Disse biludlejningsselskaber får flest klager fra kunder - regn ikke altid med Trustpilot-billeje anmeldelser
Når man vælger billeje-selskab på den efterhånden omfattende liste af muligheder i eksempelvis Mallorca Lufthavn eller i Malaga Lufthavn er det svært at se forskel på tilbud fra de enkelte biludlejningsselskaber udover på prisen.
Dårlige oplevelser er heldigvis ret sjældne, men af og til ender det super-gode tilbud desværre med en klage - typisk over at den samlede pris måske viste sig ikke at være så ’super’ endda.
Ny runner-up på bandit-listen over værste billeje-selskaber.
Ny kandidat til 'Bandit-listen': Record Go billeje i Spanien
Efter i lang tid at have Goldcar, Interrent og Rhodium (samme selskab) som førende i alt vedrørende klager og problemer, er der nu en ny kandidat på banen, som forventes at blive en konkurrent til titlen som det værste billeje-selskab i Spanien.
Det drejer sig om Record Go, som vi ellers på Guide-Billig-Billeje.dk redaktionen var glade for og ikke bange for at anbefale. Det gør vi ikke mere.
Vi har endnu ikke set et stort antal sager, men der er tegn i sol og stjerner (og især på sociale medier og vurderings-sider som Trustpilot) på at Record Go får en strid strøm af klager over snyd med kunders sikkerhedsdeposita.
Ifølge kundernes skriftlige udsagn er Record Go i gang med at udskrive spekulative regninger for skader og mangler ved selskabets udlejningsbiler, som kunderne nægter at skulle være opstået under lejen. Der er sågar en del eksempler på at selskabet nægter at godtage billeder taget inden lejens begyndelse som dokumentation.
Se mere i artikel om Record Go problemer.
Vi understreger at vi endnu kun har Record Go på observationslisten, men når et selskab slår så kraftigt ud med klager og kunders dårlige vurderinger i løbet af kort tid, er der næsten statsgaranti for at noget er galt.
På den positive side, kan man sige at problemer med Record Go er begrænset til Spanien og især til Palma de Mallorca lufthavn, Barcelona Lufthavn, Valencia Lufthavn, Alicante Lufthavn og Malaga Lufthavn. Selskabet er nemlig relativt lokalt, men dog medium-stort på nævnte destinationer, som mange danske kunder besøger.
I særklasse mest problematiske selskab er Goldcar (og Goldcar-ejede Rhodium) - her klager over billeje snyd via Twitter, hvor der er oprettet adskillige profiler med det ene formål at advare mod selskabet Goldcar.
Også i Københavns Lufthavn CPH er der igen tendens til lidt flere klager over et enkelt selskab/gruppe af selskaber. Det skal bemærkes at der hos de nævnte selskaber ikke er tale om et stort antal klager, men dog så mange (og så velbegrundede ikke mindst) at vi finder anledning til at nævne dem. Alle selskaber med en enkelt klage har vi undladt at nævne.
Billeje-klager fra kunder er få og primært koncentrerede om enkelte selskaber
Redaktionen på www.guide-billig-billeje.dk har over en 10-årig periode kunnet følge, hvor skoen trykker mest i forhold til billeje-klager fra kunder.
Generelt er antallet af billeje-klager relativt stabilt og er fortsat på lavt niveau. Der har i de senere år været en udvikling i billeje-branchen mod:
-
Lavere priser på billeje målt på basispris (lejepris).
-
Lavere priser på ekstra selvrisiko-forsikring ved tegning af ekstra forsikring i.f.m. booking på www.guide-billig-billeje.dk - ekstra forsikring er blevet langt billigere.
-
Højere priser på alle ’extras’ såsom ekstra chauffør, leje af barnestol/babystol, ung/gammel chauffør, ekstra forsikring på destinationen ved skranken, benzinadministrationsgebyr (fandtes ikke for 8-10 år siden) - d.v.s. stort set alt, som betales ved skranken på destinationen har fået en højere pris.
-
Mere komplicerede kontrakter på biludlejning, eksempelvis flere forskellige former for benzin/brændstof-afregning.
-
Flere tilfælde af kilometerbetaling udover et antal gratis km per leje-dag - også i udlandet.
-
Flere tilfælde af problemer ved anvendelse af VISA-Dankort for danske kunder.
(Både i Danmark og i udlandet)
-
Mange flere særtilbud og udsalg - af og til er prisen for billigste billeje fra Mallorca Lufthavn ufattelig lav (eksklusiv gebyrer for extras som barnestol m.v.).
-
Selv Italien er blevet billig at leje bil i - førhen kunne man ikke opdrive selv den mindste Fiat for mindre end 200 euro per uge.
- Mere snyd med reparationer, hvor kunder har fået store regninger for små skader.
Irriterende at skulle bakse med en klage over ellers god billeje - Hertz DK nægter VISA-Dankort.
Problem-billeje selskaber - billejefirmaer med flest klager
Vi har over lang tid og med mange tusinde udlejninger fået klager over stort set alle selskaber; inklusiv de mest anerkendte, de dyreste og de største biludlejere i Europa og USA.
Der er imidlertid nogen få stykker, som brillierer med et særligt højt antal klager. Samtidig ved vi at vi sikkert kun ser ’toppen af isbjerget’ da langt fra alle kunder med en dårlig oplevelse, vælger at gå til os for at få løst problemet.
Goldcar Mallorca Lufthavn, Malaga Lufthavn, Alicante Lufthavn m.fl.
I særklasse mest problematiske selskab er Goldcar (og Goldcar-ejede Rhodium). Goldcar er til stede på alle større destinationer i Sydeuropa og opererer med meget lave listepriser.
Til gengæld har man hos Goldcar lært af lavprisflyselskaber som Ryanair’s eksempel - der spares med andre ord ikke på gebyrerne, og kan man pådutte kunden en ekstra forsikring, gør man gerne dette - eventuelt ved at nægte at modtage VISA-Dankort. Se mere om Goldcar og VISA-Dankort.
Meget svært for os at anbefale Goldcar / Rhodium - selv om selskabet ofte tilbyder billigste billeje (listepris før tillæg af ekstra gebyrer).
Det skal pointeres at der er rigtigt mange der lejer billig bil via Goldcar grundet de lave priser, og mange har også positive billeje-oplevelser med Goldcar, men målt i procent er der flest klager over Goldcar - særligt i Spanien.
Goldcar blev i 2017 overtaget af Europcar, men det har endnu ikke medført fald i antallet af klager over Goldcar ifølge Guide Billig Billeje klage-statistik.
NY på 'bandit-listen' i 2019: INTERRENT
Interrent - er selvstændigt rent-a-car brand men, men... i dårlig udvikling
Interrent var tidligere et udmærket og ofte prisbilligt valg til uproblematisk billeje på Mallorca, Gran Canaria, Alicante, Barcelona, Tenerife, Malaga osv..
Desværre er det vores erfaring at Interrent er ved at ændre sig til det værre - langt værre ser det ud til.
Årsag: Interrent har altid været ejet af Europcar og har virket som selskabets 'billig'billeje' koncept med prisbaskere og dertil ofte gratis shuttle service til pickup/dropoff lokationer uden for lufthavnsområdet på mange populære turist-destinationer i Europa.
For nyligt ændrede det sig, og antallet af klager over Interrent begyndte at stige voldsomt. Det viser sig at Interrent og Goldcar er 'flyttet sammen' på mange destinationer, og istedet for at videreføre den oprindelige gode service hos Interrent, er selskabet nu begyndt at opføre sig som Goldcar. Vi kan derfor ikke længere anbefale Interrent.
Det eneste positive, man kan sige om ægteskabet med Goldcar er at Interrent nu typisk deler kontor med Goldcar i terminalen ved ankomsthallen og dermed skal man som regel ikke længere med shuttle bus for at få sin Interrent lejebil udleveret.
Man kan håbe på en snarlig 'skilsmisse', men indtil videre vil vi advare mod at booke billig lejebil hos Interrent, idet man på mange store turist-destinationer i Europa får samme behandling (af det samme personale), som hos Goldcar. Se også artikel med liste over problemer med Interrent.
Firefly i Sydeuropa
Der synes at være en tendens til lidt flere klager over Firefly end over andre lavprisselskaber, som Flizzr og mindre lokale græske, spanske og italienske billeje-selskaber.
Der er ikke nogen speciel kraftig trend, men set over tid, dukker Firefly bare op med kunde-klager oftere end langt de fleste andre lavpris-selskaber. Firefly er ejet af Hertz, og også i Sydeuropa har der været problemer med anvendelse af VISA-Dankort hos Firefly.
Læs også artikel om Firefly i Jyllands-Posten Finans:
Kunder raser over stor biludlejer: Fuld forsikring ender med ekstraregninger
Hertz (samt Thrifty) i Københavns Lufthavn CPH
Tidligere havde Budget i Københavns Lufthavn den uofficielle gule førertrøje på antal billeje-kunde-klager.
Bilerne hos Budget var som altid fine, men man fik for år tilbage ’lusket’ en begrænsning af antal frie/gratis kilometre ind i nogen Budget tilbud på biludlejning i CPH, som sammen med en meget lav prissætning gav mange udlandsdanskere en ’overraskelse’ efter at bilen var afleveret.
Denne form for lavpris-tilbud til udlandsdanskere (som førhen var vant til altid at have ubegrænsede gratis kilometre til rådighed) er siden blevet kopieret af mange andre selskaber; eksempelvis Europcar.
De fleste kunder har lært at se sig for og man kan sagtens finde udlandsdansker-tilbud med ubegrænsede frie/gratis km også i CPH og i andre danske lufthavne.
Unødig ringe behandling af udlandsdansker-kunder med VISA-Dankort hos Hertz i CPH.
Til gengæld er Hertz (sammen med Hertz-ejede Thrifty) nu fra vores statistik det selskab, som modtager flest klager fra udlandsdansker-kunder i CPH-Københavns Lufthavn.
Årsag: Hertz/Thrifty (samt Dollar + Firefly) i CPH vil IKKE modtage VISA-Dankort til blokering af sikkerhedsdepositum.
Denne ændring af politik slog igennem for et par år siden og er stadig kilde til megen frustration, da alle andre selskaber i Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn, Aalborg Lufthavn osv. så vidt vides stadig godtager VISA-Dankort til blokering af sikkerhedsdepositum ved leje af bil.
I tilbud/ i kontrakten med Hertz eller Thrifty i CPH står der udtrykkeligt at der ikke modtages VISA-Dankort (men derimod naturligvis rigtige VISA kreditkort), men for mange kunder er det overraskende at VISA-Dankort kan afvises som kreditkort i Danmark.
Easirent i Skotland / England
De fleste kender ikke dette mindre selskab, og det er måske heldigt nok. Easirent opererer på De Britiske Øer og får helt klart ’above average’ antal klager; også hos os. Der er billige biler til leje, men skal man til England eller Skotland, anbefaler vi at vælge et andet selskab - der er masser at vælge imellem.
NY på 'bandit-listen' i 2019 - Green Motion i Storbritannien
Selskabet har fået uforholdsvis mange klager fra udennlandske (ikke engelske) kunder over uforholdsmæssigt store værkstedsregninger og skader, som kunderne ikke selv mener at have lavet.
Europcar UK + Australien + muligvis flere lande
Den britiske afdeling af Europcar indrømmede for få år tilbage at have snydt kunder for betragtelige beløb ved hjælp af returkomission fra værksteder.
Metoden gik ud på at Europcar UK arrangerede værksteder til at opkræve for høje beløb baseret på ’oppustede’ regninger for reparationer (forårsaget af kunders skader) for derefter at få differencen retur som rabat.
Problemet er afsløret i Storbritannien og i Australien, og det vil være underligt, om ikke også andre landes Europcar afdelinger har været med på et lignende ’scam’. Se mere på The Telegraph.
Det skal retfærdigvis tilføjes at vi ikke har modtaget klager over Europcar-reparationer, og så vidt vides er Europcar Danmark ikke involveret, men kan et stort internationalt selskab, som Europcar, med et godt renomé få sådanne ide’er, er der helt sikkert mange andre mindre kendte selskaber, som også kan.
Vær derfor opmærksom på, hvad en reparation koster, hvis du får en efterregning. Europcar har i øvrigt købt Goldcar!
Se også: Damage-sheet - det vigtigste billeje-dokument.
Billeje-klager på Trustpilot - regn ikke altid med Trustpilot-billeje anmeldelser
Vi har på Guide-Billig-Billeje redaktionen ikke så meget til overs for Trustpilot i forhold til billeje anmeldelser.
Problemet er at der ikke luges nok ud i åbenlyse chikane-klager. Ukorrekte oplysninger om biludlejningsselskaber florerer på Trustpilot, hvor der ofte klages lystigt og i skingre vendinger uden hold i virkeligheden.
Samtidig betaler nogen billeje-selskaber for at få en bedre behandling på Trustpilot, og det lugter af og til langt væk af "betaling for gode ratings".
Relateret artikel:
Goldcar rating når nulpunktet i Italien - men ikke på Trustpilot i Danmark.
Sagt på en anden måde, er Trustpilot en forretning, som lever af betaling fra de selskaber, som ’kritiseres’ på Trustpilot. De billeje-selskaber, som ikke vil betale Trustpilot for deres ’service’ har alt andet lige dårligere vilkår end biludlejere, som betaler - og især fra kundens synspunkt kan det være problematisk at biludlejningsselskaber med mange begrundende klager til en vis grad kan betale sig til bedre ratings.
Denne ellers udmærkede ide til at patruljere kunders klage-oplevelser er derfor ikke implementeret ideélt, men der er ingen tvivl om at nogen billeje-klager på Trustpilot er berettigede.
Læs også artikel om Trustpilot i Jyllands-Posten: Kan man stole på Trustpilot?
Klager kan aldrig undgås 100%, og vi forsøger altid at hjælpe kunder, der henvender sig med et problem. Al assistance til klager er gratis ved booking af bil på www.guide-billig-billeje.dk .
Vi kan ikke garantere at kunden altid får ret i en klagesag, men er der sket et brud på kontrakten til ulempe for kunden, er vi ofte i stand til at udvirke at der refunderes for den del af regningen, som måtte være opkrævet for meget. En stor fordel for kunden med en klagesag ved booking hos os, er at vi med erfaring fra biludlejningsbranchen ved, hvorledes en sag skal håndteres for at opnå refusion (hvor muligt).
Samtidig har vi (sammen med Cartrawler) en meget stor volumen af bookinger og dermed bedre mulighed for at påvirke en sag, end den enkelte kunde med en enkelt booking har.
Emner: trustpilot-billeje-anmeldelser, goldcar-problemer, klager-biludlejningsselskaber