Renault Kadjar SUV fra Europcar i CPH - test af udlandsdansker-billeje
Nyeste SUV fra Renault per sommer 2016 er den lidt anonyme Kadjar.
Hvis det ikke var for den umiskendelige nye Renault-snude (ligesom på Twingo, Clio, Megane, Captur, Talisman og Espace), kunne det nytilkomne familiemedlem såmænd ligeså godt være en ny Nissan, Mazda, Peugeot, Suzuki, Toyota eller lignende no-nonsense mellemklasse-bil-brand.
Guide-Billig-Billeje Test - bedste billeje-tilbud i SUV-klassen i CPH.
Så snart man kommer indenfor er der imidlertid mere fransk flair over ekvipagen end i specielt de japanske konkurrenter. Mere om det tiltalende Kadjar-interiør nedenfor
Best-buy: Europcar tilbud på SUV-billeje
I Danmark og i de fleste andre lande i Europa gør Renault en stor indsats for at komme på biludlejernes indkøbsliste.
Der tilbydes særdeles attraktive flåde-rabatter. I eksempelvis Tyskland har Hertz købt den nye Renault Espace 7-personers executive SUV - som er stor som et hus og hammer-dyr, hvis man betaler listepris. I Danmark koster en basis-Renault Espace fra små 500.000 kroner.
I Polen har Avis Rent-A-Car anskaffet at større antal nye Renault Talisman stationcar, som i lighed med Hertz Espace flåden i Tyskland må have været med betragtelig Renault-rabat, da afskrivningen fortsat er langt højere på franske biler.
Blandt biludlejerne i Danmark har Europcar fået leveret en sending Renault Kadjar med dieselmotor. Denne udlejningsbil er interessant på det danske marked.
Lej en SUV med luksusudstyr
Hvad enten man lejer bil i Danmark til de lave udlandsdansker-priser eller må betale normale dansker-priser (alle kunder med dansk folkeregisteradresse minus Færøerne og Grønland), er den nye store mellemklasse-SUV fra Renault en god bil til prisen.
Europcar har nemlig anskaffet den dyreste udstyrs-udgave til udlejningsflåden. Meget usædvanligt får man derfor (per 2016) ofte udleveret en Renault Kadjar SUV lejebil hos Europcar med ‘alt der bimler-og-bamler’.
Bose-version med del-læder.
Europcar billeje tilbuddet Renault Kadjar er virkelig kræs i denne klasse. Hvor kan man ellers leje en bil med parkeringsfølere i alle 4 hjørner, kraftigt stereoanlæg med surround fra Bose, automatisk skilteaflæser (for fart) og sågar del-læder indtræk med hvide syninger? - og ja, den har også automatgear, navigation til hele Europa, LED-lygter foran, 19’ fælge og elektriske klap-spejle. Så pyt med at del-læderet i en Kadjar i realiteten er kunstlæder og at ikke alle udvendige lister sidder 100%, som de skal helt op til japansk niveau.
Dørliste ved forruden på vores Renault Kadjar test-bil fra Europcar - i højre/venstre side.
Den lille ‘franske’ forglemmelse forstyrrer ikke billedet af en gennemført bil med masser af gode detaljer.
Men i forhold til langtidsholdbarhed i et for biler barsk klima, som det danske, er det ikke så godt et tegn at Renault (fortsat) accepterer så stor tolerance på kvaliteten. Er det et gennemgående tema for mere essentielle dele af bilen…eller…? - time will tell!
Søg på Europcar for at finde det sandsynligvis bedste tilbud på biludlejning i SUV klassen
Masser af nye konkurrenter i SUV klassen
Alle bilfabrikker satser per 2016 på små SUV-biler, cross-over SUV’s, mellemstore SUV og nogen få også på full-size SUV-biler med mulighed for plads til op til 7 personer (også kaldet MPV - multi purpose vehicle) - som eksempelvis Renault Espace.
Honda har netop re-introduceret sin mindste ‘crossover-SUV’ i form af den nye Honda HR-V, som er baseret på Honda Jazz.
Test af Kadjar 1,6 diesel med ’Bose’ udstyr og manuelt gear - video.
Den nye HR-V Honda’en er dog en langt mere gennemført og støjsvag bil end Jazz’en og til en relativ beskeden merpris i.f.t. Honda Jazz.
Honda HR-V er imidlertid stadig smådyr og lander ca. i samme prisniveau som Kadjar. Den noget større og væsentlig dyrere Honda CR-V matcher Kadjars størrelse.
Man vil helt sikkert om 5 år kunne få mere for sin brugte Honda HR-V SUV end for sin brugte Renault Kadjar SUV, men Renault Kadjar er altså en væsentlig større bil end Honda HR-V, som dog er en anelse bedre udstyret. Honda’s pris-politik afholder generelt biludlejere fra at binde an med det japanske prestige-mærke.
Ford sendte i 2015 den nye Ford S-Max 7 personers MPV på gaden. Hertil kommer Ford Kuga, som er den mest direkte konkurrent til den nye Renault SUV Kadjar.
Den nyeste Ford Kuga kaldes Ford Escape i USA/Canada, hvor den er en populær lejebil.
VW har opgraderet både Touran og Tiguan til fra modelår 2015 at være en langt bedre biler og der arbejdes på en ny VW Sharan i luksusklassen til introduktion i år 2018-2019. VW’s priser ligger generelt langt over Renault’s - især hvis man tager udstyr i betragtning.
Citroen har med sin Citroen C4 Picasso/Grand Picasso en tæt og billigere konkurrent til Kadjar, men Citroen-kvalitet er som regel (dog ikke altid) på Citroen-niveau så at sige. Denne model er meget populær hos billeje-selskaber, som typisk kun beholder bilerne i 0-2 år i denne klasse - af og til ‘skydes de af’ efter kun 40.000 km; specielt hvis brugt-priserne er høje.
Suzuki sælger rigtig mange Vitara af nyeste model (fra modelår 2015) i en del lande i Europa; heriblandt Danmark. Kvaliteten er høj, men dog ikke helt på Honda-niveau.
Hertil kommer andre mindre betydende konkurrenter som Hyundai Tucson (god bil som afløser til Hyundai ix35), Jeep Renegade/Fiat 500X (samme bil med forskellige navne), Kia Sportage, Mazda CX3, Mitsubishi ASX, Peugeot 3008 med flere.
Nissan-Renault-Dacia - SUV biler med folkelig appeal
Selv Dacia er med på bølgen med den særdeles attraktive Duster, som dog per 2016 er ved at være en ældre model (med facelift). Det ændrer ikke på at Duster’en er en hårdfør og billig SUV med stort potentiale (bortset fra navnet).
Den nye Dacia Duster tør vi på Guide-Billig-Billeje.dk godt spå bliver et ‘best-buy’ - fra sent i år 2017 eller 2018 sandsynligvis.
Se mere om Dacia Duster test (2013-2017 modellen) i Marokko.
Bliver man i Nissan-Renault familien kommer man ikke uden om Kadjar’s ‘tvilling’ Nissan Qashqai, som med en attraktiv pris og en anelse mindre udstyr stort set kører som Kadjar.
Kadjar-interiøret i Bose-versionen er luksuriøst - på højere niveau end Nissan Qashqai i de dyreste versioner.
Nissan Qashqai er indbegrebet af ‘middle-class SUV’ i en række lande og sælger også godt i Danmark. Samlekvaliteten hos Nissan må antages at være på et højere niveau end Kadjar, men basalt set er der tale om den samme bil med ændrede udvendige og indvendige detaljer.
Interessant er det at Nissan-Renault prissætter Qashqai under Kadjar, men til gengæld får man i Kadjar i de dyreste udgaver bedre udstyr.
Renault Kadjar fås i Danmark per september 2016 som:
- Life (basis-udgave) - priser fra ca. 248.000 kroner
- Zen (kaldes også for Life+) - priser fra ca. 280.000 kroner
- Bose (kaldes også for Zen +) - kun med dieselmotor. Priser fra ca. 350.000 kroner (som testbilen)
Vil man kyle alt muligt udstyr oven i en Kadjar Bose får man endnu flere parkeringsfølere (på vogn-siderne! - hvem har brug for det?), bak-kamera (yderst brugbart - burde være standard i ‘Bose’ udgave), stort soltag, rigtig læder og eljustering på førersæde (hvorfor kun førersæde?) - og naturligvis som ekstra på alle biler: metallak.
Absolut dyreste Renault Kadjar 1,6 dCi Energy 130 4WD med ‘Bose’ udstyr ender således på ca. 470.000 kroner, når der er sat flueben ved alle fabriks-options. Men så er der også 4-hjulstræk inkluderet, hvilket kun findes som mulighed i den absolutte topmodel og i realiteten ikke er nødvendigt. Automatgear må man undvære med 4WD.
Test-bilen fra Europcar på billederne havde 19” fælge og var således topmodellen uden 4WD, med automatgear og uden yderligere options, men sjovt nok med den lidt mindre 1,5 liter dieselmotor med 110 hestekræfter, som er eneste motor-version, der fås med automatgear. Den relativt kraftige 1,5-liter diesel-motor er en anelse mere sparsommelig og faktisk også lidt dyrere i anskaffelse end en 1,6 diesel-Kadjar’en med 130 hypper. Testmodellens listepris var per sommer 2016 ca. 382.000 kroner for private.
Test-indtryk - Renault Kadjar 1,5 dCi Energy ‘Bose’ Automatic fra Europcar Danmark
Hvilken herlig og solid bil! - hvis man er en familie med brug for god plads og kan nøjes med 5 sæder. Den trækker godt, er sparsommelig og er overhovedet ikke anstrengende at køre med i byen.
Samtidig kan man naturligvis fylde den op med ferie-pakkenelliker til 3 uger - mindst.
God plads i en Kadjar-SUV - bagagerum på 472 liter - dvs. 42 liter mere end i Nissan Qashqai (Kadjar bagage-kapacitet er hele 1478 liter med bagsæde lagt ned) © Foto: Guide-Billig-Billeje.dk.
Og hvilken overflod af udstyr! Automatgearet er intuitivt let at finde ud af - er man oppe i alderen (også hvis man aldrig har kørt med automatgear før) vil man synes at Kadjar med automatgear er en nydelse.
Og på den mildt negative side: Sikke dog en ‘bus’ at køre med. Motorkraften er tilstrækkelig, men bilen er stor og tung, så der er ikke noget med at komme ‘først’ i lyskrydset - uanset hvilken motor man vælger. Vi nægter desuden at tro på at Kadjar-SUV’en vil gå over 25 km/l i gennemsnit som fabriksopgivet, men de mere realistiske 20-22 km/l er også fint.
Den nyeste Renault SUV er med andre ord overraskende nem at manøvrere med under bykørsel, men til langture mangler den kræfter.
Ydermere er det svært at vurdere, hvor stor bilen er - men heldigvis tager parkerings-sensorer over, når man eksempelvis ikke kan se noget som helst ved siden af bilen som ikke rager mindst 1 meter i vejret. Man skal med andre ord have styr på ungerne og hunden inden man bakker ud - eller bakker overhovedet (for der er ikke bak-kamera som standard selv i dyreste Kadjar Bose-udgave) - men passe på, når man bakker, skal man jo trods alt alligevel i alle biler
Emner: renault-kadjar, leje-suv-cph, europcar-udlandsdansker