Billeje England - let at køre højrestyret udlejningsbil

Klik her for at søge aktuelle billeje tilbud i England

I England, Skotland og Wales skal man som billeje-kunde indstille sig på at skulle køre i venstre side af vejen.

Det lyder vanskeligt, men når man først sidder i sin engelske udlejningsbil med rattet i højre side (højrestyret bil - eller på engelsk Right-Hand-Drive RHD), forekommer det naturligt at følge trafikken i venstre side.

De fleste vil hurtigt kunne vende sig til den nye kørestil omend afstandsbedømmelsen (hvor på vejbanen) bilen befinder sig, kan være sværere at indrette sig efter, når man lige er ‘flyttet’ over i den anden side både på vejen og i bilen.

Mange tenderer således i den første tid i en udlejningsbil i England til at køre lidt (for) tæt på venstre fortov. 

RHD - Right Hand Drive UK

Højrestyret bil - til kørsel i UK i venstre side af vejen.

Nogen bilister vil også skulle justere til at bruge venstre hånd til gearskift i den engelske udlejningsbil, hvilket er lettere for personer, som ofte anvender venstre hånd end for kraftigt ‘højrehåndede’.

Se også: Liste over lande med kørsel i venstre side af vejen (venstrekørsel med RHD biler).

Kørsel i England i højrestyret lejebil
Faktisk er transformationen til venstrekørsel i en højrestyret udlejningsbil i England som regel meget let.

Det er i praksis ofte sværere som turist at køre i en ‘normal’ medbragt europæisk venstre-styret bil i England. Man ‘sidder forkert’ i forhold til trafikken og har mindre overblik. Desuden vil man mange steder i en medbragt dansk bil som fører skulle ud af bilen for at nå en parkerings-kort automat, som er opstillet i førersiden i forhold til højrestyrede RHD-biler.

Medbringer man egen bil fra kontinentet har man pligt til at påmontere blændere på forlygterne, således at lyset indrettes til britiske trafik-forhold med lysretning mod venstre i stedet for mod de modkørende i højre side af vejen. De selvklæbende plastik-blændere kan købes på færgerne til England.

Man finder hurtigt ud af at der er langt flere biler på vejen i England end i Danmark.

Til at begynde med er det faktisk en hjælp for en dansker i en højrestyret udlejningsbil i England - da man på den måde blot skal følge trafikken og ikke skal koncentrere sig om, hvilken side man kører i.

Rundkørsler i England i lejebil
Blandt det vanskeligste i engelsk udlejningsbil er rundkørslerne i Storbritannien.

For det første skal man ‘den anden vej’ rundt, og for det andet er mange rundkørsler 2- eller 3-sporede, og man kan ikke bare skifte bane efter forgodt-befindende i en tæt trafikeret rundkørsel. Man må derfor vide på forhånd, hvor man skal hen og placere sig derefter (naturligvis med brug af blinklys) - eller i nødstilfælde tage en runde ekstra.

En travl engelsk rundkørsel med tre spor stiller store krav til koordinations-evne de første par gange i en højrestyret bil. Til gengæld kan man stresse af ved at huske at man i en udlejningsbil i England kører i et land, hvor alvorlige ulykker er langt sjældnere end i Danmark - ikke mindst på grund af den udbredte brug af fartkamera’er (speed cameras), og desuden fordi der er så mange biler på de engelske veje at det nærmest er umuligt at køre stærkt.

Vær desuden opmærksom på at hvis man ikke tør ‘stikke næsen frem’ i en stærkt trafikeret myldretids-rundkørsel i England, kan man risikere at sidde fast meget længe, selv om mange engelske bilister generelt er meget hjælpsomme.

Tag god tid i England
Trafikken er i England ganske anderledes end i mange andre europæiske lande.

Køer er udbredte og får ofte myldretids-trafikken på indfaldsvejene til de store byer i Danmark til at ligne hyggetrafik søndag morgen.

Det er helt normalt at sidde i kø i sin lejebil i England 2,3 eller måske 4 timer på mange strækninger. Årsagen er at det engelske vejnet overhovedet ikke er gearet til den store mængde biler, som i de seneste 10-15 år er blevet købt i England i forbindelse med det økonomiske opsving.

Alle har bil i England. Mange studerende får en bil af mor og far. Desuden er det stadig muligt at holde bil for små penge i England. En ‘banger’ behøver ikke koste mere end et par hundrede pund, og gode brugte biler er generelt ekstremt billige i England. Til gengæld er benzin og diesel dyrt i Storbritannien - ofte over dansk niveau og diesel er ofte dyrest.

Trafik-problemer på visse strækninger i Nordengland
Trafikulykker spærrer ofte store veje i England, herunder de voldsomt overbelastede A1 og M1 motorveje mellem Syd- og Nordengland.

Der går som oftest mindst 1-2 timer med en oprydning efter en trafikulykke, og da de alternative ruter inklusive den officielle omkørsel, som oprettes, er meget længere og overhovedet ikke indrettet til megen trafik, kan man ofte ikke gøre andet end at vente og lytte til trafikradioen.

Det er svært at tage højde for, men det er en god ide at beregne minimum et par timer ekstra for at nå flyet i de store lufthavne i Sydengland (Luton, Stansted, Gatwick, Heathrow), hvis man kommer i lejebil fra de større byer Leeds, Bradford, Manchester, Liverpool, Sheffield eller Newcastle i Nordengland. Problemer opstår regelmæssigt både på A1 og M1.

Mellem Manchester/Liverpool og Leeds-Bradford er M62 motorvejen kendt for næsten altid at være overbelastet.

Birmingham trafik
Området omkring Birmingham også kaldet The Midlands er notorisk kendt for at trafikken bryder sammen på M5 og M42 motorvejene.

M6 motorvejen ved Birmingham er betalingsvej, så den er som regel ikke så trafikeret.

London trafik
London er naturligvis et kapitel for sig. På M25 ringvejen er der ofte problemer med kødannelser.

Der er congestion charge i London City, hvilket har hjulpet meget på Londons trafik.
Se congestion charge reglerne.

UK Bank Holiday trafik
Begynder man sin billeje i Storbritanien på en engelsk national feriedag - i England kaldet Bank Holiday, er der næsten statsgaranti for at man ender i en flere timer lang kø.

Man kan af og til undgå køen ved at køre tidligt om morgenen, men fra omkring kl. 10 starter Bank Holiday trafik-kaos’et langt de fleste steder.

Se også: UK Bank Holidays.

Brug engelske trafikmeldinger fra AA
Den kloge bilist i England forbereder sig ved på forhånd før længere ture at checke den udmærkede AA-hjemmeside (den engelske FDM), som har oplysninger om vejarbejder, kødannelser og generelle trafikforhold i England. Der er i øvrigt også en udmærket rute-planlægger på AA hjemmesiden.

Tips om kørsel i England
Vær opmærksom på at det normalt er umuligt at indhente tabt tid på vejene i England, da trafikken (og de mange fart-kameraer) forhindrer at man sætter farten op.

Bedste tidspunkt at køre på er om natten for at nå sit fly, men selv her kan man opleve at ende i en trafik-kø som følge at et mindre uheld. Om natten får man i øvrigt hjælp af de såkaldte "cats eyes", som er små reflekser, som findes midt på vejen over hele England.

Større arrangementer skaber næsten altid problemer for trafikken i England. Det lyder skørt, men en koncert med Coldplay eller Robbie Williams nord for London kan fint give kø på 2-3 timer på A1 og M1 både før og efter koncerten.

Englænderne hader "lane-hoggers" - træk ind i venstre bane selv på en 3-sporet motorvej med ringe trafik.

Gode engelske rastepladser
Rastepladserne i England ved større veje er som regel forsynet med store velassorterede kiosker, M&S supermarkeder (små-dyre), caféer, Burger King og Road Chef restauranter og desuden muligheder for at overnatte billigt.

Der er ofte åbent i kiosken på de engelske restepladser hele natten, som med udbredt brug af video-overvågning er relativt sikre at færdes på selv ved nattetide. At efterlade synlig bagage og værdigenstande i bilen er dog en dårlig ide.

Hastighedsgrænser i England, Skotland og Wales
Farten i Storbritanien måles i miles per hour (mph). En engelsk mile er godt 1609 meter.
Det giver følgende hastighedsgrænser:

30 miles per hour = 48 km/t
40 miles per hour = 64 km/t
50 miles per hour = 80 km/t
60 miles per hour = 97 km/t
70 miles per hour = 113 km/t

De fleste byer har som hovedregel 30 mph hastighedsgrænser, dog nogen steder 40 mph (kun ved skiltning). Foran skoler og lignende kan man opleve fartgrænser på 20 mph.

Motorveje og såkaldte "dual carriageways" dvs. tosporede større hovedveje i England har som oftest 70 mph hastighedsgrænse. På hovedveje med "single carriageway" er hastighedsgrænsen som regel 60 mph, men dog af og til 50 mph.

Alle ovenstående hastighedsgrænser er gældende for personbiler under 3500 kilo uden anhænger samt motorcykler.

Skiltning af fartgrænser er som regel tydelig, og i udlejningsbil skal man bemærke at overskrider man fartgrænserne i England med mere end 5 mph, er risikoen for at blive "blitzet" af et speed camera stor. Eksempelvis vil en fart af 36 mph i en 30 mph zone koste 60£ (omkring 500 kroner) i bøde også kaldet en "fixed penalty".

Bøder bliver opkrævet automatisk af politiet ved billeje-selskabet, som trækker beløbet på lejers kreditkort. Specielt på motorvejen kan det afhængig af hastighed være overordentligt dyrt (op til 2500£ i bøde) at blive taget i at køre for stærkt i England. 

Trafikulykker i UK
Vær opmærksom på at ved ulykker ser det britiske retssystem meget strengt på kørsel med træt eller groft uopmærksom chauffør - sådanne forseelser kan medføre lange fængselsstraffe ved alvorlige ulykker.

Ved banale trafikulykker med kun begrænset materiel skade vil mange engelske bilister per automatik nægte ethvert ansvar, for det siger deres forsikringsselskab at de skal. Eneste mulighed for måske at få ret er at tilkalde politiet og få optaget rapport. Er man i udlejningsbil er det i sådanne tilfælde en god ide omgående at kontakte udlejningsselskabet telefonisk.

Søg aktuelle priser på biludlejning i UK


Billeje England - let at køre højrestyret udlejningsbil
Artikel: Billeje England - let at køre højrestyret udlejningsbil

Emner: , , , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar