Ny BMW 5-serie 2017 (G30 og G31) review - vurdering og anbefaling af udlejningsbil i luksus-klassen

BMW’s nye 5-serie blev introduceret i foråret 2017. Dermed var den store mellemklasse Beamer i gang med 7. generation.

Med den nye 5-serie model gik ingeniørerne og ikke mindst ledelsen i München efter at etablere BMW-5 som en luksusbil i øvre klasse lige under de ultimative premium-class biler Mercedes S-klasse, Audi A8 og BMW 7-serie.

Se også: Lej en BMW i Flensborg.

I realiteten var det den samme øvelse, som Mercedes med stor succes gennemførte med den nye E-klasse, da denne model blev introduceret i 2016.

På BMW ‘sprog’ kaldes den nye 5-serie for model G30 (4-dørs udgave). G30 afløser den udgående F10 model.

Ny BMW 5-serie 2017

BMW 5-series 2017 (G30) - her som 4-dørs limo.

Som stationcar identificeres den nye 5-serie hos BMW som model G31. Begge versioner er til rådighed for forventningsfulde kunder fra forår 2017. En 5-serie stationcar markedsføres som vanligt som Touring, og i Danmark vil BMW 520d Touring uden tvivl blive den helt store sællert.

Den nye BMW ser dyr ud! - er det en 7-serie?
For det utrænede øje ligger 2017 BMW 5-serien’s design meget tæt op af BMW 7-serien, som er en langt dyrere bil.

Det er naturligvis ikke nogen tilfældighed. BMW vil gerne at deres nye prestige-model bliver anset som mere eksklusiv og ‘upmarket’ end den tidligere 5-serie model F10/F11 - og i den forbindelse skader det ikke at ligne den milliondyre 7-serie (G11 og G12 med lang akselafstand).

BMW G30 video - There is a new BMW Kid on the block.

5-serie længden er øget fra 4,90 til 4,935 meter. Dermed er den nye G30 præcis 36 mm længere end den gamle F10. For Touring modellens vedkommende er forskellen i vogn-længde mellem nye og gamle model 4,943 (den nye G31) mod den gamle model 4,907 (F11). Også i BMW Touring udgaven er den nye model således 36 mm længere.

Den nye 2017 BMW 5-serie er desuden blevet et par centimeter bredere i alle udgaver.

Langt mere bemærkelsesværdigt er det at den nye 5’er fra BMW har tabt sig med op til 100 kilo afhængig af model. Moderne biler bliver ellers gerne tungere og tungere med mere og mere standardmonteret sikkerhedsudstyr.

7-serie og 5-serie bygget på samme platform - risiko for dyre reparationer
En ikke så bredt annonceret BMW-information er at den nye 5-serie 2017-2018 model i stor udstrækning er baseret på 7-seriens modul-opbyggede platform. Den nye Bimmer ikke bare ligner en 7-serie; den har også den samme grundlæggende teknik.

Relationen med 7-serien er helt klart en fordel, når bilen er ny, men det kan desværre også vise sig at blive den nye 2018 BMW 5-serie (introduceret 2017) største svaghed.

Når en BMW går i stykker, bliver det nemlig meget hurtigt en bekostelig affære - faktisk som regel, rigtig, rigtig dyrt.

Kunder, der købte den foregående BMW 5-serie F10/F11 som brugt-bil med måske mange kilometer på klokken deltog i ‘et lotteri’, hvor problemer med blandt andet gearkasse, baghjulsophæng og motor (motor/kædestrammer/kædestyr problemer specielt på BMW 520d modeller), for nogen ejere kostede kassen i reparationer.

Med den nye G30/G31 vil der, hvis der opleves lige så store problemer som med F10/F11 modellerne, kunne optræde særdeles voldsomme værkstedsregninger - i og med at teknikken langt hen af vejen basalt set er den ‘dyre’ fra 7-serien.

Man kan sige meget om BMW og Mercedes, men Mercedes har ofte haft et mere realistisk (læs: kundevenligt) forhold til reparationsomkostninger; specielt på sliddele. Moderne Audi biler går i øvrigt (generelt) knap så ofte i stykker, som BMW gør.

Mest populære 5-serie - skift fra diesel til benzin
Den nye 2017-2018 5-serie 190 hk version med BMW’s 2-liter dieselmotor (B47) er mindre tørstig end den forrige (og mere problematiske) N47 diesel-kværn.

Hos biludlejningsfirmaer vil BMW 520d og BMW 520d Touring være de mest populære modeller i 2017-2018. Det ventes dog at lovgivning i mange lande i Europa og måske endda på EU-niveau langsomt med tiden vil udelukke diesel-motorer fra kørsel i større byer på grund af forureningsproblemer.

Dermed står BMW 530 (med 2-liter benzin-motor) til i løbet af 3-5 år at blive den mest populære 5-serie version for billeje-leverandører som Avis, Hertz, Sixt, Enterprise og Europcar.

BMW 5-serie billede bagfra

BMW G30 5-series - bagende.

Bagageplads i den 4-dørs version er øget med 10 liter til 530 liter.

Hvordan kører den nye 5-serie?
Den nye BMW-5 er mindst lige så god en køre-maskine som tidligere 5’ere. De fleste vil aldrig finde bilens grænser, men selv i forhold til den tidligere model F10/F11, der havde virkelig gode egenskaber på vejen, kører den nye mellemklassebil i prestige-klassen som klistret til asfalten.

Årsagen er den voldsomme udvikling, der sker på den elektroniske front. Der er konstant overvågning af bilens bevægelser mange gange i sekundet, og justeringer af affjedring, bremser og motorkraft sker lige så hurtigt.

Ulempen set fra chaufførens perspektiv er at en moderne BMW 5-serie 2017-2018 ikke altid føles i så direkte kontakt med vejen, som tidligere. Størrelsen og vægten gør desuden bilen til langt mere limousine end sportsvogn. Dermed har BMW endegyldigt fjernet sig fra det sportslige udgangspunkt, som har kendetegnet modellen lige siden den første 5-serie model blev introduceret i 1975.

Det er dog stadig muligt at bevæge den store bil rundt med en utrolig fart. Forsøger man at overskride fysikkens grænser i sving, vil den nye 5-serie i højere grad end den tidligere model sørge for at eventyret stopper og farten dæmpes, inden fører overskrider egne og bilens grænser. Baghjulsudskridninger ‘fanges’ automatisk af elektronikken, og bilen kan sågar ‘se’ eventuelle uopdagede forhindringer forude og bremser derefter.

Har BMW 5-serie mistet sin kant?
BMW 5-series oplevelsen er bedre end nogensinde før.

Handling og go-fast-feeling er ikke længere det store selling point for denne biltype. Konkurrencen i den øvre mellemklasse af prestigebiler er hård, og koncentrerer som om komfort, plads og elektroniske gadgets.

For de fleste BMW-ejere er den sportslige ‘feeling’ naturligvis stadig vigtig, men den moderne BMW-kunde lægger større vægt på et image af teknisk overlegenhed og tysk effektivitet fra München.

Derfor er den nye G30/G31 model fra Munich langt mindre ‘boy-racer’ end tidligere - og med en vægt fra 1560 kilo (G30 BMW 520 4 door), er den alligevel også alt for tung til denne disciplin.

BMW 5-series billede indefra

The new 5-series G30 - indenfor.

Selv den udgående model F10 (sedan) og F11 (Touring) havde heller aldrig ambitioner om at være en sportslig bil udover af navn.

Den moderne kerne-kundegruppe består af primært mænd fra et-sted-i-30’erne til op omkring 60-65 år. Der er ofte tale om selvstændige erhvervsdrivende i mindre virksomheder eller mellemledere/chefer for større virksomheder.

Sportslig kørsel i sving er i realiteten ikke vigtig. Kundegruppen har langt mere fokus på høj kvalitet i kabinen og plads til familien. Rigtig mange BMW-kunder lægger desuden vægt på at kunne udstyre deres BMW med diverse moderne ‘gadgets’ og elektroniske hjælpemidler.

Naturligvis er det stadig vigtigt med et kraftoverskud, og enhver BMW-ejer med respekt for sig selv lægger naturligvis vægt på at kunne overhale hurtigt og sikkert på motorvejen. Selv billigste model 2017-2018 BMW 520d kan derfor sætte afsted med et enormt kraft-overskud på hele 400 nm. Hvis man trykker sømmet i bund går selv den mest basale BMW-5 som ‘A Bat Out Of Hell’ - indtil elektronikken automatisk strammer grebet og blidt forhindrer dén slags dumheder.

Den nye BMW er måske især potent som image-booster. Hele bilen oser af at være en ‘class act’, og få biler giver så meget prestige for pengene, som en ny 5-serie. Selv den nye Mercedes E-klasse får baghjul af BMW på image fronten. Mercedes må stadig kæmpe med sit ‘gammel (halv)rig mand med cigar’ image.

Denne forskel mellem BMW og Mercedes har ambitiøse kvinder selvfølgelig for længst spottet, og de vælger derfor som regel BMW ‘en - hvis de da ikke hellere vil have en Audi stillet til rådighed af firmaet.

Når man kører BMW er noget af det vigtigste at vise omverdenen og ikke mindst sin omgangskreds og kolleger at man har styr på karrieren og at man tjener mange penge.

Der er noget ungt og dynamisk over både BMW og Audi. Mercedes-Benz gør alt for også at få fat i de yngre velhavende kundegrupper - og for at få bugt med tidligere tiders morfar-med-blød-hat image.

Vigtigt er det at være med på noderne. Det er derfor noget nær socialt selvmord i visse kredse at køre i en halvgammel BMW 5-serie. Alt ældre end forrige model har modsat effekt af en ny 5-serie. Her adskiller Mercedes ejere sig markant fra den dynamiske BMW-personage. Man kan sagtens køre mange år i sin Mercedes købt fra ny, mens ejere af BMW ikke har lyst til at beholde bilen i særligt lang tid efter modelskifte.

Som følge heraf falder værdien af 5-8 år gamle BMW 5-serie som sten. Og det store prisfald gælder efterhånden både for 4-dørs og Touring udgaver. I 2018 og 2019 vil faldet i værdi (afskrivning på BMW 5-serie) desuden i særlig grad ramme diesel-modeller.

 Se sammenligning af den nye BMW 5-series og den nye Mercedes E-klasse:

Which one is best? - Mercedes-E eller BMW 5-series.

Danske priser på BMW 5-serie (ny model 2017)
Intro-priser i Danmark var følgende (kontantpriser):

  • BMW 520d 4-dørs, manuelt gear, 190 hk diesel 607.000 kroner.
  • BMW 530i 4 dørs, automatgear, 252 hk benzin 705.200 kroner.
     
  • BMW 520d Touring, manuelt gear, 190 hk diesel 657.000 kroner.
  • BMW 530i Touring, automatgear, 252 hk benzin 755.200 kroner.

Merpris for 4-hjulstræk (Xdrive): 59.000 kroner


Ny BMW 5-serie 2017 (G30 og G31) review - vurdering og anbefaling af udlejningsbil i luksus-klassen
Artikel: Ny BMW 5-serie 2017 (G30 og G31) review - vurdering og anbefaling af udlejningsbil i luksus-klassen

Emner: , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar