Norwegian i penge-problemer? - skærer ned på baser og ruter
Det er en hård tid for alle flyselskaber.
Det middelstore britiske flyselskab FlyBe er primo-19 ved at blive solgt for en slik til et Richard Branson ledet konsortium, Primera Air gik konkurs sidste år, og flere flyselskaber forventes at følge efter Primera Air efter i 2019-2020.
Norwegian lukker baser og skærer ned på afgange i Europa og USA.
Vi har tidligere skrevet om årsager til mange konkurser i flybranchen.
Flyselskaber i problemer
Ingen kan sige sig fri for at blive ramt.
Ryanairs aktiekurs ligger og roder omkring 10 og er dermed i det laveste niveau siden januar 2015. WOW Air på Island har skåret kraftigt ned på sit ambitiøse rute-program til Staterne, så antallet af USA-ruter er nede på 4.
Ryanair er som mange andre flyselskaber ramt af øgede kompensations-krav fra utilfredse kunder. Måske Ryanair via so-so kundeservice i højere grad er i skudlinjen end mange af kollegerne i branchen.
Søg kompensation fra Ryanair her:
EU 261/2004 Disruption & Compensation Claim Form.
Norwegian lukker baser og skærer ned på antal afgange
For Norwegian er den omfattende satsning på USA blevet en meget dyr fornøjelse.
Per medio januar meldte Norwegian ud at der skæres ned på antallet af baser både i Europa og i USA. Antallet af flyvninger fastholdes dog indtil videre næsten, som normalt. Der skæres en afgang hist og her i det europæiske rutenet, men det har mindre betydning for kunderne, som Norwegian omdirigerer til andre afgange.
Spare-øvelsen går denne gang på at lukke baser; dvs. at have fly stående til overnatning og rengøring på færre locations.
I Europa spares baserne på Mallorca, Gran Canaria og Tenerife væk. Det samme gælder for to baser i USA: New York og Providence. Langdistancefly vil ikke længere have base i Fort Lauderdale, Bangkok og Amsterdam-Schiphol.
Udramatisk spareøvelse - Norwegian skærer til i god tid
Samtidig med lukning af baserne, beskæres en lang række ruter med lidt lavere frekvens af flyvninger som resultat.
Norwegian har som mål at spare 3 milliarder norske kroner. Der er spekulationer om at Norwegian måske vælger at tage besparelsen tidligt for måske senere i sommerperioden at øge frekvensen på populære ruter igen.
Få kunder ventes at mærke meget til ændringerne. Alle ruter, som er til salg på Norwegians hjemmeside, gennemføres.
Se vurdering fra luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs på E24 (og andre løbende vurderinger af Norwegian aktien) .