Billigste bil i Danmark 2014 - priskrig på bedste garanti og laveste pris på minibiler

De billigste biler i Danmark er i starten af 2014 blevet uhørt billige.

Bilimportørerne er på det nærmeste gået i panik og forsøger med kampagne-tilbud, bedre garanti og af og til med billigt ekstraudstyr at lokke flere kunder ind i forhandlernes udstillingslokaler.

Priskrig på nye biler i Danmark
Den lille priskrig på nye biler i Danmark blev startet af Chevrolet, som i parentes bemærket forlader Europa og dermed også det danske bilmarked med udgangen af år 2014.

I stedet for at ignorere de særdeles skarpe priser på Chevrolet Spark 1,0 LA 5-dørs på 60.000 plus levering, tog én af de større importører Ford udfordringen op og tilbød sin egen prisbasker i form af Ford Ka 1,2 Trend - ganske vist kun med 3 døre, idet den lille Ford Ka i 2008-2014 modeludgaven altid kun har 3 døre.

Se også: Danmarks billigste nye bil - Chevrolet Spark minibil til 60000 kroner.

Ford var i mange år vant til at være markedsleder på billigste biler til salg i Danmark - eksempelvis med Ford Fiesta sidst i 1970’erne og Ford Ka (den første Ford Ka model 1996-2008) sidst i 1990’erne.

Ford Ka til 60.000 kroner + levering fik igen Ford helt frem i forreste række i konkurrencen.

Seat Mii car rental

Seat Mii tilbydes i Danmark med 4 års garanti/max 80.000 km- her som udlejningsbil (Go Car Rental) i Portugal © Foto: Guide-Billig-Billeje.dk

Danmarks billigste bil skifter navn fra måned til måned
De billige tilbud på nye biler i minibil-klassen er fantastisk gode til at skaffe presseomtale, og lejligheden benyttes til at slå på tromme for andre bilmodeller i porteføljen hos de enkelte bilmærker.

Bilerne til 60.000 kroner eller mindre er naturligvis de mest skrabede udgaver med mindste motor, og ofte har bilimportøreren på forhånd begrænset antallet af de super-billige nye biler. Når kunderne vælter ind lørdag formiddag i forhandlernes show-room, er beskeden derfor ofte at de billigste biler er udsolgt.

Bilforhandlerne forsøger i stedet på at sælge en lidt dyrere model med mere udstyr - og med mere fortjeneste for importører og forhandlere.

Alle er misundelige på VW trillingerne VW Up!, Skoda Citigo og Seat Mii
Én af de vægtigste grunde til at der er udbrudt priskrig på minibiler i Danmark er VW-koncernens dominerende stilling.

Se også: Bilsalg Top 20 januar 2014.

VW Up! er topsælger og har været det længe. Samtidig langer de to VW-ejede mærker Skoda og Seat et betragteligt antal Skoda Citigo og Seat Mii over disken.

Både Skoda Citigo og Seat Mii er præcis samme bil som VW Up! med meget få detaljeforskelle i standardudstyr og trim.

Skoda Citigo Helle Hollis Spanien

Skoda Citigo som Helle Hollis Malaga lejebil (Malaga Lufthavn) © Foto: Guide-Billig-Billeje.dk.

De 3 VW trillinger tegner sig i starten af 2014 rundt regnet 9% af det samlede marked for nye biler i Danmark.

Samtidig har de aldrende Peugeot-Citroen-Toyota trillinger også bragende succes. Peugeot 107, Citroen C1 og Toyota Aygo ligger som nummer 2, 4 og 5 på bilsalgs Top 10. Dermed er den tjekkisk producerede trios andel af det samlede bilsalg i Danmark i januar 2014 helt oppe på omkring 13%. Det er uhørt højt for en enkelt bilmodel uanset at bilen markedsføres under 3 forskellige navne.

De øvrige importører af biler i Danmark føler sig pressede, og det har uden tvivl været Fords idé at bryde de 6 bilmærkers dominans i klassen for minibiler. Her er det specielt VW (Skoda, VW og Seat) samt PSA (Peugeot og Citroen), som man har i tankerne.

Se også: Ford Ka Danmarks billigste bil (februar 2014).

Fords skarpe pris på den udgående Ford Ka har imidlertid forstærket kundernes tiltro til at der kommer flere prisbaskere, og forvænte kunder til minibiler/mikrobiler er kræsne. Her hjælper det mindre at Ford Ka per primo 2014 kun blev markedsført til den ekstremt lave pris i nogen få dage inden den skrabede model var udsolgt.

Ford havde øjensynligt øjnet at skulle ’opsælge’ til dyrere udstyrsversioner i langt højere grad end det var muligt. Siden har Ford dog fået flere Ford Ka i billigste version hjem, og kampagnen varer til 31. marts 2014. Danmarks billigste bil er således midt i februar 2014 stadig en Ford Ka 1,2 Trend til 69.860 kroner plus levering.

Danskere glade for VW Up! - billigste VW Up er faktisk ’dyr’
Billigste VW Up! koster per februar 2014 89.997 kroner plus levering (VW Up! ’take up’ 3-dørs).

Billigste Seat Mii 3-dørs fås i februar 2014 for 84.900 kroner plus levering, mens Skoda Citigo priserne starter ved 87.000 kroner (Skoda Citigo ’Active Green’ 3-dørs).

På trods af at VW Up! er den dyreste model, sælger den væsentligt bedre i Danmark end både Skoda Citigo og Seat Mii.

Se også: VW Up mest solgte bil i 2013.

Alle indgangsmodeller fra VW-koncernen har den samme 3-cylindrede 1,0 motor på 60 hestekræfter, og den gør bestemt ikke de små biler til små lyn.

Seat Mii med 4 års garanti (max. 80.000 km)
Den danske priskrig på minibiler blev i starten af februar endnu engang forstærket, da Seat omkring den 10. februar introducerede 4 års garanti på Seat Mii.

Seat Mii er på trods af at være den billigste også den dårligst sælgende af trio’en VW Up!, Skoda Citigo og Seat Mii i Danmark, og det er derfor ingen tilfældighed at den ’spanske’ udgave af de 3 minibiler fra VW-koncernen får et skub i form af en bedre garantiordning.

Seat Mii er dog ikke mere spansk end at den produceres i Bratislava i Slovakiet sammen med Skoda Citigo og VW Up! - i øvrigt på samme fabrik, som samler luksusbilerne Audi Q7, Porsche Cayenne og VW Touareg.

Bedste garanti på nye biler i Danmark (minibiler)
Standard-fabriksgarantien er lovpligtigt i 2 år inden for EU, og i Danmark er de fleste importører ikke vilde med at forlænge garantien - undtagen mod betaling naturligvis, hvilket stort set kan lade sig gøre hos alle mærker.

I andre lande bruges garantiperioden i højere grad som konkurrenceparameter. Ser man på Storbritannien, giver VW eksempelvis 2 års garanti, som i Danmark (ubegrænset kilometerantal), og dertil som standard yderligere 1 års garanti med en grænse på 60.000 miles. Samlet garanti er således for det meste 3 år i England på en VW - også på den lille VW Up! .

Uden for EU er der i Norge hele 5 års fabriksgaranti på stort set alle nye biler; dog kun med 3 års lak-garanti og typisk med en kilometerbegrænsning på 100.000 km.

I Danmark taler bilejernes organisation FDM for at øge den lovpligtige garanti til minimum 3 år.

Seat Mii garantien på 4 år dækker op til samlet 80.000 km og tilbydes i første omgang kun for køb af en ny Seat Mii indtil 30. juni 2014.

Bedste garanti på minibiler - Hyundai i10 med 5 års garanti og Kia Picanto med 7 års garanti
I sammenligning med konkurrenterne er de 4 års garanti på Seat Mii bedre end de fleste, men Hyundai giver hele 5 års fabriksgaranti, og den gælder også på billigste og i øvrigt i 2014 spritnye Hyundai i10 model.

Hyundai lancerede i efteråret 2013 en helt ny i10 model, som sælges for 90.000 kroner plus levering for billigste udgave er Hyundai i10 1,0 Access 5-døre (den nye Hyundai har standard 5 døre). Også her er der tale om en 3-cylindret motor på 1,0 liter. Hyundai får 66 hestekræfter ud af sin mindste maskine.

For søstermærket Kia er garantien hele 7 år med en kilometerbegrænsning på 150.000 km. Lakgaranti er 5 år hos Kia.

Billigste Kia minibil er Kia Picanto med 3 døre (Kia Picanto 1,0 Style) som i foråret 2014 koster fra 79.999 plus levering. Man kan som kampagnemodel få en Kia Picanto 1,0 Collect 3-dørs til samme pris (nedsat 7000 kroner) med radio-CD, fjernbetjent centrallås/alarm, stop-go system og diverse udvendige ’luksus’-detaljer, såsom lakerede sidespejle og tonede ruder.


Alle oplysninger til denne artikel er indhentet 15-17 februar 2014. Vi tager forbehold for fejl, prisændringer og ændring i garanti-betingelserne på de enkelte modeller.


Billigste bil i Danmark 2014 - priskrig på bedste garanti og laveste pris på minibiler
Artikel: Billigste bil i Danmark 2014 - priskrig på bedste garanti og laveste pris på minibiler

Emner: , , , , , , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar