Test af Citroen C4 Cactus fra Sixt Billund Lufthavn - måske ringeste udenlandsdansker lejebil i Golf-klassen?

Egentlig var der ikke noget i vejen med den næsten nye Citroen C4 Cactus, som vi afhentede hos Sixt Billund Lufthavn.

Citroen C4 Cactus - Sixt Billund Lufthavn

Citroen C4 Cactus fra Sixt.

Bilen havde under 10.000 km på klokken, så den var så godt som ny. Problemet var at denne bilmodel med denne motor simpelt hen er ringe - og Sixt betjeningen dén aften i Billund Lufthavn var heller ikke noget at prale af.

Mere om oplevelse nedenfor.

Citroen C4 Cactus med 82 hestekræfter
Ny model Citroen C4 Cactus er knap så overplastret med dørside-stafferinger i ubestemmeligt materiale, som den tidligere (første) Citroen C4 Cactus var, hvilket er en god ting.

Den nye Cactus er faktisk også en pæn stor bil indeni, og hvis man skal være rigtig positiv, så har den qua Citroen’s involvering i rally også sine gener i orden.

Man kan endda med nogen ret sige at den nye Citroen C4 Cactus er en elegant bil med en langt kønnere front og et mere markant baglygte-design end forgængerens. Den kører såmænd også meget godt med sin ret avancerede Citroen-affjedring.

Den langt mere harmoniske 130 hk version i test af Citroen C4 Cactus.

Bilen har dog væsentlige ulemper, som ikke er normale i denne bilstørrelse.

For en mellemstor Golf-klasse bil - det var faktisk var en upgrade i.f.t. dén Opel Corsa, vi oprindeligt havde bestilt hos Sixt Billund - er Citroen C4 Cactus 1,2 Iconic 82 hk i flåde-udgave (som hos Sixt Danmark) i bedste fald en blandet oplevelse.

Hvis man er døv, vil man muligvis kun bemærke at bilen er ufattelig sløv i optræk, men har man blot et minimum af høresansen tilbage, vil de 3 cylindre med fyrige 82 hestekræfter, når man træder på speederen, minde om en fiskekutter på vej ud fra Hvide Sande; som ikke ligger så voldsomt langt fra Billund Lufthavn.

Passagerer bliver lettere forskrækkede over motorlyden. Man har som chauffør fornemmelsen af at skubbe en plæneklipper, når de 3 Citroen cylindre arbejder hårdt på at fremdrive de omkring 1,2 tons med noget, der ligner normal acceleration. Så længe man ikke træder for meget på speederen, går det bedre - men så er fremdriften stærkt begrænset.

Citroen Cactus

Skulle man oppe i fart være så dum at forsøge at skifte til 6. gear, bliver man advaret af en højlydt skratten, idet 6 gear ikke findes. Istedet har Citroen placeret bak-gear på 6. gears plads.

Nuvel, man kan vel altid forsøge at overdøve fiskekutter/plæneklipper støjen med lidt musik fra radioen? Desværre er denne Citroen Cactus version udstyret med det mest elendige audio-anlæg, vi længe har måttet lægge øre til. Den billigste konfirmations-Philips ghettoblaster fra 1980’erne spiller lige op med stereo’en i en Cactus.

Citroen Cactus interiør

Billigt instrument-panel og touch-skærm i en Cactus.

Dertil kommer at menu-systemet i info-skærmen i en Cactus er uoverskuelig, og den centrale touch-skærm virker dårligt, men det gør den i så mange biler. Navigation er ikke standard, som vi ellers har oplevet i mange andre billeje test-biler i Golf-klassen.

På den positive side er der masser af plads både i kabinen og i bagagerummet (358 liter) Sæderne i en ny model Cactus er rimelige, og kørekomforten er sådan set også fin. Bilen var udstyret med automatisk air condition/klimaanlæg og regnsensor.

Citroen Cactus

Masser af plads i bagagerummet i en Cactus.

Hvorfor er det en flåde-udgave? - Jo, 82-hestes ’Iconic’ versionen af C4 Cactus findes faktisk ikke i Citroen importørens officielle prisliste. Her optræder den svageste motor kun i ’Live’ spare-udstyrsversion. Hos Sixt får man en 82 hestes ’Iconic’ udgave med det dyre klimaanlæg, fartpilot, vejstribe-alarm, tågelygter foran, parkeringshjælp bag, læderrat m.v.

Sjovt nok vælter det primo-19 over med netop denne Cactus Iconic udstyrsmodel/svage motorversion som brugtbil på Bilbasen; alle næsten nye og med meget få tusinde kilometre på klokken – et sikkert tegn på at udlejningsselskaber og lignende flådeoperatører frikører en hel del biler (med meget lave indkøbspriser) til videresalg til private til fuld pris eller lidt mere.

Vurdering af billeje Sixt Billund Lufthavn
Vi ankom tidlig aften til Sixt Billund Lufthavn i vinter-halvåret.

Sixt havde i modsætning til Avis/Budget, Hertz og Europcar i Billund Lufthavn overhovedet ingen kø af billeje-kunder. Det var derfor lidt overraskende at betjeningen ikke var bedre, for god tid havde han bestemt.

Den unge mand hos Sixt var oppe på mærkerne og havde bilens papirer til lejen klar. Alt tegnede indledningsvis godt.

Den unge Sixt-løve var også klar på at sælge noget ekstra forsikring. Vi takkede dog til hans skuffelse nej. Det gør vi så at sige altid, men der kan være undtagelser. Se vores guide til, hvornår man bør tegne selvrisiko-forsikring på udlejningsbiler.

Dernæst blev vi af den unge Sixt medarbejder til vores overraskelse påmindet om at enhver eventuel skade sikkert ville blive på mindst 5000 kroner (fra vores depositum). Det er løgn! - men vi undlod at indlede en diskussion, da der øjensynligt var tale om en relativ ung Sixt medarbejder. Et selskab som Sixt billeje Danmark kan ikke bare trække 5000 kroner for hver skade.

Sixt kontor Billund Lufthavn

Sixt Billund Lufthavn har kontor ved siden af Hertz i terminalen.

I den forbindelse er det værd at bemærke at mens man normalt bliver tilbudt ekstra forsikring og kan sige ja tak/nej tak uden problemer, blev der hos Sixt i Billund Lufthavn lagt økonomisk pres på kunden, som dog i dette tilfælde stadig sagde nej tak.

Vi fik så tilbudt navigation, hvilket vi også takkede nej til. Den unge Sixt medarbejder var forstående og udtrykte forventning om at vi sikkert ville benytte vores telefon istedet (til navigation), hvortil vi bemærkede at vi havde tænkt os at benytte hovedet for at finde til Vestjylland fra Billund. Om medarbejderen fattede denne pointe, ved vi ikke, men vi er stærkt i tvivl.

Sixt Billund Lufthavn - hvornår er klage berettiget?
Så kom vi til det såkaldte skades-sheet. Her kan man se, hvorvidt udlejningsbilen har ridser og skrammer ved afhentning. Det er vigtigt at alle skader er markeret, så man ikke kommer til at betale for eksisterende skader, hvilket kan være hundedyrt i et land som Danmark.

Her løb entusiasmen lidt af med vores Billund Sixt medarbejder.

Der blev fra Sixt side påpeget at der var så og så mange skader på bilen (fra skades-sheet) og at hvis man var uenig som kunde (dvs. hvis der var yderligere skader), skulle man kontakte Sixt inden for 2 timer.

Se også: Tjek ALTID kontrolrapport / skades-sheet på din udlejningsbil

Som kunde kan man umuligt checke bilen for ridser i mørke. Også i regnvejr skjuler ridser sig særdeles effektivt. Dette ved enhver i billeje-branchen - også ledelsen i Sixt Danmark, går vi ud fra. Måske dog ikke denne unge Sixt-medarbejder - vi lader tvivlen komme ham til gode.

Vi påpegede derfor med et smil at det var ’lidt mørkt’ udenfor (det var i realiteten bælgmørkt), hvortil den unge løve fra Sixt replicerede at så må man køre over til tankstationen (i Billund Lufthavn) og checke bilen - hvilket også er umuligt, idet et normalt scan for ridser på en udlejningsbil med det menneskelige øje skal ske i dagslys uden regn (tør bil). Igen undlod vi at diskutere med den unge Sixt medarbejder.

Faktum er at Sixt Billund Lufthavn skuffede os. Vi tror egentlig ikke at den unge medarbejder havde ondt i sinde, men han var helt klart uddannet i at skovle så mange penge, som muligt, ned i Sixt kassen - uden megen hensyntagen til kunderne. Ud fra denne oplevelse kan vi ikke anbefale Sixt Danmark, men man kan håbe at standarden af betjeningen normalt er højere.

Vi har langt, langt bedre erfaringer med eksempelvis Europcar Billund Lufthavn i samme situation. Her kunne vi sagtens melde en skade dagen efter (formiddag) efter pick-up sen aften, hvor ridser var umulige at se. Der var hos Europcar ingen problemer overhovedet - se artikel om Europcar Billund Lufthavn.

Det skal bemærkes at rent-a-car parkeringen i lufthavnen er utroligt dårligt oplyst (gælder alle selskabers parkeringspladser i BLL). Kunderne har ikke en Kina-mands chance for at se småskader og ridser på deres udlejningsbiler ved aftenstide.

Det viste sig heldigvis at der ingen ubehagelig efterregning kom fra Sixt efter lejens afslutning. Talrige billeje-kunder oplever imidlertid at få hævet penge fra deres sikkerhedsdepositum for småskader (berettigede skader såvel som uberettigede skader), der på forunderligvis ’dukker op’; ikke mindst ved lejer i Sydeuropa.

Det er derfor altid særdeles vigtigt at have styr på de eksisterende skader ved afhentning af lejebil (ved check-out). Derved undgår man at skulle igennem en tidskrævende klage-procedure, hvor man kun vinder, hvis man har dokumentation, eksempelvis i form af billeder, i orden.

Prisen for lejen var små 900 kroner (Sixt udenlandsdansker-billeje) for 11 dage med fri kilometre.

Vores test af Sixt billeje Billund Lufthavn i februar måned fik et ekstra lille twist på vinterdæk-fronten.

Vinterdæk snyd? – Sixt Billund Lufthavn (og andre selskaber) fusker med pris på vinterdæk
Mens man hos Hertz i Danmark annoncerer med gratis standard vinterdæk, er de øvrige biludlejere i danske lufthavne mindre interesserede i at give noget væk gratis.

Hos Sixt blev vi ved booking tilbudt vinterdæk for 55 kroner per dag eller samlet set for 11 dage: 605 kroner

Vinterdæk pris Sixt

Tilbud på vinterdæk hos Sixt - betaling afregnes ved skranken.

Der var lige en lille detalje ved bilen, som er værd at bemærke.

Det viste sig at selv om sneen for længst var væk i starten af februar, var der faktisk stadigvæk monteret vinterdæk på vores C4 Cactus - vinterdæk som Sixt altså havde planlagt at tage 605 kroner for, hvis vi havde bestilt dem ved booking. Det havde vi ikke, og vinterdæk endte så med at blive gratis.

Vinterdæk markering

Bevis på Sixt snyd? – eller bare normal rutine hos de fleste udlejningsselskaber.

Se ovenstående foto af Hancook vinterdæk med vinterdæk-markering.

Denne fremgangsmåde er sandsynligvis fremherskende, for hvilket billejeselskab vi gå og skrue vinterdæk af og montere dem igen alt efter, hvad kunderne bestiller?

Vi synes det er på tide at Sixt og de andre selskaber melder klart ud, og ligesom Hertz gør vinterdæk standard – istedet for at forsøge at snyde kunderne til at betale for noget, som alligevel efter de første par uger af vinteren er standard indtil foråret starter.

Vurdering Sixt billeje Billund – ikke altid ringe biler på udlandsdansker/tax free billeje
Vores vurdering: Sixt billeje Billund lufthavn falder desværre igennem, når man sammenligner med Avis, Europcar og Enterprise samme sted.

Vi ved at Sixt i Danmark har ganske udmærkede biler i flåden. I Tyskland er Sixt kendte for at leje store BMW, Mercedes og Audi ud til særdeles rimelige priser.

Alligevel kommer den franske Cactus fra Sixt billeje i Billund til at stå nederst på ranking listen over de lejebiler for udenlandsdanskere, som vi har testet i Danmark.

Det skal for retfærdighed bemærkes at denne artikel er skrevet ultimo februar 2019. Sixt Danmark kan ske at forbedre sig.

Læs mere om Citroen C4 Cactus.



Test af Citroen C4 Cactus fra Sixt Billund Lufthavn - måske ringeste udenlandsdansker lejebil i Golf-klassen?
Artikel: Test af Citroen C4 Cactus fra Sixt Billund Lufthavn - måske ringeste udenlandsdansker lejebil i Golf-klassen?

Emner: ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar