Undgå ekstra-regning! - Check grundigt for små-ridser og skader ved afhentning af din udlejningsbil

I et forsøg på at skabe ekstra indtjening i en branche med skarp og stigende konkurrence, har mange billeje-selskaber valgt at optimere på alle indtjeningsmuligheder.

Skrammer udlejningsbil

Selv helt nye lejebiler kan have skrammer - her en næsten ny Opel Insignia fra Europcar DK.

Hvor man førhen hos de fleste billeje-selskaber ikke tog det så nøje om en lejebil kom tilbage med et lille strejf af en skramme, kan man hos nogle selskaber og stort set altid på visse konkurrenceprægede destinationer opleve helt anderledes ’attention to detail’, når en udlejningsbil afleveres tilbage og gennemgås for ridser og skrammer af udlejningspersonalet.

Se også: Vær meget omhyggelig med kontrolrapport / damage sheet ved leje af bil.

Sådan undgår man ekstra-regning ved leje af bil
Det er afgørende for at undgå ekstra regning på billeje at man som kunde checker sin bil meget grundigt, når den afhentes (checkout).

Langt de fleste feriegæster i ankomstlufthavnen har travlt med at komme afsted til hotellet eller feriehuset, og især hvis klokken allerede er mange en sen aften, tenderer de fleste billeje-kunder til måske at kigge hurtigt på den vedlagte oversigt over eksisterende skader og skrive under.

VIGTIGT: Ved underskrift (ved check-out) fraskriver man sig al indsigelse mod eksisterende skader, der ikke allerede er noteret på skades-listen (damage-sheet).

Vi ved af erfaring at man i Sydeuropa (spanske og italienske destinationer især) i de seneste par år har strammet op i forhold til fakturering af småskader og ridser, som måske førhen blev betragtet som normalt slid (tear and wear).

Det er derfor afgørende at man som kunde tager sig tid til at gå en (langsom) tur rundt om bilen - gerne to-tre gange. Man skal påpege alt, som ligner det mindste af en skade; inklusiv ridser på billige ’hub caps’ eller anderledes dyre ridser på alufælge. Er man oppe imod en emsig medarbejder, når bilen leveres tilbage (checkin), kan man principielt få en regning på ALT, som ikke er noteret.

Check for ridser ved afhentning af lejebil

Checkin-området i Lissabon Lufthavn - aflevering af vores billeje-test Toyota Aygo.

Gode råd til at undgå ekstra-regning på lejebil - skrammer, ridser, skader, mangler

Regel nummer 1: Tjek lejebil i dagslys eller under oplysning
Tag så vidt muligt ALDRIG imod en bil i mørke eller i regnvejr - mørke omgivelser eller regn gør det totalt umuligt at spotte ridser (også for professionelle). Forlang at bilen køres udenfor i solskin eller (i mørke/ved aftenstide) ind under et oplyst halvtag for nærmere undersøgelse. Er bilen regnvåd, så spørg checkout-medarbejder om han/hun kan finde nogen ridser! - bed eventuelt om en tør bil eller få underskrift på at check for ridser var umuligt på grund af vejret.

Regel nummer 2: Dokumenter eksisterende ridser på lejebil med billeder
Tag billeder, hvis du er i tvivl. Står du med en medarbejder fra billeje-selskabet, som du ikke har 100% tiltro til, så dokumentér så meget som muligt med billeder af bilen - eventuelt billede af medarbejder og bil sammen. Det gør en eventuel klagesag langt lettere, og da medarbejdere ofte taler sammen om, hvilke skader, der skal bon’es hos kunder, kan det betyde meget, at den pågældende check-out medarbejder er klar over at du er en opmærksom kunde (og en kunde med dokumentation).

Regel nummer 3: Check lejebil indvendigt
Check også bilen indeni for skader - og se om reservehjul er til stede. En særlig dyr skade er stenslag i forrude, som let kan koste €300-€400 eller mere at fixe; selv på små biler. Stenslag på forlygte-glas kan betyde at en hel forlygte-unit skal udskiftes. Pletter på sæder er også en skade. Cigaret-skader på sæder er en klassiker; uanset at man ikke må ryge i udlejningsbiler.

Regel nummer 4: Ring til billejeselskab hvis du opdager skade efter afhentning
Opdager du alligevel en skade, som du ikke fik noteret ved check-out, så ring omgående til billeje-selskabet (tel nr. findes i din lejeaftale). Viser man at man er en opmærksom kunde, og forklarer at man tog imod en bil sent ude på parkeringen (i mørke) i Billund Lufthavn, er der ofte stor forståelse. Det er enormt vigtigt at ringe. Vi havde en rigtig positiv oplevelse med Europcar Billund Lufthavn på ovenstående Opel Insignia Tourer i netop en sådan situation.

Se også: Udlandsdansker billeje hos Europcar Billund Lufthavn - gratis upgrade til ‘luksusbil’

I Sydeuropa kan nogle selskaber være lidt vanskeligere at danse med på sent fundne skader/ridser. Er der mekaniske problemer, så returnér altid omgående til udlejer og bed om en anden bil.

Regel nummer 5: Vær altid fair og venlig over for udlejningspersonalet
Vær fair og venlig. Uanset, hvor ridset bilen er ved udlevering, er dit gode forhold til checkout medarbejder og senere checkin medarbejder afgørende.

Der kan specielt i Sydeuropa langt lettere ’fires’ lidt på reglerne, hvis både check-out og check-in (kan være samme person) synes at du er en flink fyr/pige.

Kommer du i problemer, er det som udgangspunkt din underskrift på checkout listen over skader som er afgørende.

Føler man sig trods alle forholdsregler alligevel snydt af biludlejningsselskabet, kan man klage via Forbruger Europa.

Relaterede artikler:


Undgå ekstra-regning! - Check grundigt for små-ridser og skader ved afhentning af din udlejningsbil
Artikel: Undgå ekstra-regning! - Check grundigt for små-ridser og skader ved afhentning af din udlejningsbil

Emner: , ,

Send os feedback eller forslag om denne artikel

Send kommentar