F01/F02.
Ny BMW F30 - 3-serie med stil
BMW's nye 3'er hedder i nyeste udgave F30 internt hos BMW.
Model F30 er et væsenligt skridt fremaf for BMW i den lille mellemklasse, der slet ikke er så lille længere.
Med den nye 3-serie er BMW igen uden sammenligning den skarpeste konkurrent til Mercedes C-klasse og Audi A4. I Tyskland forventes BMW 3-serien at blive markedsledende indtil Audi A4 og Mercedes C-klasse fornys.
BMW's mellemklassebil er vokset i længden, er blevet én centimeter smallere og har samme højde som forrige model E90.
De 9 centimer er især kommet bagsædepassagererne til gode. Faktisk føles den nye 3'er lige så rummelig, som en BMW 5-serie gjorde for få år tilbage (før E60 modellen blev introduceret i 2003).
Audi A4 er måske stadig dén lille prestige-bil, som er sat bedst sammen, men kvalitetsmæssigt befinder den nye 3-serie BMW sig på et meget højt niveau.
Den lille mellemklasse af prestigebiler
Netop Audi A4 har i år 2011 fået en 'foryngelseskur' med små ydre ændringer og endnu mindre ændringer indvendigt. Også Mercedes C-klasse har fået nyt look, men Mercedes' mindste limo ligeledes efter facelift’et i 2011 er basalt set den samme. W204 C-klassen blev introduceret I år 2007, mens Audi's A4 i B8 version blev introduceret i år 2008.
BMW står derfor i forhold til billeje-selskaberne med det stærkeste kort på hånden; i hvert fald indtil Mercedes C-klasse i fjerde generation introduceres - sandsynligvis i år 2014. Audi er formodentlig igang med at skubbe introduktionen af den nye A4 B9 frem til slutningen af år 2013.
BMW 3-serie fra år 2012
I Danmark blev 2012 BMW 3-serien introduceret i februar 2012 til priser fra ca. 445.000 kroner i de billigste og laveste udstyrsniveauer.
BMW 3-serie i 2012 model-udgaven er en særdeles velskabt prestige-bil med en lidt længere 'snude' og mærkbart bedre pladsforhold for bagsæde-passagerer i forhold til den udgående BMW E90 3-serie model.
De gode køreegenskaber i den tidligere model er bevaret og yderligere optimeret. Eneste mangel for den dedikerede sportslige chauffør er et mere kommukativt styretøj, men på langtur er BMW 'store' nye 3er en drøm.
Udstyr i en BMW 316, BMW 318 eller BMW 320 lejebil
Den nye 3-serie fås i 3 hoved-udstyrsversioner.
Sport Line har sorte lister (i stedet for crom), Luxury Line har krom lister, Modern Line har lister af aluminium, og den dyrere M-pakke byder på et let ændret front, skørter, bredere fælge med sportsdæk og sportsundervogn.
I en udlejningsbil vil alle tre BMW basis-udstyrsversioner kunne forekomme, men M-versionen vil ikke appellere til udlejningsselskaberne, der satser på det sikre (og billigste) udstyr. Sænket undervogn, brede dæk og andet 'go fast' udstyr er forbeholdt private liebhavere. Det bedste man som billeje-kunde kan håbe på er at få udleveret en 3-serie BMW lejébil i Sport Line version.
Fra tid til anden kan det dog forekomme at bilfabrikkerne tilbyder særlige udstyrspakker til meget lav eller ingen merpris. Dyrere 'free-bee's' forekommer dog som regel kun sent i en bilmodels levetid.
Modern Line BMW 3'erne kan kendes på de lidt usædvanlige træindlæg og paneler i riflet naturlook.
BMW 3-serie til leje
Frem for alt er den nye BMW 3-serie blevet større. Specielt bagsædepassagererne er blevet tilgodeset.
Se bagsædet i den nye BMW 3-serie F30:
Model 2012 aftapningen (F30) af BMW’s mellemklassebil kan fås i et utal af variationer. Indledningsvis vil der dog 'kun' blive tilbudt 7 motor-versioner.
Den forrige BMW 3-serie (BMW model E90) solgte bedst som diesel-bil, og derfor er fire af den nye 2012 BMW 3-serie da også forsynet med commonrail dieselteknologi - selvfølgelig optimeret til state-of-the-art af BMW.
I et par år indtil omkring 2014-2015, vil man stadig kunne finde BMW 3-serie udlejningsbiler i E90 udgaven. Se billede af BMW E90 i face-lift LCI (Lifecycle Impulse 2009-2011) herunder:
Tyske producenter med BMW, Mercedes og Audi i front har siden begyndelsen af 00'erne været blandt de fremmeste producenter af dieselmotorer. BMW 3-serie er ingen undtagelse.
Som udlejningsbil vil man derfor i mange lande, hvor brændstofprisen er høj, udelukkende møde den nye BMW 3-serie som dieselbil.
Nogen gange bliver det annonceret ved bestilling af lejebil online, da kunderne ofte foretrækker en økonomisk dieselbil. Andre gange vil man på grund af billeje-selskabernes produktmix - eksempelvis med Mercedes C-180 benzin og BMW 316/318 diesel i prestigeklassen ikke nødvendigvis få at vide på forhånd at den bestilte lejebil er en diesel.
Benzinøkonomi i miljøvenlig udlejningsbil
Efter at have domineret firma-segmentet sammen med Mercedes C-klasse og Audi A4 i en årrække, sætter BMW med den nye modelår 2012 3-serie endnu en gang trumf på i udviklingen af mere brændstoføkonomiske og miljømæssigt renere biler.
Den nye 3-serie BMW er faktisk vokset 9 centimeter i sedan-udgaven til 4,62 meter i længden, men på grund af brug af lettere materialer er vægten reduceret med i snit 40 kilo. Den 4-dørs BMW 3-serie har i den nye F30 (2012-fremefter 3-serie model) følgende mål: Længde: 4,624 meter, bredde: 1,811 meter og højde: 1,429 meter.
Vægttabet og de optimerede motorer giver BMW biler til leje et forbrugsmønster næsten på linje med langt billigere biler i Opel Corsa-Ford Fiesta klassen; specielt hvis man behandler speederen varsomt. Samtidig forurener de mindste BMW motorer minimalt; særligt i dieseludgaverne.
For få år siden ville BMW bilernes sparsommelighed have være en sensation.
Dagens mest sparsommelige BMW 316 diesel med 2-liter motor og 116 hestekræfter går hele 22 kilometer på en liter diesel. Denne version vil kunne findes hos mange billeje-selskaber fra slutningen af 2012.
Indledningsvis vil de første BMW 2012 diesel lejebiler i den nye 3-serie dog typisk blive BMW 320d Efficient Dynamics udgaven med 163 hestekræfter, da de mere motorsvage versioner først bliver sendt i handlen i løbet af 2012. Se mere om benzinøkonomi i faktaboks nedenfor.
For benzinudgavernes vedkommende vil mindste motor i BMW 320 med 184 hestekræfter blive billeje-udlejningsmodellen of choice. Få udlejningsselskaber vil dog købe denne version, da forsikringen (på grund af de mange hestekræfter), indkøbsprisen og værditabet er væsentlig højere end på de billigste BMW 3-serie biler i dieseludgave. Når der senere introduceres en motorsvagere indgangsmodel med benzinmotor i den nye 3-serie, vil billeje-selskaberne være klar til at købe ind.
Mindre motorer til BMW lejebiler
Til mange enthusiasters sorg er BMW's traditionelle 6-cylindrede benzinmotorer i de billigste versioner gået på pension.
Man vil i de færreste lande ikke kunne leje en BMW 3-serie med ‘6 ben’ ensige købe en ny 3-serie BMW med 6 cylindre med mindre man er økonomisk set er bedre formående end de fleste.
Eneste mulighed for 6 cylindre i benzinudgaven af den nye F30 bliver i BMW 335 - og naturligvis senere i BMW M3 F30 modellen, der introduceres i år 2013. Begge er højtydende sportsudgaver af BMW's bestseller 3-serie. Disse versioner med over 300 hestekræfter vil ikke kunne findes som normal BMW udlejningsbil af forsikringsmæssige grunde.
I diesel-version vil den 6-cylindrede BMW 330d med 258 hestekræfter kun særdeles sjældent optræde som lejebil.
Bagageplads i en 3-serie lejebil (3-serie F30 sedan)
Den nye 3-serie BMW byder ikke kun på bedre plads til bagsædepassagererne.
Også i bagagerummet er der sket en udvidelse af kapaciteten med 20 liter til i alt 480 liter. I den større og mere luksuriøse BMW 5-serie er der med 520 liter bagageplads kun 40 liter mere til kufferter på ferien.
Bagagerummet er regulært og let at pakke. Se billede af BMW 3-serie bagageplads i udlejningsbil herunder:
Lej en BMW i Tyskland – Flensborg billeje
Blandt de lande, der med sikkerhed byder på større flåder af BMW 3-serie lejebiler, er Tyskland interessant.
Luksusbiler kan ofte lejes syd for grænsen til ganske rimelige priser.
Eksempelvis vil man hos Avis Rent-A-Car, Europcar, Hertz eller Sixt i Flenborg ofte kunne finde en BMW 3-serie, Audi A4 eller Mercedes C-klasse til priser fra 2300-3000 kroner for en uges billeje fra Flensborg. Der er selvfølgelig fri kilometer inkluderet ved Tyskland billeje.
Se også: Flensborg billeje.
I Danmark vil man også kunne finde BMW 3-serie til leje, men indkøbsprisen (listepriser i Danmark på BMW 316d fra 450.000 kroner) sætter en effektiv begrænsning på udbredelsen.
De tyske BMW 3-serie priser starter omkring €30.600 (228.000 kroner) for billigste BMW 316d. Især billeje-selskabet Sixt er kendt for at indkøbe mange BMW lejebiler til flåden.
Tax Free BMW billeje i Danmark
En anden mulighed, men kun for udlandsdanskere og udlændinge på ferie i Danmark, er at leje en Tax Free BMW ‘valutabil’ i eksempelvis Kønehavns Lufthavn.
Se mere om leje af Tax Free biler i Danmark.
Lej BMW biler med dieselkraft
BMW's produktion af højtydende diesel-biler begyndte for alvor at blive bemærket i 1999, hvor BMW introducerede E46 3-serie modellen i modellerne BMW 320d og 330d (i diverse karrosserivarianter).
Specielt BMW 330d med 184 hestekræfter og et på dén tid imponerende moment på hele 390 Nm var blandt de absolut mest sportslige diesel-biler til dato.
I 2004 blev den 3-liter store BMW 330d diesel-motor opgraderet til 204 hestekræfter og 410 Nm.
Til billeje-brug har de mindre diesel-motorer altid været de mest populære. Typisk anvendte udlejningsselskaberne BMW's 320d model, som har udviklet sig med 136 hk (fra 1999 I model E46), 150 hk (fra 2001), 163 hk (fra 2005) og 177 (fra 2007) .
I 2005 begyndte BMW at producere en 318d model med 122 hk (senere i 2007 opgraderet til 143 hk), og i 2009 I forbindelse med LCI faceliftet af E90 3-serie modellen kom en BMW 316d til med 116 hk. Alle de nye varianter har samme 2,0 liter motor som den oprindelige BMW 320 diesel blot med med varierende turbo-tryk.
I praksis føles forskellen mellem en BMW 318d og en 320d som mindre end tallene for motorydelse angiver, og man kan mistænke BMW for at fifle lidt med angivelserne for hestekræfter og præstationer for at retfærdiggøre prisen for den dyrere BMW 320d.
Uanset model kører den nye BMW 3-serie aldeles fortræffeligt. Eneste anke blandt testkørere i foråret 2012 var en kende ustabilitet (i forhold til Audi A4 og Mercedes C-klasse) ved meget hurtig ligeudkørsel på motorvej, men mon ikke BMW snart får sat denne ubetydelighed på plads.
BMW 330 diesel som F1 udlejningsbil
Omkring årtusindskiftet var en ung engelsk racerkører ved navn Jenson Button et af de mest talentfulde nye navne i Formel-1.
Den unge Button var i slutningen af 1999 blevet ansat som F1-kører hos Williams-BMW og skulle naturligvis have et passende køretøj til privatbrug. Hans unge alder (Jenson var kun 20 år i januar 2000) var imidlertid et konstant problem forsikringsmæssigt i forhold til at leje et for en Formel-1 kører respektabelt køretøj.
Under et ophold i Frankrig kunne Jenson Button således kun kvalificere sig til en diesel-udlejningsbil. Som BMW kører måtte han naturligvis leje en BMW. Det blev til en BMW 330d saloon, der netop var blevet introduceret.
Leje-bilen med dieselmotor viste sig at være en racerkører værdig. Det lykkedes i hvert fald Jenson Button, siger anekdoten og diverse avisartikler fra år 2000, at blive stoppet af fransk politi for en ganske kraftig fartovertrædelse på en fransk motorvej.
Button blev målt til 144 miles i timen; svarende til 238 km/t.
I år 2000 var bøderne for fartforséelser i Frankrig endnu på et meget lavt niveau. Button slap med £500 i bøde og en reprimante.
I dag ville bøden være i en helt anden størrelsesorden, og Button ville sandsynligvis være blevet forbudt kørsel i Frankrig i et antal måneder med omgående effekt og klip i sit engelske kørekort var han sikkert heller ikke sluppet for.
Se mere om hastighedsgrænser og fartbøder i Frankrig.
Faktaboks om BMW 3-serie (ny model 2012 fabrikskode F30):
Økonomi og miljøvenlighed:
Brændstof-økonomi BMW 316d – diesel
Gennemsnits-forbrug (km/l) 22,2
co2 udledning 118 g/km
Brændstof-økonomi BMW 318d – diesel
Gennemsnits-forbrug (km/l) 22,2
co2 udledning 118 g/km
Brændstof-økonomi BMW 320d – diesel
Gennemsnits-forbrug (km/l) 21,7
co2 udledning 120 g/km
Brændstof-økonomi BMW 320d Eficient Dynamics (ED) – diesel
Gennemsnits-forbrug (km/l) 24,4
co2 udledning 109 g/km
Brændstof-økonomi BMW 330d – diesel
Gennemsnits-forbrug (km/l) 20,5
co2 udledning 129 g/km
Brændstof-økonomi BMW 320i – benzin
Gennemsnits-forbrug (km/l) 15,9
co2 udledning 147 g/km
Brændstof-økonomi BMW 328i – benzin
Gennemsnits-forbrug (km/l) 15,6
co2 udledning 149 g/km
Brændstof-økonomi BMW 335i – benzin
Gennemsnits-forbrug (km/l) 12,7
co2 udledning 186 g/km
NCAP sikkerheds-vurdering (max. 5 stjerner): 5 stjerner
Tankindhold: 60 liter
Bagagekapacitet: 480 liter
Se flere billeder af den nye BMW 3-serie på eksempelvis Honest John